Gå til innhold

Lager du babymat selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei tuppe på straks 5 mnd og det er så kjedelig å gi henne den samme middagen hver dag!

Tenkte derfor å lage litt selv.

Hva lager du av?

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Samme som vi spiser, most med stavmikser i begynnelsen. Passer på saltinnhold og krydder, setter til litt raps eller olivenolje for konsistensen sin del og vips. Ofte har han fått rester fra dagen før, så han får mat før oss andre, og så får han sitte med oss etterpå og grise litt med dagens middag.. Begynte med moste grønnsaker(kokte) og feks litt kylling, karbonadedeig etc. Eller ris, pasta, fiskeboller...

Skrevet

Her har vi gitt barna av middagen vår når vi har laget mat de har kunnet få av (mer de kunne få jo eldre de ble), og gitt glass når vi har hatt middager de ikke kunne få av (pizza, taco, sterk indisk mat osv). Har fungert veldig bra for oss i hvertfall, praktisk at de har spist begge deler ;-)

Mat de kan få er jo alle type grønnsaker, most sammen med litt smør eller melk (mm/mme), når de blir litt større har mine også fått most inn f.eks litt fiskebolle og vanlig hvit saus (før jeg salter for mye), kjøttkake, ris, kylling, pasta osv. Trenger ikke lage noe spesielt til babyen, bare gi litt av det en selv spiser dersom det går an.

Skrevet

Ja, lagde selv, i store porsjoner og fryste ned. Søtpotet, vanlig potet, gulrot, brokkoli, mais, kylling, osv. Smakte til med basilikum, hvitløk, og masse annet jeg ikke husker. Ble mer spennende etterhvert som jeg kunne prøve mer ingredienser.

Skrevet

Hvordan kokte du søtpoteteneChupa chups? Har kjøp inn det....

Skrevet

Vi lager med få unntak bare mat fra grunnen pga. en allergiker, og da er det igrunnen enkelt å lage mat til babyen etter middag er introdusert. Det en skal unngå er salt, og jeg liker ikke mat uten, så vi har en liten gryte på komfyren med en rist i. Det vi spiser til middag t.d potet, gulrot, brokkoli og kjøtt koker jeg der, og moser med en stavmikser. Ellers så lager jeg en stor porsjon, og fryser på gamle glass (ikke helt fulle). Da damper jeg maten slik næringstoffene blir best. Frossne grønnsaker er et godt alternativ.

Favoritten til mine barn, før du kunne spise fisk, er:

- tomat

- kalv

- fullkornsmakaroni

- potet

- oregano, litt pepper

- litt tomatpure og bittelitt fruktose/sukker om tomaten gjør det veldig surt.

Skrevet

jeg kjøper kraftbein og koker kraft. Så delte jeg krafta i to etter å ha silt den. Ene delen hadde jeg storfekjøtt, broccoli og potet i, og andre hadde jeg kylling, broccoli og potet i. Har bare laget en gang, så neste gang må jeg finne på noe annet å ha i. Men jeg bruker glassmiddag også så det ikke blir ensformig. Her er det vanskelig å la han spise det samme som oss, fordi han skal være glutenfri ennå ei stund, før vi prøver gluten. Og jeg har ikke introdusert han til egg, fisk eller melk heller ennå. Vi har i overkant mye matallergi i familien så jeg må være forsiktig. Det er faktisk ingen i min familie som kan spise normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...