milla75fikk en gutt Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Er så drittlei av å lese innlegg der det brukes forkortelser/SMS-språk her inne. Er det så forbanna vanskelig å skrive "med" i stedenfor "m" og "det" i stedenfor "d". Forstår det bare ikke. Synes det er stygt og ikke bra for utviklingen av skriftspråket.
Gjøkeredet③ Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Jeg kjenne jeg er helt enig! Ufattelig irriterende.. Men jeg syntes det er irriterende når folk gjør det i SMSer også jeg da..
ღMaritpusenღ Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Og velkommen til den nye generasjonen (sikter til sms-generasjonen, ikke alder), og år 2009 (faktisk snart 2010! ) At du syns det er stygt og negtivt for utviklingen av skriftspråket kan så være, men samtidig er det lite du kan gjøre med det - annet enn å irritere deg. For nå er det jo en gang slik at alt utvikler seg, heldigvis. Ellers hadde vi vel fortsatt hatt dansk som skriftspråk her til lands også. Antar det var mange som var irriterte over at vi gikk over til vårt eget språk på den tida også. Og språket vårt har i alle tider blitt påvirket av tysk og engelsk. Mye av sms språket er jo nettopp en engelsk/amerikansk påvirkning, som i tillegg skal være lettvindt og spare oss for tid, ord og tastetrykk. Alle forandringer som gjøres gjøres nettopp for å forenkle hverdagen vår - slik er det bare. Og når du henger på et diskusjonsforum som BIM er (kanskje ikke en godkjent forkortelse det heller?) så er vi faktisk mange ulike mennesker som skriver personlige innlegg. Det innebærer ulike skrivemåter. Noen skriver dialekt (som mange irriterer seg over), noen bruker ikke ordboka på samtlige ord - noe som fører til en del skrivefeil (som andre igjen irriterer seg over), og noen skriver sms-språk fordi det er det de har blitt vant til å gjøre på tlf (unnskyld, telefonen), facebook og msn (beklager, live messenger heter det ja). Tror dere som bruker svangerskapene deres på å irritere dere over andre folks skrivemåter bare plager dere selv. For jeg tror ikke dere vil få gjennomslag for at alle innlegg skal korrekturleses før de postes. Godta at folk er forskjellige og godta at verden forandrer seg. Og at språket også forandrer seg. Vi har vel heldigvis en stund igjen til avisene skrives med sms-språk.
Gjest Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 er enig med deg! går greit med forkortelser for ultralyd ol.. men når man ikke "klarer" å skrive fulle ord en gang.. blir slitsomt å lese!
MammaMø med to små Skrevet 24. desember 2009 #5 Skrevet 24. desember 2009 uff må innrømme at jeg skriver "me" isteden for "med" og "oxo" i steden for "også".. fysj har jeg blitt en slik et "sms-generasjons-medlem" ? Hjelpesmeg!!!
* * felicia** Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 Jeg kan ikke fordra sms -språk, tenke seg til godt voksne damer og menn som skriver koz, oxo, d, m osv. Litt flaut spør du meg.
Hurra133 Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 Enig med milla75. 2010 eller ikke. Dette er irriterende, og en forringelse av skriftspråket. Hadde de som brukt dette vist at de ellers har kontroll på norsk skriftspråk, hadde det kanskje ikke vært så ille, men det er helt vanvittig hvor dårlig folk skriver. Det er sjelden jeg leser et innlegg uten og/å-feil, for eksempel. Og så og si INGEN kan skrive sammensatte ord riktig; De skal skrives i ett; magesmerter, ikke "mage smerter", legetime, ikke "lege time". Det at vi er i 2010 burde ikke bety at folk blir dårligere til å skrive språket sitt.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 ""LOL"er det mest dustet jeg leser blant annet....er det ikke bare fjortiser som prater sånn da?? jeg bare spør....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå