Gå til innhold

Hvorfor er enkelte mødre så livredd sukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vet jo at mye sukker er usunt.

Men litt sukker av og til dør ingen av.

Med vanlig tannpuss tror jeg heller ikke tennene blir ødelagt av en liten kjeks på en tirsdag ettermiddag til barne-tv.

Hadde ei hysterisk venninne på besøk. Satte fram kaffi og en skål kjeks. Mine barn fikk en hver. Gutten hennes fikk ikke. Rett før de skulle gå snappet han en kheks til seg. Endte omtrent i slagsmål før hun fikk grabbet fra han kjeksen. Du skal få den til kvelds løy hun. Når jeg gikk ut med bosset senere på kvelden lå kjeksen i bosspannet vårt.

Stakkars unge. 100 ganger mer usunt enn en kjeks, den oppførselen der spør du meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den gutten kommer til å fråtse i søtsaker den gangen han får tilgang på slikt og moren ikke er der... Alt med måte er en grei regel!

Skrevet

ah- enkelte tar helt av...! men sefølgelig kjeks, hver kveld er sikkert ikke lurt.. hehe, du får sette fra vann og frukt neste gang:)

Skrevet

Det der var virkelig helt ekstremt...

I min barndom fikk jeg godteri hver eneste dag. Brus hver kveld. Jeg fikk diabetes 2 som 18-åring, og det hadde legen min aldri sett før...

Så jeg er redd sukker. Men jeg hadde ikke nektet ham den kjeksen. Jeg irriterer meg over folk som sier at man må ha sukker og fett for å kose seg.

Skrevet

Nei nei, ikke sett frem frukt, det er fruktsukker i det, må huske.

Bedre med bare vann.

Skrevet

Det finnes jo en mellomting da. Null sukker og begynne å krangle med ungen for å ta vekk kjeksen er like ekstremt som å gi en unge brus og godt hver dag.

Man trenger ikke sukker og fett for å kose seg, men dette er (desverre) ganske normalt, og om man vil t ungen skal ha et normalt forhold til sukker og godteri (Det er greit av og til, og ikke at ungen fråtser så fort h*n er vekk fra foreldre med tilgang til sukker) så må man lære dem at alt er med måte.

Skrevet

Bra innlegg!

Er selv ganske opptatt av at barnet mitt ikke skal få i seg unødvendig mye sukker. Men ønsker samtidig å beholde et bra forhold til det å spise normalt. Tror det er om å gjøre å finne den riktige balansegangen på dette.

Her får jenta (11 mnd) smake både det ene og det andre, men ikke i ubegrensede mengder og til en hver tid. Er vi feks på besøk hos svigers, som er ekstremt glad i å servere vaffler :) så får hun smake et hjerte sammen med oss andre. Og er det litt sent på ettermiddagen forsyver jeg kveldsmaten litt, slik at hun spiser ei brødskive før vi tar oss vaffler.

Eller en bit lefse, et par skjeer is ol.

Men ønsker ikke at noen skal gi henne f.eks smågodt ol. bare for å gi. Det virker slik at mange synes det er morro å gi de små noe godt bare for å se reaksjonen til barnet på smaken. Og brus har vi så langt styrt unna, hun er glad i vann!

Å bli helt hysterisk tror jeg kan virke mot sin hensikt den dagen barnet kan velge selv. Og jeg synes ikke det vitner om et sundt forhold til mat når enkelte er helt fanatisk på sukker!

Litt sukker som krydder i hverdagen er helt i orden!!

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke dette sukkerhysteriet. Eller hva folke gentlig er så redd for.

Jeg er tilhenger av et fornuftig og måteholdent inntak av sukker, enn totalavhold.

På sikt tror jeg et strengt forhold til sukker bare vil virke tiltrekkende på barna, akkurat som ungdom og alkohol.

Hadde selv en mor som var tilbakeholden med å gi oss godteri. Dette gjorde egentlig at vi ble unormalt nysgjerrige på og opptatte av godteri. Husker jeg var veeeldig(og vondt) misunnelig på venner som ikke hadde det like strengt. Husker venner som hadde vært på ferie i Sverige og Danmark, og hadde handlet med seg godteri hjem. Det var rett og slett grusomt å være vitne til, og å aldri få oppleve selv.

Høres helt rart ut, men sånn var det altså. Nå vil sikkert mange si at ja hvis alle hadde nektet sukker og godteri ville en ikke oppleve sånt. Men det vil aldri skje, så slike situasjoner vil uansett oppstå.

Da jeg var rundt 10 år åpnet det kiosk der jeg bodde. Denne var innmari fristende, og vi snek oss avgårde for å handle. Pengene var egne sparepenger eller penger vi fant hjemme.E gentlig var dette godteri med bismak, for vi fikk jo egentlig ikke lov, men det var jo så ukjent og såå spennende så vi bare måtte. I dag ser jeg at dette jo var helt sykt, og min mor oppnådde egentlig ikke det hun ville.

Og selv om jeg spiste veldig lite godteri har jeg alltid hatt problemer med tennene og hatt mye hull, så ser ikke helt sammenhengen med sukker og det.

Ser heller ikke at et fornuftig inntak av sukker skal gi en overvekt eller diabetes, om det er det man er redd for.

Derfor har jeg bestemt meg for å ikke være like streng overfor mine barn, men heller utøve et fornuftig forhold til det. Det vil si at det er ok med godteri i helger. Kaker og brus er ok i selskap uavhengig helg eller hverdag. Det blir uansett ikke snakk om mengder som på noen som helst måte kan gjøre noe skade.

Skrevet

Dette eksempelet var da ekstremt! Enig i at oppførselen til moren var mer usunn enn kjeksen! MEN, jeg er en mor som er veldig sukkerbevisst overfor min sønn. Han er bare 11 mnd og jeg skjønner ikke hvorfor folk skal puite i ungene sine is, brus og kaker når de er så små!! De aner ikke hva det er for noe, savner det ikke, og sist men ikke minst trenger de det absolutt ikke!! Når det er sagt er jeg helt enig i at det er viktig å gi de et avslappet forhold til sukker etterhvert som de blir eldre og skjønner konseptet med godteri vs vanlig mat.

I tilegg synes jeg mødre som ikke gir barna sine frukt pga fruktsukkeret bør roe seg ned minst 10 hakk, det blir for dumt.

Skrevet

Jeg kjenner noen som kjenner noen (puh) som fikk hver sin boks leverpostei (de gule runde) som lørdagsgodt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...