Gothic Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Jeg er så plaget av kløende eksem på hendene, bruker masse fuktighetskrem og kortison av og til, men det hjelper lite dessverre. Dette er jo plagsomt og sjenerende, og nå er jeg så drittlei! Noen som vet om det er påvist noen sammenheng med hva jeg putter i munnen? Jeg er i tillegg allergisk mot alle pelsdyr, kraftig pollenallergi og kryssallegi, støv, midd mm. Noen som har noen erfaringer? Jeg kutter med glede ut hva som helst hvis det kan hjelpe.
tvkrus Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Jeg vil anbefale deg å gå til legen/spesialist for å sjekke deg ut .... min elste reagerer på Sitrus, blå farge(som er i saftis ,godtri o.l) og noe som er i visse saltpølser som danskepølsa og salamien fra spis.
*toppris* Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 gutten min har reagert på alt av sitrus, harde tomater, så og si alle eplejuicer (pga syrligheten)... nå har han beynt å vokse det mer av seg så kan faktisk bruke posesaus innimellom selv om det inneholder sitronsyre:) Men hos legen slo ikke noe av dette ut på allergitestene. Til tross for at han får kraftige reaksjoner i form av ekstremt tørr hud, åpne sår osv.
mamman til to gutter Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Ofte så kan man reagere på matvarer når man har atopisk eksem uten at det slår ut på allergitester, så den beste måten å finne ut av det på, er egentlig bare å prøve seg frem. Noen ting som det er typisk at man reagerer på er sitrus og tomat (dvs alt med tomat i selvom det kan være lite). Jeg hadde en link til en fin side om atopisk eksem som jeg fikk av barnelege fordi sønnen min har atopisk eksem, men jeg finner den ikke igjen, men du finner sikkert noe hvis du prøver å google også.
Gothic Skrevet 9. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2009 Jeg har vært gjennom hele runden med leger og spesialister og allergitester som ikke slo ut negativt. Ble til slutt henv til hudlege ved Ullevål som så på hendene i noen sekunder før han ga meg en brosjyre om atopisk eksem og sa at dette må jeg leve med. Likevel tenker jeg at jeg sikkert reagerer på noe i kostholdet siden jeg er superallergisk mot pollen og støv.
GuttemammaX3 Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Jeg reagerer på alt av sitrus-frukter, alt som inneholder sitronsyre / E330 / E331... Tåler ikke ketchup noe særlig godt, og reagerte tidligere på sjokolade, men det kan jeg ha litt av nå... Det hjelper ikke alltid å gå til legen for å sjekke, jeg slår ikke ut på noen allergitester, men slår ut med eskem over store deler av kroppen om jeg spiser noe jeg ikke burde ha spist...
Oktoberbaby :-) Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Jeg har hatt masse eksem i flere år og har prøvd ut det meste. Nå skal jeg til time hos Dr.Bondevik på onsdag, en privat spesialist i Oslo. Jeg så han på god morgen norge og han er den eneste spesialisten i norge som har forsket på sammenhengen mellom kosthold og eksem! Er nysgjerrig på hva han kommer til å gi meg av råd, jeg kan gi en tilbakemelding :-)
Oktoberbaby :-) Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Han har forresten en hjemmeside; www.drbondevik.no
camilla^ Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Har sjekket jenta mi for de fleste allergier når det kommer til hva som kan taes med blodprøver. Ingen utslag på noe. Legen ba meg prøve å kutte ut alt av melk i 2 ukers tid, så sitrusfrukter, alt som inneholder E-stoffer, gluten tror jeg også vi testet ut. Men det var ingen forskjell på noe. Eneste vi har funnet ut er at ikke alle kremene legene/hudleger anbefaler er bra. Den ene som skal være såååå bra, er rene torturen for jenta mi bland annet. Så man må vel bare prøve seg frem og finne ut hva.
Gjest Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 Er ikke veldig plaget som voksen med eksem, men veldig plaget med atopisk eksem som barn. Fikk beskjed om å holde meg tilsettningstoffer fra og med E210 til og med E220... Det er ganske mange matvarer faktisk, så vet ikke om du gidder å prøve, men kanskje verdt et forsøk hvis du virkelig er mye plaget.
~sjiraff~ Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 Det er sammenhenger. Det mest vanlig er vel egg, sitrus, tomat, jordbær og nøtter. Utenom dette er det like vanlig å få eksem av ull, som av hunder, pollen, støv osv osv. Det er strengt tatt noe du må prøve å nøste opp selv. En tidkrevende jobb, men vil tro det er verdt det hvis det viser seg å gi resulteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå