Gå til innhold

Dere som har to tette; Hva er deres erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 6 mnd og nå har jeg akkurat funnet ut at jeg er gravid igjen. (Et lite "arbeidsuhell" i heimen..) Hvis alt går bra blir det dermed 14-15 mnd mellom.

Dere som har barn med lignende aldersforskjell. Hva er deres erfaringer? Positive og negative?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 15 mnd mellom de to stoerste og syns det har vaert helt topp. Litt slitsom da minsten hadde kolikk og melkeallergi, men det gikk seg til det ogsaa.

jeg hadde begge hjemme til de var 2 og 3 og vi storkoste oss. Naa er de 3 og 4 aar og bestevenner ( og uvenenr ) og veldig tette. De deler rom og trives somregel best i sammen :)

Lykke til !

Skrevet

Vi har 3 tette, er 17 mnd mellom eldste og midtserst og 2 år ned til neste. Nå er eldste snart 4, og merker de har stor glede i hverandre. Den første tiden kan bli hektisk, men jeg syntes det løste seg fort når vi fikk rutine på alt.

Eneste negative jeg har sett hittil, er når alle er syk samtidig evt våkner om natten samtidig kan det være vanskelig å være 2 steder på en plass :)

Ellers synes jeg det bare er kos, og som de selv sier "de er beste beste venner" :D

Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar :-)

Dytter litt, jeg. tar gjerne imot flere erfaringer :-) (Nytt nick..)

Skrevet

Har 19,5mnd mellom mine som nå er 4år og nesten 6år, og det er helt supert! De er verdens beste venner og verdens værste uvenner, alt etter dagsformen. Men det forholdet de har misunner jeg dem og jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde en søster eller bror like nært meg i alder som det mine er.

Skrevet

Gratulerer så mye med spire i magen. Har selv to gutter med 13,5 mnd imellom. Syntes det er utrolig morro. Selvsagt slitsomt til tider, men nå er mistemann bare 3 mnd, så tror nok det blir mye lettere når han begynner å sove rundt. Egentlig er det eneste kjipe at jeg aldri får nok søvn hehe:-) Jeg har storebror korte dager i bhg og vil anbefale det! Merkert allerede at storebror er veeeeldig glad i lillebror. Kysser og koser med han hele tiden. Vi har jo sluppet unna den værste sjalusien pga den korte aldersforskjellen. Lykke til videre i svangerskapet og med to tette, du har mye å glede deg til:-)

Skrevet

Hei!

Gratulerer med spire:)

Her er det nesten 19 mnd mellom jentene mine. Yngste er "bare" 6 mnd, men så langt er det masse kos med to tette. Travelt? Ja, men hadde blitt forberedt på at det skulle bli mer hektisk enn det er så langt. Syns den første måneden spesielt var hektisk. Dette da eldste jenta skulle venne seg til en baby i hus, og vi skulle få på plass rutiner fra et til to barn. Kjente spesielt på frykt de første ukene for at alt skulle bli kaos når jeg var alene med begge. Mye tid til amming med baby, og en 1-åring som ville ha mammaen med rundt forbi, og lett kunne trasse. Men dette gikk fantastisk fint, og ikke noe problem!:)

Så langt bare positivt, og de koser seg allerede i hverandres selskap:)

Skrevet

Hei! Gratulerer med spire:)

Ikke for å ta all gleden fra deg men akkurat nå synes jeg det er veeldig slitsomt, selv om det er herlig å barn:) Gutten er bare 1,5mnd og datteren er 2 år. Kan hende det er fødselen som enda henger litt i. 2 åringen er i trass og det er FULL rulle:)

MEN det kommer til å gå helt fint!! Tror de får masse glede av hverandre fremover. Har selvfølgelig ikke angret, var ikke helt planlagt her heller men det var like greit når vi oppdaget at jeg var gravid med nr 2. Tror det definitivt er mest positivt med å ha to tette. negative må være at det er ganske hektisk en periode. Du får testet tålmodigheten og søvnløsheten en periode:) Men stort sett er det herlig med to så tette vil jeg si. Lykke til!!!

Skrevet

hei! jeg har 14 mnd mellom mine gutter. De er nå 2,3 år og snart 14 mnd.

det har vært kjempeslitsomt. i begynnelsen var eldste veldig sjalu, spesielt når jeg ammet lillemann, da fant han på mye rart, var grinete og skulle klattre på meg, forstyrre babyen osv.

det har vært slitsomt å ha 2 som vil bli bært på samtidig, og desverre har vi fortsatt det problemet, storebror vil helst bli bært enda, vet ikke om det er sjalusi eller latskap.

det positive er at det ofte får et tett og godt forhold når de er så tett i alder. det positive er også at vi blir fortere ferdig med baby/småbarnstiden, vi var så inne i det at det var ikke så stor omstilling å få en liten igjen.

det er viktig å planlegge hverdagen. jeg har alltid lagt frem alt av klær og bleier osv dagen før, for når du først står på badet med 2 små, så tar det litt for mye tid å suse rundt å hente litt her og litt der.

pakker barnehagesekk dagen før, forbereder mye, vogn står klar osv.

men nå er det mye morro og det begynner å gå seg til :o)

lykke til!

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Har ikke erfaring med sååå kort mellomrom mellom barna, men her har vi 2 tette også..nøyaktig 24mnd mellom dem...

Hos oss har det vært veldig slitsomt..da eldste er meget sjalu og krevende, nå er yngstejenta blitt 1år og nå kan hu også være endel sjalu hvis storesøster for oppmerksomhet osv.....

Men det er ett valg man tar, her var det så godt som planlagt...iallefall noe lunde, jeg tenker på den store gleden jentene vil få av hverandre om noen år:)) Håper sjalusien gir seg og at de blir bestevenner hehe..kan jo håpe! Ser jo at de er veldig glad i hverandre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...