Gå til innhold

Banker provoserer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kunne tenke oss å pusse opp før barnet kommer. I den forbindelse søkte jeg om å øke lånet mitt med kr. 100 000. Nei da måtte samboer bli medlånetaker. Jeg snakker om å øke innenfor 60% grensen og under det dobble av lønnen min. Min leilighet og jeg nekter å la bankene tvinge meg til og ha med min samboer. Vært gift tidliger og vil ta vare på meg selv hvis vi da ikke bestemmer oss for å kjøpe hus sammen. Det er også grunnen for oppussingen, tanke på salg for kjøp av felles hus. Men frem til da vil jeg ha for meg selv. Blir så sinna da jeg veit enslige med både en og to barn (har selv to) de siste mnd har fått 100% finansiert lån som er fra 200 000 - 500 000 mer enn hva jeg søker om. Og jeg har god jobb og god inntekt. De andre er på ufør evt. mulig omskolering og har i utgangspunktet hatt jobber som ligger 150 000 under min i året. Hvorfor får jeg nei. Fordi jeg er selvstendig og står på mitt???? Hva gjør jeg feil??? Forskjellbehandlig på denne måten gjør meg forbannet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er selvstendig næringsdrivende er det helt vanlig. Bankene foretrekker nesten bestandig "faste" inntekter. Har vært utsatt for det samme.

Skrevet

Hør med en annen bank..! (eventuelt en annen rådgiver hos den banken du har om du ikke vil bytte bank)

Hvorfor ville de ikke gi deg lån da? Utifra det du skriver så kan du vel ikke være noe grun til avslag?

Sikkerheten er på plass og du har heller ikke mye lån i forhold til inntekten...

Skrevet

Foreslå for banken at samboeren din kan være samskyldner kausjonist for lånet, samtidig som du stiller sikkerhet i boligen. Tilby ny takst, om det er taksten som er for gammel.

Så kan du selvsagt ha en tilbakebetalingsavtale med samboeren din om det skulle bli slutt. Du kan også gi han et eksigibelt gjeldsbrev, så han kan gå rakt til namsmannen for pant i eiendommen, eller trekk i lønn om det skulle bli slutt.

Slik sett får du lånet, banken får tilsvarende sikkerhet, og samboeren din er trygg i tilfelle det skulle bli slutt. Blir det slutt vil inntekten din øke da du får rett på barnebidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...