Gå til innhold

MÅ man liksom sykemeldes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke hatt et problemfritt svangerskap så langt, men har en fantastisk arbeidsgiver som legger til rette for at jeg allikevel kan være i full jobb. Første del av svangerskapet slet jeg med kvalme og var fryktelig trett. Fikk da nøkkelen til et stillerom jeg kunne trekke meg tilbake til når det var som verst.Har også en snill mann som har tatt ansvar hjemme når jeg etter endt arbeidsdag og ferdig middag ikke har hatt overskudd til annet enn å hvile på sofaen.

Har nå fått bekkenløsning, og IT-folkene har vært her og satt inn en egen liten printer så jeg slipper å gå så mye!

Men jordmor er slett ikke fornøyd, tross fine prøver, perfekt blodtrykk etc. Spør hele tiden om jeg ikke skal trappe ned på jobbingen. Synes det er en merkelig holdning! Er ingen superkvinne jeg, men synes det er flott å få være på jobb så lenge jeg makter det.

Legen min synes også det er rart at jeg ikke vil sykemeldes - han er relativt ung og sier jeg er den første gravide han har hatt som ikke har vært sykemeldt!

Tror enkelte gravide må jobbe litt med holdningene sine mht dette med sykemelding, men det bør også helsevesenet! Sykemeldingene har eksplodert blant gravide - ikke rart dersom det er slike holdninger man møtes av.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Hmmmm..... Selvfølgelig MÅ man ikke sykmeldes. Det er jo bare tull å si og mange jobber også fullt frem til de går ut i permisjon. Synes det er flott at du har muligheten til å jobbe og faktisk si nei til sykmelding når du faktisk ikke trenger det!

Når det er sagt så er det faktisk noen som MÅ sykemeldes. Er faktisk en del som har risikosvangerskap og arbeidsoppgaver som ikke går overens med dette.

Du er heldig som har en arbeidsgiver som gjør alt for å tilrettelegge slik at du kan være på jobb, det er det heller ikke alle som har!

Jeg ville gjerne jobbe sist svangerskap, men pga risikoene i MITT svangerskap kunne jeg ikke utføre mine vanlige oppgaver. Jeg maste faktisk om å få andre ting å gjøre slik at jeg skulle slippe å sitte hjemme og bekymre meg, men min arbeidsgiver var ikke villig til dette. Da hadde jeg faktisk ikke noe annet valg enn å bli sykmeldt.

Ja det er nok noen som fint kunne gått på jobben selv om de er gravid, men IKKE dra alle sammen under samme kam. Det er faktisk ikke alle som er så heldige...

Skrevet

Er til dels enig med deg at leger o.l er litt slappe med å gi ut sykemelding før andre ting prøves..

MEN, tenk deg om flere ganger før du dømmer andre. Det er ikke alle som er i din situasjon - som tydeligvis jobber på kontor og har en real sjef...Mange gravide har faktisk en fysisk krevende jobb, mye stress, mye gåing på hardt underlag hele dager osv....

Jeg er sykepleier i kommunen og gråt når jeg måtte til legen i forrige uke, og ble sykemeldt i 14 dager...Blir antakeligvis enten aktiv s.m eller det må søkes om en person som går i tillegg til meg, da arb.giver ikke kan skyve alt det jeg ikke klarer over på mine kolleger...

Skrevet

Tror ikke leger generelt deler holdningen til din lege. Min lege er realistisk i forhold til dette.

Bekkenløsningsplager kan vareiere voldsomt fra person til person.

Dine plager er ikke store og da er det helt unødvendig å tenke på sykemelding. Kontorjobb er også en enkel jobb å ha i forhold til fysisk krevende jobber.

Mitt inntrykk av gravide her inne er at de er samvittighetsfulle og presser seg så langt det lar seg gjøre.

Man vet at det er samfunnsøkonomisk å få barn, derfor tror jeg det er smart at kvinner får sykemelding når det er behov for det, slik at de orker mer enn en graviditet.

Skrevet

Så heldig du er som har en sånn jobb og en sånn sjef og ikke minst en samboer som gjør en del hjemme :o) Syntes det er rart at jordmor og lege "presser" på for å sykemelde deg? Skjønner heller ikke vitsen med det, så lenge det fungerer for deg å være i jobb.

Jeg er selv sykemeldt 100% pga bekkenløsning, men jeg jobber i bhg. Jeg prøvde med redusert sykemelding og aktiv sykemelding, men det er ikke så lett å tilrettelegge i bhg. Sjefen min prøvde også å tilrettelegge ting for meg, men det hjalp ikke for min del.

Hadde det fungert, så hadde jeg jobbet enda.Men kroppen sa rett og slett stopp.

Skrevet

Så fint at du har så bra arb.giver som tilrettelegger og en mann som stiller opp :) Da er det sikkert greit å være i jobb også, så går ikke tiden så sakte.

Men alle har ikke sånne arb.forhold at det funker like greit å tilrettelegge. Og alle har ikke arb.givere som er villige til å ordne noe særlig heller. Så det funker desverre ikke sånn overalt. Også kommer det jo an på hvilke plager man har som gravid også da.

Jeg har inntrykk av at legene er mer restriktive på sykemeldingene i graviditeten, jeg. De vil först og fremst at arb.giver skal tilrettelegge, omplassere eller gi ut svangerskapspenger.

Skrevet

Flott at du ikke trenger å sykemelde deg. Men tro meg, det er forskjell på bekkenløsningsplager også. Jeg har kontorjobb og er ikke i stand til å jobbe hele dager, så gikk fra 50% sykemelding til 100% og så 20% gradert. Jeg er veldig glad for at jeg hvertfall kan jobbe litt. Får veldig vondt og stivner helt til hvis jeg sitter/står/går en del i løpet av en dag.

Jeg spurte legen selv om å få lov til å jobbe litt siden jeg ikke maktet å være hjemme helt frem til permisjon. Ikke noe gøy når jeg ikke er i stand til noe særlig. Etter noen få timer på jobb kjenner jeg det ganske godt, og det er en lettelse å slippe å bli så vond at jeg ikke greier å gå.

Tror ikke du bør ta alle under en kam her HI. Men selvfølgelig vil det alltid være noen med dårlige holdninger.

Skrevet

Vet at jeg er priviligert som har en så real arbeidsgiver,og er også selvsagt fullstendig klar over at ikke alle kan få tilrettelegging slik jeg er heldig å få. Hadde for eksempel ikke maktet å ha en jobb med løft eller hvor jeg måtte gå mye nettopp pga bekkenløsningen.

MEN, når jeg nå klarer meg helt utmerket på jobb er det holdningene i helsevesenet jeg stusser over.

Skrevet

Nå e det sånn at eg vil jobba 50% men det vil ikkje arbeidsgiveren min,enten fullt eller ingenting,kem har då feil holdning??

Så ja enkelte har sje någe valg,å ja me e misunnte på dåkke så får det tilrettelagt på jobben,eller som har ei helsa så sleppe tenka på det.

Å gå hjemma å veta du kan gjer litt å at det isje e godt nåkk e deppande!!

Skrevet

I mitt tilfelle så er det lite arb giver kan gjøre for å tilrettelegge da. Ikke så fryktelig lenge til permisjon nå heldigvis!

Så jeg syns du er kjempeheldig som har muligheten til å kunne jobbe 100% bare ved hjelp av tilrettelegging.

Enig med deg ang hvordan noen i helsevesenet kan være.

Skrevet

Jobbet 75% med masse tilrettelegging og velvilje i helsevesnet forrige svangerskap fram til permisjon.

Så lenge arbeidsgiver er villig til å tilrettelegge er det bare å jobbe sålenge helsa holder. Deilig å komme ut blandt folk og være til nytte sålenge man kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...