Gå til innhold

baby i seteleie - noen andre?


enlitentil

Anbefalte innlegg

Jenta mi ligger i seteleie. Vet at det enda er tidlig (er i uke 32) og hun sikkert kan snu seg opptil flere ganger innen det er tid for fødsel, men syntes likevel det er en ubehagelig tanke å kanskje måtte føde et barn med rumpa først. Håper i tilfelle det blir mulighet for et keisersnitt. Hun sparker meg mest nedover i bekkenet eller ut mot magen og navlen. Ganske artig å kjenne hælene stikke ut, men ikke spesielt behagelig...;) Noen andre som har baby liggende med rumpa ned? Eller har hatt tidligere barn liggende i seteleie ved fødetid? Hodet oppunder ribbeina er også noe annerledes enn da jeg gikk med førstemann som lå med hodet ned hele tiden. Halsbrannen er ganske intens! Håper noen vil dele erfaringer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Min lille gutt låg i seteleie for to uker siden, nå ligger han med hodet ned... :o) Så, det er nok godt mulig at hun flytter på seg... jeg er i uke 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er i uke 29 nå og babyen min lå med hodet ned på forige ul. Men første barnet jeg fødte ble født med keisersnitt fordi hun lå med rompa ned. Du får keisersnitt om det viser seg at babyen ligger feil.De vil nok prøve å snu babyen din utvendig før fødsel om hun skulle ligge med rompa ned. For meg var det ikke aktuelt å føde vanlig da. Jeg angrer ikke på det. Skal også inn til ul i uke 37 for å skjekke leie på baby. Du har noen uker igjen så babyen kan fortsatt snu seg. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille jente har lagt med rumpa ned veldig lenge, nå har hun flyttet seg litt til siden, men ligger fremdeles feil vei. Har forstått det slik at mange babyer snur seg med hodet ned ca 8 uker før fødselen, men at dette er veldig individuelt og at de ofte snur seg mange ganger etter denne tid også.

Jeg tror ikke de praktiserer det å snu babyen utenfra lengre, vet det var vanlig før å prøve og snu den med albuene, men at dette ikke lenger er vanlig.

Tror ikke jeg har lyst på keisersnitt hvis det blir setefødsel, men jeg kan jo sikkert skifte mening etter hvert. Vet det er mange som sliter etter keisersnitt, og at den første tiden med barnet ikke blir som man håper fordi man fysisk sett er i dårlig form, med et sår som skal gro.

Vi får satse på at de snur seg og kommer ut riktig vei;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en uke etter deg, men ellers så har jeg det på samme måten som du. Bebisen min også sparket mye i området rundt bekkenet, men har ikke merket det på noen uker nå. Var hos JM på kontroll i dag og hun sa at den lille lå med rumpa ned og hode og ben opp, og det stemmer jo godt med mine antakelser.. Hun sa at bebisen burde ha snudd seg om en 3-4 uker, men har hørt at det har skjedd senere også. Satser fortsat på at hun snur seg med hodet ned. Har ikke så veldig lyst på en setefødsel, ikke KS heller for den del.. Så hun har værsågod å snu seg! Hvis ikke får vi ta det som det kommer etterhvert, er jo fortsatt en stund til fødsel så orker ikke tenke for mye på det allerede nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 33, termin 2 januar, og frøkna ligger med rompa ned. Hun har gjort det siden uke 29. Skal på ny kontroll neste uke, og dersom hun fortsatt ikk ehar snudd seg skal jeg på sykehuset for scanning av bekken etc. Jeg er ganske liten så de følger vel litt ekstra opp mtp at sansynligheten da er litt større for at jeg også har et trangt bekken..

 

Hadde ikke tenkt meg keisersnitt, men må innrømme at jeg er litt i tvil om jeg har lyst til å føde i sete...

 

Håper hun snur seg;-)

 

Hvor lang tid i forveien er det normalt å ta kisersnitt da? Havner vel midt oppi julefeiringen for min del tipper jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegutt ligger også med rompa ned. Jeg har termin 2. januar. Var hos JM på kontroll for en uke siden og hun sa at den lille lå med rumpa ned og hode og ben opp, jeg kunne kjenne hvor hodet hans var, rett under høyre bryst og der er det fremdeles. Neste kontroll er om 3 uker (uke 36) og da håper jeg at han har snudd seg med hodet ned. Om det ikke har skjedd når fødselen nærmerer seg så har jeg lyst til å prøve akupunktur for å få ungen til å snu seg "riktig" vei. Men krysser fingrene enn så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det ikke bare er meg som er ørlite bekymret for eventuelt setefødsel eller keisersnitt!

Jeg går inn i uke 33 nå og lillebaby har ligget i seteleie siden uke 29. Var på kontroll i går og baby har plassert seg med rompa godt nede i bekkenet og hodet under høyre bryst. Skulle tilbake til kontroll hos jordmor i uke 34 og hvis baby fortsatt er i seteleie da, skal jeg på kontroll hos gynekolog uke 36 for samtale ang. forløsning. skulle også ta rtg av bekkenet da. Har vært på modningsakupunktur nå 2 ganger og akupunktøren vil gjerne forsøke å snu baby med en slags varm voks? Snakket med gynekolog om dette i går og hun mente det bare var bortkastet penger og tid. Babyen snur seg når den vil mente hun og at det mest sannsynlig er formen på livmoren min som gjør at han ligger i seteleie..Koster jo også endel med disse behandlingene og nå lurer jeg på å avlyse hele akupunkturen. Har liksom hørt flere helsepersonell (JM,leger) som bare mener dette er tull... Andre med erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å benytte meg av akupunktur om han ikke har snudd seg til neste kontroll. En venninne av meg gjorde det samme bare noen uker før termin, og hun var kjempefornøyd, vel verdt pengene i følge henne:)

 

Lese gjerne dette om akupunktur og seteleie:

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2005/01/14/snur-foster-med-akupunktur/index.xml

 

www.portalenhelse.no/akupunktur

(de har en brosjyre om akupunktur og seteleie som du kan laste ned)

 

Vi får håpe de snur seg naturlig enn så lenge :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ godt å høre at det er fler her inne som har det som meg. Jeg er i uke 32 og lillemann ligger på tvers med rompa ned. Han har igrunn gjort det hele tiden. For det første syns jeg det er fryktelig ubehagelig at han strekker seg den veien. Har fått mine første strekkmerker på magen pga det.. For det andre er jeg kjemperedd for at han ikke snur seg riktig. Vet ikke om jeg takler det rett og slett. Må jo gjøre j.... vondt å føde med rompa først! Vet han fortsatt kan snu seg, men førstegullet lå med hodet ned nesten hele tiden og festet seg forholdsvis tidlig. Håper det skjer noe snart! Lykke til til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ordentlig provosert når jeg hører om leger som syntes akupunktur er noe tull og bortkastede penger. Det er kun fordi at de oppnår bedre resultater enn skolemedisinen og kan hjelpe til der den ikke strekker til. Akupunktur er eldgammel metode og godt utprøvd med minst like gode resultater som vanlig medisin - det funker ikke i alle tilfeller - men det gjør da ikke medisiner heller. Gå til akupunktøren din og prøv! Det er verdt pengene om det virker og hvis ikke så har man prøvd! Nei, blås i de konservative og trangsynte legene. Vil heller få babyen min snudd med nåler enn med en hardhent leges albuer ihvertfall!!

Jordmødre er ofte mer åpensinnede og mange har tilleggsutdannelse i akupunktur- blant annet har min det. Skal ringe henne imorgen ang snuing og hjelp med bekkenplager - noe hun behandler gratis.

Lykke til til alle dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...