Neijasså... Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Jeg skal male en liten furukommode. Den er lutet (tror jeg? Ikke lakket, i alle fall). Noen som har gjort noe slikt før og kan hjelpe meg litt? - Må jeg ha kvistlakk på hele kommoden før jeg maler, eller holder det med å ta på kvistene - Må jeg behandle kommoden på noe vis før jeg tar på kvistlakken (bortsett fra å vaske og tørke den)? - Må jeg grunne før jeg maler, eller holder det med to strøk maling? Skal bruke vannbasert maling (ok, mindre slitesterkt, men det er det jeg har i huset...). Håper noen vil svare meg. )
Lille my ;) Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Jeg har malt lutet furu kommode og da pusset jeg den litt først med et pusse papir, før jeg malte den. For min var litt grov og ru på overflaten. Bare husk å tørk godt av den etterpå, så det ikke er pusse støv på den. Jeg brukte ikke kvistlakk, men malte med olje maling, så kansje lurt å bruke kvistlakk når du ska male med vannbasert? Du trenger bare ta på kvistene. Måtte males med 3 strøk.
scoobydo Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Om kommoden er ubehandla må du ha på kvistlakk, om den er behandla treng du ikkje kvistlakk. Vannbasert maling er mindre slitesterkt ja, men det fungera nok. du må nok ha 3 stk, et strøk grunning og 2 strøk etterpå. Om man mala med oljemaling eller vannbasert maling har ingenting og seie i fh til om man må bruke kvistlakk eller ikkje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå