Frøken Linn Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Gutten min sier noen få ord. (vet ikke helt om det er så veldig bevisst enda, men både jeg og far hører dette..) Går noen få skritt uten støtte. Tror ikke det er lenge igjen nå.. c",)
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Jenta mi er akk blitt 1år og "skravler" masse, men veldig lite tydelige ord sier mama/dada, hadet (når noen går) og ha det (når hun vil ha noe). Hun har gått lenge så nå er det løping som gjelder
Lizz27 Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Gutten min ble 1 år i dag og går masse. Går og går. Øver seg hele dagen. Babler også mye, men sier mest mamma og se. Klapper og vinker når vi spør om det. Peker også på øyne, nese, munn og ører når vi spør om han kan det.
sivbeate Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Gutten min lærte seg å gå på 1 årsdagen. Han sier mamma, pappa, bæ, bø å mø..Vinker å peker. Vil ikke gjøre noe annet enn å spise alle måltid alene. Tar sokkene sine å legger de forsiktig på foten sin. Ellers forstår han det meste vi sier, å gjør ting vi spør han om
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 hehe- det gjør jenta mi også=) Putter tøflene og sokker ned på foten sin, og lue tar hun på hodet- og blir SÅ glad når hun får det til:D Hun sier noen få ord tydelig, som mamma, pappa, der, nei nei, ba = ball, bap bap= pip pip, tatt = takk, buuuuda = bil (brum brum) og veldig gresk zzzshhhzzsschjjj (som betyr radio, eller rettere sagt; skru på radioen sånn at jeg kan danse til musikken hehe). Veldig glad i musikk. Sier også tschikk-tschikk og veiver med den ene hånda i en slags pendel-bevegelse, det betyr da klokke. Hun går masse på egenhånd, så nå er det lite krabbing, og klappe, vinke osv har hun kunnet lenge. Hun har et stort passivt ordforråd, og kan peke på det meste vi har her inne i huset (vi spør hvor er kjøleskapet, så peker hun på kjøleskapet osv osv. Samme med øre, nese osv). Nesa er forresten veldig morsom å stikke fingern inn i og lage rare snøftelyder hehe.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Hun løper, klatrer, sier unnskyld og gir suss, sier takk når hun får noe, tar av seg genseren, sier ja eller nei når vi spør om noe, og mye mer. Legen sier hun ligger ca. seks måneder foran i utvikling.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 19:18 igjen her: Men hun er 13 måneder, og det glemte jeg visst å skrive.
frøet76 Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Vårt lille Frø er en herlig krabat på nesten nøyaktig 1 år. Hun går ikke ennå selv, men vi tror ikke det er lenge til hun "slipper seg". Hun er flink til å manøvrere seg med en hånd fra det ene møbelet til det andre. Av ord kan hun si: Mamma (men mest når det er klaging på gang), pappa (og alle "versjoner" av det), Der!, neineinei (hvis fortvilet), lampe! (Av alle ting!-Klart og tydelig og 100 ganger for dagen minst), Heiiii! (Når vi kommer og avogtil når noen går!), og sko/"schko". Hun prøver stadig å etterligne ord vi sier, men mest ord som har forstavinger som hun "kan" som "bæ" til sauen( minner om pa/ba). Hun har sagt andre ting også, ved tidligere mnd, men det bruker hun ikke lenger- som "ball""pus/psss" og grøt/"grrr" Hun har også et stort passivt ordforråd, og vi føler vi kan kommunisere godt med henne. Hun peker på riktige ting osv., og det har hun gjort lenge. Ellers kan hun de vanlige "greiene" som å peke (siden 8 mnd ca), klappe søte, spille på slurva, "Give me 5"! osv. Hun driver og lærer seg å vinke for tiden. Og så har hun begynt å danse til musikk- mest med overkroppen hittil. Veldig artig!
Gjest Skrevet 10. november 2009 #9 Skrevet 10. november 2009 Småen seier mamma, brummar/lagar durelyd når han høyrer bilar eller anna som durar, bleser kvar gong han ser eit stearinlys eller flammar (feks vedaomn med fyr i), namnam/mammam når han vil ha mat,ser mat han vil ha eller et noko godt. og så er han veldige på å seie "aaaah!" når han drukke noko:P innimellom dukkar det opp andre ord og, men som regel går det i babbel og høge lydar. motorisk: står uten støtte ei god stund, men bevege beina uten støtte er fortsat uaktuelt. Krabbar som ein resar og _prøvar_ å klatre opp på glaskarmar, stolar o.l. (snart kjeme han seg vel ut av sprinkelsenga om han vil?). Stablar ringar på ein pinne (sånn standar byggekjegle eller kva det kallast), men han bommar litt på rekkefølga:P Skubbar alt muleg forran seg, det er moro det (spesielt om det er stooore ting som skittetøyskorga). "Dansar" til musikk. Han forstår veldig mykje av det vi seier til han.
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 10. november 2009 #10 Skrevet 10. november 2009 Min er en kløpper på å sette på tvn med fjernkontrollen, men det er kanskje ikke noe bra tegn? Hun peker kontrollen mot tvn og sier "se se" og blir fryktelig imponert over egen innsats når det blir bilde ut av all trykkingen.
frøet76 Skrevet 10. november 2009 #11 Skrevet 10. november 2009 Glemte å skrive at vårt lille Frø elsker Drømmehagen, og da spesielt Hinkel-Pinkel. Hun har lært seg første to ordene i sangen "Hei, jeg heter Hinkel-Pinkel!", og setter tone til, mens hun danser med overkroppen. Og "Bæ, bæ llll lampe!!!"
Lemonia Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Gutten vår (blir ett år om to uker) har gått skikkelig siden han var 10 mnd. Han kan si elleve ord (Mamma, Pappa, Pusi, namnam, titt-titt, natta, banan, lalle (betyr sove), hei, nei og se).
AO3 Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Knerten min er 13 måneder. Han går ikke selv, men han går med støtte eller langs møbler. Han krabber så kjapt at han ikke har behov for å gå, tror jeg. Han babler dagen lang, og selv om vi tydelig merker at lydene hans nå er mer "avanserte" enn de var før, sier han ikke tydelige ord. Han smatter når noe er godt, når han vil ha noe godt, eller når vi snakker om matord som han skjønner ("godt", "deilig", "nam-nam", "yoghurt", "brødskive" etc). I det siste har han også forsøkt å åpne kjøleskapsdøra mens han smatter - da er det yoghurt han vil ha. *hehe* Han er også en kløpper med fjernkontrollen... Ups... Og han blir helt vill når introen til Baywatch går, da hopper han opp og ned og "danser". Er dette et godt eller et dårlig tegn, kan man jo spørre seg?!?!!!
blomsterjenta Skrevet 17. november 2009 #14 Skrevet 17. november 2009 Jenta mi er akkurat passert ettårsdagen, hun går, sier mamma, pappa, gaga(hade), griser med maten, men vil ikke lenger bli matet av oss, peker på alt mulig og vil at vi skal si hva det heter. Hun elsker bøkene sine, og har i det siste begynt å herme litt på dyrelyder. "Brøler" litt når vi brøler og peker på løven i pekeboka, f.eks. Hun gir suss og kos om vi ber om det, og kan hente noen ting til oss om vi ber. F.eks ballen sin, enkelte bøker og noen bestemte leker som hun er mest glad i. Liker å leke "borte, titthei". Hun vinker hver gang hun ser ytterdøra, tenker vel at hun skal gå eller noe? Ellers er hun blitt mer mamma- og pappadalt de siste månedene, og blir usikker blant fremmede. Men også veldig mye mer interessert i andre barn på sin egen alder. Blir nok bra derfor med barnehage om neon uker.
nelliik m/blå & rosa Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 hehe, må le litt av knerten din meg80! Tipper han kommer til å bli den damemagneten som allerede viser hoppende interesse for introen til Baywatch ) hehe. Min lille kan gå, løpe, klatre, danse til musikk, vinke, vise hvor stor han er, klappe, peker og sier "dæhh" (enten det er noe han ser, om vi spør "hvor er *** hunden vår","hvor er pappa" osv, eller om det er noe han bare vil ha ;o), smatter om han ser noe godt, sier "aaah" etter at han har drukket eller hvis vi har drukket, åpner alt mulig dører/skuffer (har nå fått barnesikring =), putte riktig kloss opp i riktig hull, babbler i ett og sier ca 8-10 ord, spiser selv (endel gris med middagsmaten =), sovner selv (vi hadde innsovingsproblemer fram til han var ca 10 mnd, så jeg er en veeeeldig stolt mamma nå! <3 ) Lille blå er 13 mnd. Utrolig mye morsomt i utviklingen på dette stadiet Syns nesten vi ser nye ting hver dag!! Nå for tiden har han begynte å kaste seg bak eller legge seg ned å gråte modige krokkedilletårer hehe! Han hater å kle på seg, men elsker å være ute Og når vi kommer inn, skal kle av, hjelper han villig til med å løfte en fot om gangen, strekke hendene opp og sånt ) hehe. Kjempe gøy!
mamarama og lille banan Skrevet 18. november 2009 #16 Skrevet 18. november 2009 Poden nærmer seg 13 måneder, og kan gå, klatre opp på krakk, vinke, klappe, late som han prater i telefon (kan liksågodt late som neven er telefon, hehe.) Han elsker å bli skremt, og løpt etter. Borte-titt titt har begynt å blitt litt kjedelig. Han drikker fra tutkopp og vannflaske med tut selv, og spiser brødskive og banan selv. Han sier mamma og pappa veldig tydelig. Han sier også "ka det der?" "eller "se det der!," banna (banan), nam(-nam) (mat,) bøsjj (tror han prøve å si brødskive,) vann, hadet.
Jente2011 Skrevet 27. november 2009 #17 Skrevet 27. november 2009 jenta mi ble et år for en uke siden, sier: Mamma, nam-nam, hei, hade, tante (på babyspråk,men vet det er tante hun mener), OJ sier hun til ALT, henne (hvor er du henne) å peiker på alt og seier "der" Veldig kjekt, hun går langs med alt og klarer og stå viss hun ikke merker det selv, da setter hun seg rett ned:) Klapper, gjemmer seg og seier Bø, danser til alt musikk, viser hvor stor hun er... har begynt og bable noe veldig i det siste, snakker og snakker (uten at vi forstår hehe).. Syns dette er en hærlig alder:)
Jente2011 Skrevet 27. november 2009 #18 Skrevet 27. november 2009 hehehe, ser at di sier det samme mange av dem, jenta mi sier også neineinei og har et veldig temparamang viss det er noe hun ikke får lov til! Vinker hade til alt og alle:)
lillemirakel!! Skrevet 27. november 2009 #19 Skrevet 27. november 2009 min tass er snart 13 mnd og har gått ved sofaen og rundt bordet siden han var 10 mnd. men viser INGEN tegn til å ville gå selv:-) slepper seg og står i 30 sek av og til-) Han krabber som en virvelvind så hvorfor skal han gå? hehe Han sier mamma, pappa, pus( uush), seeeee, der, borte, heihei, neineineienei veeldig temperamentsfull. Hvis han ikke får noe han vil ha ( f.eks kaffekoppen) legger han seg flatt på gulvet og gråter modige tårer mens han sparker med beina..helt til pus kommer, da er han lykkelig igjen:-) Spiser middag selv, dvs griser med hendene men prøver å bruke sjeen. Veldig fornøyd da. Spiser brød selv. kveldsgrøt mater jeg han med, men det blir vanskeligere og vanskeligere:-) ser på tv mens han får den( ser det fra spisebordet) Liker også Baywatch!!haha, danser til introen. Blir fort urolig av drømmehagen , men liker Mikkes klubbhus g Handy Manny på Disney channel. Håper han går snart!!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 27. november 2009 #20 Skrevet 27. november 2009 Gutten vår blir 14 mnd i oktober. Han kan: Gå noen få skritt alene Gå ganske stødig når vi holder han i den ene hånda Han kan se hei, se, se det, mamma, pappa (dadda) Klatre opp hele trappa, hehe..
M og gutta Skrevet 28. november 2009 #21 Skrevet 28. november 2009 Guttungen her i huset er akkurat blitt et år. Han slapp pekefingeren vår tre dager før ettårsdagen sin, da hadde han gått og holdt i denne siden han var ni mnd. Han klatrer alle mulige steder. Det som kan skyves, skyves rundt omkring. Så er det fryktelig gøy å lukke opp og igjen dører. Det er også gøy å gjemme skoa til pappa under vogna, Alle steder hvor det går an å hjemme ting er morsomme. Han drikker av vanlig kopp og sugerør (har aldri skjønt tåteflaske eller tutekopp) Også sier han mamma. Noe baba.(pappa) Mba og så lager han en jeg vil ha lyd, når vi har noe han vl ha (den er ikke pen). Når han vinker (som en gal) gliser han fra øre til øre. Også peker han og lager en liten "se"-lyd. Han gir kos og flørter med alle. Han prøver også å gi Hi five til alle. Når vi er i butikken står han foran i handlevogna og surfer, eller skyver den selv. Han skjønner også fort hvordan nye leker fungerer. Vi er stolte av gutten vår
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 30. november 2009 #22 Skrevet 30. november 2009 Min lille er nå 13 mnd. Hun kan gå, løpe, klatre og spise kattematen mens hun løper forbi den.. Hun sier: Mamma, pappa, nam nam, takk, se der,au, også kan hun prate hele setninger med tonefall, komma, punktum og spørsmålstegn, men det går jo ikke ann å forstå hva hun sier.. Hun kan spise selv... Eller dvs hun kan hive brødskiven på gulvet til katten, for så å spise kattematen i stedet.. Stakkars ungen min, nå høres det jo ut som om hun spiser kattemat dagen lang! Hehe..
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #23 Skrevet 4. desember 2009 11 mnd. Reise seg, gå rundt møblene, spise brødskive selv, skravler masse og vinke. Blir litt fortvilt når jeg leser det deres barn kan. For mitt barn kan ikke: klappe, peke, reagerer ikke når jeg spørr hvor nesa er, vil ikke vise hvor stor hun er. Hun er veldig aktiv, men samtidig bedagelig. Veldig bestemt. Er dette min feil som ikke sitter å lærer henne hele dagen? Jeg orker ikke sitte kav å lære henne ting og tang hele tiden. Det blir mer slitsomt enn gøy.
Melis74 Skrevet 10. desember 2009 #24 Skrevet 10. desember 2009 Min blir snart ett år. Han kan si mamma og av og til noe som ligner på pappa. Og hei. At han kan si mamme holder forresten lenge for meg ;-) Han kan vinke, peke på nesa mi og nesa si, og ellers det han vil ta på. Han piller i alle "hull" i hodet - ører, nese, munn, øyne og... Ja, det var vel alle det! Han kan slå forsterkeren av og på 100 ganger på rad, og legger sokken på foten og lua på hodet. Ellers kan han slå sammen hendene når vi synger "Klappe Søte", beveger seg til musikk og jeg tror han prøver å synge også, har lært seg å bla i boka istedet for å spise på den, krabber rundt i vanvittig fart, og vet meget godt hva som er lov og ikke lov... Han reiser seg og går med små, alkislignende skritt langs møblene. Han har derimot IKKE lært seg å sette seg ned igjen - noe som er en smule slitsomt for tiden :-) Vi leker en slags "Gjemsel" - jeg gjemmer meg og han kommer og finner meg. Vi leker med ham, og lærer ham ting i så måte, men ellers lar vi han stort sett styre dette selv. Men det vi faktisk prøver å lære ham, er at man ikke skal ta på peisen, stikke fingrene i stikkontakta, leke med ledninger og trykke vilt på dyr forsterker og greier. Pluss at jeg prøver å lære ham at han ikke kan få ha alt han vil alltid. F.eks. mammas mobiltelefon eller fjernkontrollene. Han vil ikke spise selv, bare sitte og gnage på en kavring eller så. I følge helsesøster er normalområdet i denne aldersgruppa veldig stort, så jeg tror det er vi foreldre som tenker litt for mye på slikt. Jeg har begynt og jobbe, og det han kan som jeg setter vanvittig pris på, er å vise ustyrtelig glede når mamma kommer hjem ;-)
Lemonia Skrevet 10. desember 2009 #25 Skrevet 10. desember 2009 Kattemat er fryktelig populært her også. Ikke bare er smaken fortreffelig, men følelsen av tørrfôr mellom fingrene er jo bare uimotståelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå