Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min lille knert er 7 uker. Sover sammen med mor under egen dyne, men også under min dyne(klarer å kreke seg dit iløpet av natta:)

Sover hele natten bortsett fra amming hver 3. time. Sovner både ved puppen og av seg selv, så lenge jeg ligger i sengen

Har prøvd å legge han i egen seng mett, tørr og trøtt på vårt rom, med liten suksess.

Hva er deres erfaring: Vil han fortsette å spise hver 3. time så lenge han ligger sammen med mor?(av vane/kos)

Når begynner de å få lengre søvnintervaller?

Er redd for å drive denne formen for soving for langt, slik at vi har et h..... når han blir eldre og MÅ begynne å ligge i egen seng

Hadde vært hyggelig å få far inn på rommet igjen, men er uaktuelt så lenge knerten driver høylytt "knirking" i forbindelse med pupping på natta:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig forskjellig hva som er mulig å få til på søvnutiner. Vi hadde en form for rutine allerede første dag hjemme fra sykehuset. Jeg tror kanskje det var prinsen som egentlig la til seg rutinen selv, men han sov i sengen sin når han var 4dager gammel. La han inn i sengen rundt kl 9 og der sov han til neste morgen med spisepauser selvfølgelig. Andre får ikke søvnrutiner på barna før de er 6mnd.

Har du prøvd å legge han i sin egen seng etter at han har sovnet? Det kan også funke å pakke han godt inn eventuelt med en varmeflaske e.l. Det er nok mange her inne som har gode tips

Skrevet

Tassen min har sovet i egen seng helt siden han var født. Er 4 mnd nå. Nå sover han fra kl 19 og til ca kl 2.30 før han trenger mat. Etter dette våkner han med 2 timers mellomrom. Men tror kanskje dette bare begynner å bli en vane, for jeg tror egentlig ikke han trenger mat både kl 2.30, 4.30 og kl 6.30 :)

Tror han var ca 2 mnd da han begynte å få nattrutine med at han la seg ved 19 tiden og sov til ca kl 2-3 før han våknet for å få mat første gang. Men så har denne karen alltid hatt et godt sovehjerte og sover mye. Rutinen gikk seg til av seg selv

Skrevet

Det er dessverre helt normalt at så små babyer våkner for mat hver 3.time gjennom natten, men hvor lenge det vil vare er nok veldig individuelt. Noen har det slik helt til man begynner med fast føde rundt 6 mnds alder, andre opplever at det svinger fra mnd til mnd, mens andre igjen har barn som sover rundt fra "dag 1" (IKKE normalen;)

Om det vil hjelpe å legge ham over i egen seng er ikke lett å si, der må du nesten bare prøve deg fram, men så lenge dere begge sover godt sammen og du ikke føler at det ødelegger natten, så er det kanskje ikke så mye vits i å stresse med egen seng allerede? Han er jo enda veldig fersk i denne verden, og behovet for kroppskontakt er som regel stort. Samsoving har mange fordeler, og anbefales nå av helsepersonell.

Når det gjelder problemer med å flytte dem over i egen seng, har ihvertfall det gått helt knirkefritt hos oss, og jeg har også lest om flere andre her inne hvor det ikke har vært noe problem. Dette med søvn går uansett veldig i faser som regel, så de fleste vil nok oppleve at babyen i enkelte perioder vil trenge mer nærhet og søvnhjelp, mens de i andre perioder kan sove fint i egen seng hele natten.

SÅ ikke stress, og prøv å kos deg med babyen tett inntil i denne første, helt unike tiden, det er ihvertfall mitt råd=) Den går så altfor altfor fort!

Skrevet

Takk for svar:)

Rart at man sikkert kommer til å savne denne tiden, men akkurat nå er man sinnsykt trøtt når krabaten skal ha mat igjen og det føltes som han fikk pupp for 1 sekund siden, også har det gått tre timer siden sist...

Skrevet

Som Lykkelig&gla skriver så kan det svinge veldig. Vi samsov den første mnd, så sov lillemor for det meste i egen seng den neste mnd og nå er hun tilbake hos oss. Jeg sover jo unektelig bedre når hun er i egen seng, men det er jo veldig koselig å ha henne nært. Hun hadde en periode på noen mnd hvor hun fikk mat en gang pr natt, men nå som hun er 4 mnd er det mye kosepupp, tror jeg. Den må fram hver eller annenhver time. Det virker som hun våkner ofte og trenger hjelp til å sovne igjen, tror i grunnen ikke hun er sulten som regel. Det er jo slitsomt, men jeg var veldig bortskjemt de første mnd og hun sov gjerne 5 timer i strekk. Jeg håper dette kun er en periode, og når hun viser at hun trenger meg i nærheten vil jeg være der. Andre får vurdere hva som er best for seg og sine, og så fortsetter vi å samsove en stund til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...