Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Jeg må si jeg synes nordmenn generelt er veldig bortskjemte og sutrete, mye vil ha mer og mer og mer.. Har tenkt litt på dette i det siste, ser jo rundt meg at folk aldri blir fornøyde med det de har. Folk som har "alt", nyoppusset hus på 150 kvm, 2 biler, bra jobb osv klager for de vil ha enda større hus,enda nyere bil, enda bedre lønn osv.. ting blir aldri bra nok. Møbler blir byttet ut selv om de er like fine, for de var jo nymotens i 2006.. Når folk legger ut bilder fra finn av hus de kunne tenkt seg å kjøpt, er huset aldri bra nok.. selv om folk i andre land hadde kappet hånden av seg for å bo slik.. Sier ikke alle er sånn altså, men litt for mange.. hva med å sette pris på det en har??
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Jeg merker dette VELDIG godt her hvor jeg bor i hvertfall, bor på et mindre tettsted. Mange er opptatt av å ha størst mulig hus, dyrest mulig bil, møbler osv.. HI
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Det vi faktisk må huske på også er at det ikke er alle i Norge som har det slik, og skillet mellom de som har og de som ikke har blir stadig større, og gruppen som ikke har vokser.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Det er heller ikke gøy når de uten skam klager på andres inventar. "Ja, her burde det pusses opp, ja."
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Jeg vet at ikke alle har det slik, men jeg tror mange føler dette presset på seg i det minste. Presset om å være "vellykket". Det er sant som du sier at skillet mellom de som har og de som ikke har vokser. Hi
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Jeg vet ikke helt, for dette ser jeg egentlig ikke i mine kretser. Men de finnes nok der ute. Jeg føler meg heldig som faktisk har klart å kjøpe et rimelig og bra stort hjem for meg og mine barn. At jeg har en bil som fungerer fint, og som jeg ikke har lån på(pga flaks, egentlig). At jeg har klart å pusse opp mye selv her hjemme, slik at vi har fått det fint. Og at vi over årene har økt vår velstand og komfort, sakte men sikkert. Men å skryte åpenlyst av dette, det gjør jeg ikke. Ikke er jeg rik på penger, heller. Men vi har nok til det vi trenger. Og ikke ønsker jeg meg mer enn jeg har av materielle ting, for vi har det så bra slik det nå er:) Tror barna har et veldig bra barndomshjem her:) Jeg sitter nå forresten i en ca 30 år gammel sofa, som jeg elsker;)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Jeg føler meg også heldig som har en fin familie, vi eier rekkehus som er passe stort for oss, ikke noe luksus men det bryr jeg meg ikke om heller..vi har en brukbar bil, nok klær osv. Selvsagt bør jo alle ha det de trenger, men det er så mange som klager selv om de har mye mer enn andre har her i landet synes jeg.. HI
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 Det er vel derfor Norge scorer relativt lavt på "lykkebarometeret" også. Jeg tror mange ville hatt det bedre med litt dårligere råd i befolkningen. Jeg gidder ikke å leve for å oppgradere hus og heim og utstyr, men jeg merker jo godt at en viss standard er forventet av oss som er godt etablert og har solid økonomi. Men jeg er fornøyd med at det er varmt og trygt og vi har alt vi trenger=) Det er andres forventninger som skaper mye av mitt stress.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 Det er andres forventninger som skaper stress ja.. merker selv at jeg blir litt irritert når folk spør om vi skal kjøpe enebolig, for hvorfor skal vi det når vi har nok plass og trivest her vi bor (rekkehus)? Hvorfor betale 15.000 i lån når vi kan betale 9.000 som nå? Hvorfor pusse opp badet når det er fint nok, om ikke spesielt flott? osv.. HI
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #12 Skrevet 9. november 2009 Skulle ønske jeg hadde penger til å spise middag hver dag, penger til nye vintersko når det er hull i de jeg har og penger til strøm slik at jeg slipper å fryse på kalde dager. Skulle ønske jeg hadde penger til å kjøpe julegaver og noen å feire jul sammen med. Men jeg er takknemlig for at jeg iallfall har tak over hodet og en seng med dyne å sove i:)
Gjest Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Det er mange som er alt annet enn bortskjemte, men et fellestrekk for mange kan nok sies å være at de er sutrete. Det er en liten, men vesentlig forskjell. Man kan fint sutre over at ting ikke er optimalt uten å være bortskjemt med noe som helst her i livet.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 NN 22:42 her. Ja, men det er vel slik at mye vil ha mer? At om en kanskje ikke har slitt så mye for det en har, så er det ikke like verdifullt, eller noe? Jeg har kjøpt alt jeg har selv, og det gjør det verdifullt for meg. Jeg har spart og kjøpt. Og aldri valgt dyrt, for å ha råd til andre ting også. Jeg er vel mer opptatt av at vi skal ha et godt liv, enn av at vi skal ha mange dyre ting? Middagen er viktigere enn 42" TV, på en måte? Og at vi har hvert vårt soverom, jeg og barna, det er jeg stolt av;) Og er en litt usikker, så teller kanskje merker, pris og status mer? Jeg vet ikke. Jeg vet ikke hvordan de som hele tiden skal skryte og absolutt ha det siste nye tenker;)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg med noe av dette, om jeg hadde kunnet gjøre det:) Jul skulle du hvertfall fått feire sammen med oss:) Jeg har vært der selv.... Samme vintersko i 10 år. Å kjøpe nye truser til seg selv var å rane barna, omtrent. Votter til bursdagsgave til eldste ungen, fordi jeg ikke hadde råd til mer og ungen trengte dette mer enn noe annet. Tror de kostet rundt 200 kroner, og det var nesten for mye den gangen. Kanskje derfor jeg nå setter pris på å ha nok til det vi alle trenger?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 Etter å ha bodd i et land hvor (nesten ingenting) er gratis, kan jeg ikke annet enn å si meg helt enig med HI. Norge er blitt et land full av pompøse egosentriske bedrevitere av en annen verden. Jeg skjemmes av mange nordmenn og holdningene som mange har. Dette vet jeg mange eldre tenker også (de som vokste opp før og under krigen). Da var det ikke bare å få lagt ting opp i hendene. Ikke hadde de den ene ordningen etter den andre heller. Og i dag er det en kravmentalitet større enn noensinne, og folk tenker mer og mer "hva har jeg krav på?" istedenfor "hva skal jeg gjøre for å klare meg nå, da?" Å jobbe er et fremmedord for mange. Å ta en ekstrajobb er utenkelig. Vi kontakter heller NAV! NAV-KRAV.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #17 Skrevet 9. november 2009 Har sett den et par ganger her inne; "jeg og sambo har dårlig råd for jeg jobber ikke. Mens jeg venter på jobb; har jeg krav på ett eller annet fra NAV utenom barnetrygden?" Hva med å være litt oppfinnsom? Der finnes alltids jobb, men ikke alltid hos en arbeidsgiver. Av og til må en tenke alternativer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå