Gå til innhold

Kan man straffe en gutt med asbergers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på 15 år har nettopp fått diagnosen, så jeg har ikke lært så mye om den ennå.

Problemet hans er at når han er hos kameratene går han i kjøleskapet og forsyner seg med melk - rett fra kartongen! Han vet at man skal ikke gjøre slikt, men sier at det er greit for det var bare litt igjen, så han greide å drikke alt opp osv. Så han bortforklarer alt. En mor er blitt fly forbanna på dette (det hadde jeg også vært)...

Hvordan forholder man seg til slike ting hos ungdommer med asbergers? Har time til møte hos bup, men det er over en uke til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straff av en gutt med autisme...hmmmm..jeg veit ikke jeg..det er nå bare melk,da..Han ser jo ikke konsekvensene av det han gjør.. Hvis moren vet at han har asberger blir det kanskje letterer å ikke bli sint for en slik "liten" sak..

Skrevet

Du kjenner jo gutten, og han endrer seg ikke selv om han har fått en diagnose. Hva har du gjort før, og hva føler du virker? Ungen blir ikke "ny" av diagnosen, vet du. Den erfaringen du har med hva som virker, kan gi deg mye mer enn alt du leser deg til. Selv om det hjelper å lese i tillegg.

Og "kjeft" eller irettesettelse trenger også diagnosebarn. De kan ikke bruke sine vansker som unnskyldning og krykke, men kun som en forklaring.

Jeg har selv et diagnosebarn, og vet at det jeg skriver over, stemmer:)

Fant noen sider som kanskje kan gi deg litt generell info om Aspergers:

http://www.nfunorge.org/view.cgi?&link_id=0.10483.10510&session_id=0

http://autismesiden.no/Page.aspx?id=12

Skrevet

Jeg synest jo det er litt rart at noen blir flyforbanna på en tenåring som er på besøk fordi om han forsyner seg med litt melk. Særlig om hun vet han har en diagnose. Om guttene har vært kompiser lenge så vet hun vel også at gutten det gjelder kanskje ikke er helt som alle andre.

Skrevet

Jeg synes også det høres rart ut at noen blir fly forbanna for sånt. da er det denne oren som har de største problemene, ikke gutten. HVis det var den siste skvetten i katrongen var det vel heller ikke verdens undergang. Han spaste da et glass - og gjorde en ørliten innasats for miljøet.

Hadde ikke vurdert straff uansett - asbergers eller ikke.

Skrevet

Det var ikke fordi han tok melk, det var fordi han drakk fra kartongen... Svineinfluensa og annet vet du...

Takk for linkene.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for ingenting synes å virke. Det eneste jeg ikke har prøvd er å heve stemmen, utover det har jeg ingen ideer...

HI

Skrevet

Du må godta at han er annerledes, og ikke bli fortvilet om "vanlige" metoder ikke virker.

Øyekontakt når du snakker med ham, er viktig. Men en kan egentlig ikke forvente at formaningen blir husket i neste, lignende situasjon. Og sånn er det bare. En må terpe igjen og igjen på ganske elementære ting.

Be om hjelp og undervisning i dette. Jeg vet det ikke er lett.

Skrevet

Var han sånn før han fikk diagnosen også?

Eller har han muligens sett sitt snitt til å kunne gjøre som han vil, fordi han har den diagnosen?

Ikke vondt ment, bare lurer :)

Jobber med en gutt med Asberger, og det er klart de skal forholde seg til de samme reglene som alle andre. Må forklare det på andre måter og gjerne flere ganger, men det går :)

Skrevet

Selvfølgelig kan man straffe en gutt med aspergers! En diagnose er da ikke et frikort til å gjøre som man vil. Vi lever i et samfunn, og må forholde oss til reglene som finnes, selv om vi kanskje ikke forstår dem.

Skrevet

En person som har Asperger, trenger å lære de uskrevne reglene andre lever etter uten å tenke over det. Det er derfor viktig å lage regler som er konkrete og enkle å forstå. Siden mange med Asperger ikke klarer å sette seg inn i hvordan og hva andre tenker og reagerer, kan man bruke "sosiale historier" for å få fram denne forståelsen. Da må man lage en historie om den aktuelle situasjonen, og bruke den i læringen. Det finnes bøker om dette. Tror jeg ville snakket med foreldrene til kameraten og forklart litt rundt dette. Sønnen din lærer vel ikke så mye av at mora til kameraten blir sint, det blir enklere hvis hun forklarer at sånn gjør vi det ikke.

Skrevet

Dette med øyekontakt er direkte feil. Mennesker med autistiske tilstander unngår og misliker oftest øyekontakt, og blir de tvunget til å ha øyekontakt får de i hvert fall ikke med seg hva som blir sagt. La han se hvor han vil, men forklar med få og korte setninger at dette ikke er akseptabelt. Ikke tro at det vil trenge inn med det første... Vet andre rundt om diagnosen? På en måte vil det være lettere hvis andre vet hvorfor han har en litt eiendommelig oppførsel - på den annen side risikerer han å bli stigmatisert på grunn av det... Vanskelig dette... Er midt oppe i det selv...

Skrevet

Hei!

Jeg har en venninne som har en sønn med Asbergers. Hun er veldig engasjert, og søker mye kunnskap om syndromet, samt er med i foreninger osv.

Jeg kan godt sette deg i kontakt med henne hvis du vil?

Skrevet

Du kan jo ikke bestemme hvordan andre skal reagere, men du kan lære hvordan du kan forklare gutten din hvorfor folk reagerer som de gjør. Det er jo det som er problemet. Han forstår ikke hvorfor noen reagerer på at han drikker av kartongen selv om han klarte å drikke opp alt. For noen med aspergers er ikke det åpenbart. Ikke gjør for mye ut av hendelsen, bare forklar ham så godt du klarer hvorfor regelen om melkekartonger også gjelder nesten tomme kartonger.

Det finnes en del gode bøker om temaet. Bor du i Oslo? Søk i så fall på "høytfungerende autisme" eller "Asbergers" på deichmanskes nettsider så finner du blant annet en liten hvit bok som gir en del nyttige tips.

Skrevet

Høres ikke ut som om moren til kameraten vet at han har en diagnose, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...