moota m storebror&lillebror Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Vi har "tradisjon" på å spise julekakene før jul, mot jul. Og jeg har lyst at barna også skal få kose seg litt med kakemenn ol. i førjulstiden. (Bf har fortalt at de knapt fikk spise julekaker før jul, -men hvem spiser julekaker etter jul he he-) Men når vi har den offisielle bakedagen i familien blir det litt lite på hver, så lurer på om jeg må bake litt før den tid også. Gleder meg til førjulstiden =)
Lene~mor til tre Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Vi spiser mest kaker før jul, etter jul synes jeg ikke det er like stas. Vi begynner å bake første eller andre uka i desember. Men da begynner vi med å bake pepperkaker til pynt og baker de andre kakene vi skal spise litt nærmere jul.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Vi pleier å bake en av de første helgene i desember. Så spiser vi de fra da. Spiser også i romjula, og egentlig helt til det er tomt.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Vi er sikkert litt kjipe, men vi baker veldig lite til jul.. Jeg og sønnen skal bake pepperkaker en dag. Og det er det. Vi har sjelden masse besøk i jula, og spiser veldig lite kaker selv. Jeg får noen super gode fylte kjeks av min mormor i tillegg, også får vi kransekake av farmor. Og da har vi det vi trener.. Min familie bor nesten 40 mil unna, og mannen sin familie bor 10-15 mil unna.
blond Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Vi baker pepperkaker til første søndag i advent, så en gang i løpet av uke 48 blir det bakst. Resten av kakene baker vi så tett opp mot jul som mulig, er ikke særlig godt med gamle kaker. Har ikke noe bestemt mål om antall kaker, bare pepperkakene er i boks. Tar det som det kommer og etter hva vi vil og har tid til.
Agehya Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Baker en av de første ukene i desember, men pleier ikke å bake så mye. Pepperkaker, kokosmakroner og pleskner tenker jeg. Får se litt om mamma lager noe, viss ikke baker jeg vel til henne og.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Jeg husker når jeg var liten og bodde hjemme så måtte mamma hjemme bort kakemann boksa hennes, for jeg og brødrene mine spiste til det var tomt hvis ikke;) Men vi fikk alltid spise før jul, er jo da de er gode. Etter jul er det liksom ferdig for denne gang.. Har lyst å begynne til helga jeg:) Har så lyst på kakemenn, har nok verdens beste oppskrift på kakemenner ja:)!!!
Viva_oslo Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Blir vel den dagen det snør i helvete, tenker jeg.... hehe....de har mye godt hos bakeren! Men moota, du vet at man skal ikke spise kakene verken før eller etter jul, men I SELVE JULA. Akkurat som med julemarsipan og ribbe og annen julemat.....
skorpionfruen Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 Baker ingen av de 7 sortene, de et tørre og triste. Baker sarah bernard, en kaloribombe jeg bruker å gi bort til andre i jula. Så lager jeg og snuppa pepperkaker og pepperkakehus og resten kjøpes. Orker ikke bake ting som ikke spises.
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2009 Jeg vet at julekakene skal spises i jula, men for oss har det alltid vært en del av ventinga. Det å få spise julekaker mens man venter =) Jeg vil lage gode juletradisjoner til mine barn slik at de husker jula som god, varm og koselig og har samme tanker som meg når de får barn og skal lage til julekos =)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 12. november 2009 #11 Skrevet 12. november 2009 Helt enig Moota:) jeg prøver også å skape gode juletradisjoner til barna våre. Ting som de vil huske som stor kos og som de husker tilbake på og vil føre med seg videre til sine barn. Dette gjelder da mange ting, få ting deriblandt som innebærer mat.. men jeg syntes også at julekaker smaker best før jul, er en del av vente tiden. For er jo i vente tiden man baker disse kakene, tar de første smaksprøver. gleder meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå