Gå til innhold

Hvem bestemmer om det er et risikosvangerskap? (langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Høres kanskje ut som et teit spm., men det er en grunn til at jeg spør....

Jeg har 3SA bak meg. Min daværende fastlege var veldig klar på at neste gang jeg ble gravid ville det være et risikosvangerskap.

Jeg flyttet og fikk ny fastlege. På 2 IVF-forsøk ble jeg gravid.

Hadde i mellomtiden fått en diagnose som gjør at jeg må gå på blodfortynnende i svangerskapet pga koagulasjonsproblematikk.... og fikk på bakgrunn av dette samt mine tidligere SA veldig tidlig og tett oppfølging. Samt at jeg hadde blødninger fra før jeg testet tom 7+4. Ingen som ville si at jeg hadde et risikosvangerskap bortsett fra jordmor.

Underveis fikk jeg også svangerskapsdiabetes og ekstra oppfølging pga det, men fortsatt ingen som ville si at det var et risikosvangerskap...

Når jeg var ca 32 uker fikk jeg påvist svangerskapskløe med forhøyede lever- og gallesyreverdier.

Ble i uke 34 innlagt pga oppkast og diare, men fikk ikke komme ut derfra før ungen var ute var beskjeden jeg fikk når jeg ble bedre.

Når jeg var 34+5 fikk jeg da beskjed om at pga alle risikofaktorene fikk jeg IKKE reise hjem. og at ungen ville komme med hjelp av ks senest i sltten av uke 37.

35+0 fikk jeg beskjed om at det ble forløsning med ks av ungen neste dag. Da turte de ikke la oss gå lengre pga alle risikofaktorene!

Som dere skjønner så lurer jeg nå på om dette automatisk blir et risikosvangerskap? Jeg har jo fortsatt dette koagulasjonsproblemet som gjør at jeg nå har begynt med blodfortynnende igjen, samt at jeg må være forbredt på at jeg kan få sv.dia bla igjen....

Hva kan jeg forvente og kreve av oppfølging denne gangen?

Synes det er litt greit å være forberedt med tanke på hvordan det ble sist gangen .

Takk for at du gadd å lese og så håper jeg noen har noen fornuftige svar til meg .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, ikke noe erfaring med dette. Men i mine ører så er dette soleklart et risiko sv.skap - og mener du burde stått som risikofødende med bare noen av disse faktorene..

Det hele hørtes veldig merkelig ut. Har du spurt legen din om det?

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Jeg har nå hatt en vikar så min fastlege er tilbake nå, men har ikke snakket med han etter at jeg testet positivt.

Skal jo på tidlig UL så skal ta det opp der i alle fall. Er på en måte greit å ha "diagnosen" risikosvangerskap på papiret så jeg slipper å tegne og forklare hver gang jeg kommer til en ny lege osv :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...