Gå til innhold

hvor ofte har dere kontroll hos jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er gravid i uke 35+1 og har jm kontroll hver 5. uka ca. Er det normalt? synes selv det er altfor sjeldent. Hvor ofte har dere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

32+5 og skal på kontroll om to dager. Da har jeg ikke vært der på over 5 uker. Det blir faktisk bare mitt tredje besøk. Tror jeg var oftere på kontroll første gangen, men det gjør egentlig ingenting.

Skrevet

Siden første kontroll i uke 6 eller så har jeg vært på kontroll en gang i måneden, annenhver gang hos jm og legen. Så vidt jeg har forstått er det standard svangerskapsomsorg i norge? (bortsett fra at man velger selv om man vil til lege, jm eller bytte på)

Føler ikke at jeg har hatt behov for alle kontrollene, for det har ikke vært noen problemer i sv, men samtidig er det jo godt å få bekreftet at alt er i orden :)

Skrevet

takk for svarene jenter:-) etter uke 6 kontroll hos gynekolog og fram til 7 mnd hadde jeg kontroll hver 8-9 uka, etter det hver 5., slett med forkort livmorhals siden uke 27 og det er prøverør barn kanskje derfor kjenner jeg at jeg får ikke nok:-) men leste også i regelverket at etter uke 32 man går til jm eller leg annen hver uke og etter uke 36 hver uke. derfor lurer, tenkte kanskje jm har for mye å gjøre. Vet ikke

Skrevet

I "Svangerskapsboken" (til Sandvik) står det:

1. kontroll uke 8-12

2. ultralydkontroll uke 17-19

3. kontroll uke 24

4. kontroll uke 28

5. kontroll uke 32

6. kontroll uke 36

7. kontroll uke 38

8. kontroll uke 40

(dette er laget som en veilder ikke som en regel står det under)

Jeg opplever min jordmor som fleksibel slik at hun tar meg inn med kortere mellomrom om hun mener det er nødvendig eller jeg tar kontakt om det skulle være noe. Jeg har bare gått til jordmor bortsett fra første kontroll. Har også prøverør.

Skrevet

Jeg var første gang hos jordmor da jeg var 14 uker på vei. Frem til uke 35 var jeg én gang i mnd,deretter var jeg der når jeg var 37+5, og så idag 39+3. Neste kontroll blir neste mandag, 40+3, men håper jo jeg slipper det da :)

Men har også en veldig fleksibel jordmor, hun har sagt at dersomjeg føler at jeg trenger flere kontroller er det bare å gi beskjed, og det er bare å ringe når som helst dersom det er noe. Veldig greit!

Skrevet

Jeg har fulgt vanlig opplegg frem til uke 36, etter det har jeg kontroll hver uke. Dette pga litt høyt blodtrykk 125/90, vann i kroppen og +1 i urin.

Formen er ellers tipp topp.

Virker som jordmor er veldig flink og jeg føler meg i trygge hender.

Skrevet

Jeg har ikke vært til jordmor enda, vet ikke om jeg kommer til å gå heller. (burde jeg det?) Var en gang eller to mot slutten sist, men fikk ikke noe mer utav det enn jeg fikk hos legen.

Går til kontroll hos fastlegen, og har vært der hver tredje-fjerde uke siden uke fire, så jeg har kanskje fått flere enn de fleste.

I tillegg har jeg hatt tre ul undersøkelser, inkl den ordinære.

Syns det er merkelig at det er så stor forskjell på hyppigheten her, men så lenge du blir hørt om du føler du trenger fler, så er det vel ok.

Skrevet

det er helt normalt med 4-5 ukers mellomrom mellom timene hos jordmor, det er først når en begynner å nærme seg termin sjikkelig en får komme oftere fordi en da skal ha tettere oppfølgning av barnet, og ors tilstand :)

Skrevet

Jeg har hatt 1 mnd mellomrom ca.. Men nå er jeg på kontroll hver uke! :-) Er 37+5. Men - Jeg blir fulgt ekstra opp pga vesle jenta mi er utviklingshemmet. Så har blitt fulgt opp ekstra dette svangerskapet for å passe på lille gutten i magen! Så har vært til ofte UL og kontroller. Men alt er bra med mini i magen heldigvis! Men JM har nå bestemt at jeg skal gå til kontroll hver uke, det har jeg nå gjort i 3 uker..

Skrevet

Jeg går kun til lege, vært der en gang i måneden. Jeg er 31+6.

Skrevet

1. kontroll uke 8-12

2. ultralyd uke 17-19

3. kontroll uke 24

4. kontroll uke 28

5. kontroll uke 32

6. kontroll uke 36

7. kontroll uke 38

8. kontroll uke 40

evnt kontroll uke 41 og da henvisning til overtidsvurdering på sykehus uke 42.

er det som er anbefalt i retningslinjer for svangerskapsomsorgen.

min jordmor følger disse. Stasi, nå som du er i uke 35 skal du begynne å få oftere kontroller, du skal ha et par til før termin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...