IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Har en gutt på 2,5 år. Og han har alltid vært flink til å legge seg om kvelden og sovne med en gang. Men etter at han begynte i den store avd i barnehagen så nekter han å sove. Han er redd for at nissen skal komme i vinduet om nattan, og han tør ikke skru av lyset. Vi har satt inn en leselampe til han, men da sovner han hvertfall ikke. Og vi har prøvd snakke om at nissen ikke kommer før om lenge, og da er han våken, men det hjelper heller ikke. Tror ikke han skjønner. Noen tips???? Pleas? Han sovner ikke før vi legger oss, sånn i ti tiden på kvelden og han er oppe igjen klokka 6 halv 7. Syns han får veldig litte søvn.
Villemo -- Twins og Storebror! Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Min også er 2,5 og har aldri hatt noe problem med legging helt til et forrykende tordenvær vi hadde for en stund siden. Strømmen gikk i bhg og brannalarmen ulte og han ble skikkelig skremt. Han har begynnt å komme tilbake i vandte rutiner (Er en to- tre mnd siden tordenværet nå) men snakker enda mye om brannalarm og torden og brann osv. Eneste rådet jeg kan gi er å bruke god tid, være bestemt men alikevel forståelsesfull og snakke mye om det han tenker på. Kanskje begynne å sitte inne på rommet til du er HELT sikker på at han har sovnet og etterhvert kanskje begynne å stå utenfor døren slik at han kan snakke med deg hvis han er redd osv. Ta alt veldig gradvis og "trene" han opp igjen. Bøker om nisser ol. kan kanskje også være med på å ufarliggjøre litt. Vet at dette er råd som strider helt imot gode leggerutiner (ble litt betuttet selv når jeg innså at leggerutinene jeg hadde kjempet for i 2,5 år gikk rett i dass) men usikre unger er ikke noe gøy, så jeg kom frem til at leggerutiner fikk være leggerutiner en stund til vi hadde fått ristet av oss den verste frykten. Sånn helt på tampen så ville jeg nok snakket med bhg siden det virker som om det er der han har blitt skremt. Be dem følge litt ekstra med da dette er vondt og ekkelt for gutten deres. Gjorde dette selv og guttungen kom seg nettopp fint igjennom brannøvelsen i bhg. Med tiden så bedrer det seg! :-) Lykke til!
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 10. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2009 har snakka med de i barnehagen og de har ikke begynt og snakke om nissen ennå, det gjør de ikke før i desember. så aner ikke, men jeg har bedt de ikke la han sove i b.hagen i dag, så får vi pine han til og holde øya oppe frem til leggetid, så kanskje han sovner av det...
21.april Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Er enig med villemo sine råd. Det aller viktigste er at barnet føler seg trygg. Det positive er jo at han har livlig fantasi! Jeg ville forsøk å ufarliggjøre nissen så mye som mulig. Snakke om alle de hyggelige pakkene han kommer med, at han ikke liker å gå inn vinduer, men alltid snakker med de voksne først... kanskje ikke helt pedagogisk riktig men hva med å gi barnet en gave som nissen tilfeldigvis kom med uten at barnet merket det?
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 11. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2009 det hjalp og bare ikke la han sove om dagen. I går var han våken hele dagen og sovna kl 19.30. Så da var det i boks=) men takk for råd, har prøvd og ufarliggjøre nissen, men uten hell, tror han bare brukte det for at han ikke ville sove. Men lyse lar vi stå på da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå