Gå til innhold

Lys av/på, leker i senga eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som er utrolig treg til å sovne, han drar med seg masse leker i senga og kan leke med de i flere timer.

I tillegg har han lyset i taket på, nattlampa på, og døra åpen inn til stua.

Er jo ikke noe rart at han ikke finner roen, og legger seg til å sove, og jeg har vel vært for "snill".

Men hvordan skal jeg gjøre det, alle lys av, ingen leker? Eller noe mellomting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et lite nattlys på, og de får ha med et kosedyr i senga om de vil.

Du får prøve deg litt frem for å se hva som funker. Ungene kan ligge og prate litt til dukka eller bamsen, i alle fall den yngste, men så lenge det ikke går over i leking, sier vi ikke noe på det.

Skrevet

Vår 4 åring kan absolutt ikke ha med leker av noe slag i senga = leke i timesvis. Han kan ha med et par kosedyr, men det er ikke lov å lage lyder ( leke). Han har nattlys, ellers ganske mørkt. Sovner på 2-3 min hver kveld

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jenta på 5 har slutta og ha på lyset, men har døra oppe ut til gangen hvor lyset er på i taket. Hun spiller gjerne litt DS før hun sovner, men hun er veldig flink til å regulere det selv. Hun spiller gjerne litt, også legger hun den vekk for å sove.

Minsten på 2 ligger med døra igjen, ingen lys på, og senga full av kosedyr. Sovner på et blunk, uten tull

Skrevet

Da skal jeg prøve ut det, slå av taklyset i allefall, og ta vekk lekene.

Skrevet

Jenta mi som er litt over to år har alltid vært flink til å legge seg. Hun har noen kosedyr og koseteppe som alltid ha vært i senga. Rommet er helt mørkt. Oftest sovner hun på noen minutter, mens noen ganger ligger hun og synger og traller.

etter at hun ble storesøster nå nylig har det blitt til at hun har med seg babyen sin i senga og noen ganger en bil..stor bilfan. Litt lettere og gi etter nå dessverre.

Skrevet

Jeg har alltid kjørt stram linje på ingen leker i sengen.. kosedyr er unntak, fordi leker han ikke medm bare koser.. Han ligger med en nattlampe på, som jeg slår av når jeg legger meg.. da setter jeg opp døra til hannes rom, og min =)

Skrevet

Du kan jo lese litt om gode søvnvaner på sovekarin.no

Mine gutter drar ut leggingen og blir lysvåken og overtrøtte om de får styre på. Møket er jo noe vi som voksne er "redde" og noe barna lærer skal være på:) De sover uten lys, men vil av og til ha døren åpen slik de hører oss. Ingen leker heller. Vi leser, synger og så sier vi god natt. De sover etter 15 min. om de blir lagt på samme tidspunkt som er vanlig og vi har holdt litt rutinene.

Jeg sliter selv med innsovningen, og bruker minst 45 min. om kvelden. Jeg fikk utsette og utnytte kvelden som barn, og gikk aldri til ro før etter mye kav og kos. Jeg vil vel bare prøve å gi barna mine bedre søvnvaner enn meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...