Gå til innhold

Når far er student og mor blir gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer da?

Sett at mot har jobbet lenge nok til å få permisjon fra arbeidsplassen, vil far få noen penger fra lånekassen eller nav?

'Hvordan er reglene da?

Syns nav og lånekasse og alle reglene bare er en evindelig stor jungel av ting jeg ikke forstår.. Komplisert! Kanskje noen her vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... vi er i motsatt situasjon.

Far vil få penger fra lånekassen, behovsprøvd i forhold til din inntekt (forsørgerstipend). Dette har han vel rett på i 41 uker. (44 uker minus de tre ukene som mødre har rett på før fødsel.)Disse pengene får han uansett om han velger å ta permisjon eller ikke, MEN han har ikke rett på dem om du tar permisjon. Her finnes det et unntak: Han får pengene om du tar såkalt gradert uttak av permisjonen. Men har du rett på foreldrepenger da? Det er vel det første dere må finne ut av...

Skrevet

huff og huff for ett rot..

men jeg vil jo ha permisjon, vil ikke gå tilbake i jobb med en gang!

jeg vil ha rett på foreldrepenger innen dette er aktuelt ja..

mhm..

hvis jeg ikke skjønner noe av det jeg leser, er det noe sted man kan ringe for å få hjelp? kanskje prøve meg hos nav..

Skrevet

Når det kommer til alt som ikke er A4 situasjoner er regelen veldig enkel. Far har ikke noen rettigheter. Enkelt og greit.

Skrevet

Innlegger nr. 1 her. Vet det ikke er lett. Du kan spørre på forumet Gravid og student, for eksempel?

Og du kan prøve deg hos NAV, ja, men det er ikke alltid tilfelle at den du prater med kan reglene så godt. (Det har jeg opplevd selv.)

Men, det jeg vet er at om du har rett på foreldrepenger, så er det jo bare for deg å ta permisjon med disse pengene da. En grei ordning for dere begge kan jo for eksempel være at du tar full permisjon de første tre månedene for eksempel, eller mer, og at du fra et tidspunkt av går over til å ta gradert uttak. (Du kan være hjemme 4 dager i uken og arbeide en dag i uken, for eksempel.) Da kan han samtidig ta ut forsørgerstipend fra Lånekassen. (Jeg mener det er sånn det fungerer.)

Han må vel ha opparbeidet selvstendig rett på foreldrepenger om han skal ha rett på penger fra NAV. Men det har han vel ikke?

Skrevet

vi har nettopp vært gjennom situasjonen deres, HI. Regner med at han får studielån?

Altså. Han får ca 1000 kroner ekstra i måneden i forsørgerSTIPEND(altså penger som ikke skal betales tilbake).

De fleste studieplasser legger til rette for at han får ta 2-3 uker permisjon etter fødsel, slik som arbeidstakere har rett på 2 uker. Min var egentlig midt i praksis (lærerutdannelse) da jeg fødte, men var hjemme med meg i tre uker etter fødsel og fikk ta to uker praksis alene uten medstudenter.

Har ikke betalt fedrekvote. Du kan søke om hans uker hos nav, jeg fikk hans 6 uker overført og lagt på min permisjonstid. Så får dere være flinke og sørge for at han bruker sommerferien til å være mye (alene?) med barnet :)

Lykke til med alt, og tross litt skral økonomi er det jo utrolig deilig når far er student, de er veldig fleksible, har mye fri og er sjelden hjemmefra fra 8-16!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Saken er at pr dags dato er jeg student, i 1,5 år til. Etter dette skal jeg begynne å jobbe, og da skal min samboer ut i to års utdanning. Iløpet av denne tiden hadde vi håpet på å få et barn, har ikke lyst til å vente særlig lenger enn det, men jeg vil bli ferdig med utdannelse min først.

Jeg tenker som deg over her, at det må være litt mer fleksibelt når far er student, han har jo mulighet til å være litt mer tilstede kanskje. Og lang sommerferie, høstferie, jul og påske :)

Har veldig lyst til å få dette til å fungere :)

Var også jeg som skrev om hvor lenge etter p-piller dere vble gravide :) Må jo prøve å planegge litt (selv om det er helt håpløst å planlegge noe sånt). :P

HI

Skrevet

jeg ble gravid PÅ p-pillen, så der har jeg ikke så mye fornuftig å si ;)

Men jeg ville ærlig talt ikke hatt det annerledes. De andre jentene på barselgruppa er alene med babyene sine fra pappaene drar på jobb i 7-8-tiden om morgenen til de kommer hjem o 16-17-tiden. Her i huset har jeg hjelp til stell og frokost hver morgen, tidligste han må dra hjemmefra er 09, mens når han har sen forelesning drar han hjemmefra kl 12. Når det ikke er veldig tett oppunder eksamen er han hjemme alt mellom 12 og 16, alt etter når han begynte på skolen.

Nå er jenta vår 13 måneder, og permisjonen er over, men vi gjorde det ihvertfall slik at han hadde "pappaperm" i fem uker av sommerferien mens jeg jobbet, og de resterende tre ukene tilbrakte vi sammen og koste oss. P¨å den måten fikk han og jenta vår bli ordentlig kjent, og hun fikk venne seg til hans måte å gjøre ting på. De foretrekker o gjerne den måten mamma steller på osv når far gjør det så sjelden :)

Så jeg sier kjør på. I deres tilfelle TJENER dere jo nesten de 1000 kronene han får i stipend fra lånekassen, så lenge du får fedrekvota.

Men jeg anbefaløer forresten å prøve å time termin IKKE til samme uken som han har eksamen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...