Ranveig R Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Middagen er grei (dvs, lille får lett bernaise i staden for hollandaise til laksen), men er det nokon som har gjort forsøk med melkefri riskrem? Eller er det like greitt å slå det frå seg med det same? Nokon som har annan dessert til det barnet som ikkje kan ete riskrem? Nei, veit ikkje om eg hadde hatt samvittighet til det heller. Andre dessertar som er like fantastiske som riskrem? Hmm.
Gjest Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 er det laktosen eller proteinet i melka du skal unngå?
___ Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Prøv denne siden: http://www.allergikokken.no/oppskriftsamling-/desserter/riskrem-med-rod-saus/ Dette trenger du Riskrem med melk 240 g risengrynsgrøt 2 ss sukker 2 dl kremfløte Riskrem uten melk 240 g risgrøt uten melk 2 ss sukker 1 dl Odense Erlet Glutenfri rød saus 4 dl saft og vann Ev. sukker ½ ss potetmel ½ dl kaldt vann Slik gjør du Riskrem 1.Bruk rester av grøt og rør den opp. 2.Visp kremfløten/Odense Erlet stiv med sukker. Rør kremen inn i grøten. 3.Server med rød saus. Rød saus 1.Bland saft og vann slik at blandingen får en frisk smak uten å være for sterk. Blandingsforholdet varierer ut fra hvilken saft man benytter. I enkelte tilfeller trenger man å tilsette sukker. Kok opp saften og trekk kjelen til side. 2.Rør ut potetmelet i litt kaldt vann og tilsett jevningen i en tynn stråle. Det er viktig at det ikke koker i kjelen ved tilsetting av potetmeljevningen! La det hele få et raskt oppkok (til den så vidt har begynt å boble), og trekk kasserollen av platen. 3.Avkjøl under omrøring
lÅktiHaUDe Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Voksentoppens allergikokebok har oppskriften på risgrøt. Da tenker jeg at du kan få tak i melkefri krem og blande den i grøten ) Dette må prøves før jul da, jeg har ikke prøvd riskrem men jeg har kokt grøten og den ble god Ellers mener jeg at dere godt kan ha riskrem og hun kan f.eks få gele. Dette har vi gjort flere ganger og tutta har aldri protestert. Hun ble vant til det. Værst for dere . De må jo uansett bli vant til å spise annen mat i barneselskap osv i fremtiden, så like greit å være vant til det hjemmefra så tidlig så mulig . Snakket faktisk med ei venninne idag om dette og hennes tutte hadde heller aldri klaget på dette med å få annen mat en resten av familien, sa bare til henne at hun ikke kunne spise det fordi hun får vondt i magen og det godtok hun . Lykke til med julematen
Ranveig R Skrevet 9. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2009 Tusen takk! Får gjere eit forsøk før jul så eg veit om det er noko å satse på ) Skal ha totalt melkefritt kosthald forresten, verken laktose eller melkeprotein.
Ranveig R Skrevet 9. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2009 Ja, vi er etter kvart blitt vant med at vi ikkje kan ete det same alle saman, og lille godtar det som regel utan protest men eg ser at ho av og til er på gråten. Er berre 2 år og har vore melkefri i 6 mnd, men det vil vel gå lettare. Synest berre det er dumt å måtte ha HEILT forskjellig dessert på sjølve julafta. Men lille hadde sikkert vore like happy med gelé ja. Skal prøve ut riskrem no ein dag tenkte eg, og så får gelé bli plan B dersom riskremen ikkje er nokon suksess. Takk for svar alle saman!
lÅktiHaUDe Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Tror riskrem slik Poamin skriver står i voksentoppens allergikokebok, står ihvertfall grøten der. Så er det bare odense Erlet som mangler glemte navnet på odense erlet siden det er en stund siden jeg har brukt det. Men jeg anbefaler deg den boken på det sterkeste. Står også oppskrift på vaniljesaus, fløteis, sjokoladepudding m.m og det smaker kjempegodt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå