Gå til innhold

Keisersnitt ved store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for tre år siden et barn på 4500 gram vaginalt. Fødselen gikk veldig fort og greit. Gravid på nytt nå i uke 35, og neste uke skal jeg på gyn og få barnet estimert...

Jeg er rimelig sikker på at barnet er stort denne gangen også. Jeg og magen er større enn sist. I tillegg kan var alle søsknene til pappa mellom 4,5 og 5 kg for 60 år siden.

MEN, hvordan fungerer denne estimeringen egentlig?? Hva hvis de estmerer barnet til å være stort. Vil jeg da få tilbud om KS eller vil de prøve vanlig fødsel først siden det gikk veldig greit med førstemann på 4,5 kg??

Kan jeg nekte å bli satt i gang? Har helt angst for å bli satt igang ....

KS også for den saks skyld...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil helst at du prøver vaginalt og uten igangsetting, så du kan ta det med ro.

Skrevet

Det er egentlig ikke størrelsen på barnet som har så mye å si for fødselen, men hodeomkrets og kanskje skuldrene. Vekten er av liten betydning.

Du klarte jo første, sier du. Så da går det nok greit med andre, også:)

Skrevet

Hvis forrige fødsel gikk greit vil de helt sikkert at du skal føde naturlig denne gangen også..

Det er ganske stor feilmargin på størrelsesestimering, og jo større barnet er jo vanskeligere er det å estimere riktig. Det kan likevel være en fordel for jordmor å vite at du venter et stort barn, da er terskelen hennes litt lavere for å hente legehjelp hvis f.eks fødselen drar ut og du får problemer med å presse den ut.

Jeg har fått store barn selv, og problematiske fødsler. Men selv etter en vanskelig skulderforløsning med et barn som veide 4858g ville de at jeg skulle føde vaginalt på vanlig måte neste gang.

Skrevet

Jeg måtte bli satt igang forrige gang, pga overtid, og i den sammenheng så tok de en estimering av babyen i magen..

De estimerte han til å være ca 3700 g, men da han kom ut et par dager etterpå var han 4500g, så det er ikke alltid de er like heldige med den derre estimeringa gitt!

Det fødes generelt store barn i min familie også, så jeg er ganske sikker på at den lille mageboeren jeg har nå ikke kommer til å bli noen lettvekter den heller.. Hehe!

Lykke til;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...