Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Vi jobber stadig med oss selv her i huset med å spise rester, planlegge maten nøye så det ikke blir rester vi ikke kan bruke. og handler en gang i uka, går da gjennom kjøleskap og skaper og ser hva som begynner og nærme seg utløpsdato, og planlegger da dette til middag de første dagene. Likevel blir det en del mat i søpla, men lærer stadig nye triks, og blir bedre. Kan være masse penger å spare på dette. Og ikke minst miljøet. På jobb, kaster dere masse mat der? Sykehjem, barnehage, kontor o.l??
yasmina Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Vi kaster ikke saa masse mat lengre, er blitt flinkere til aa planlegge, evt fryse rester fra middag som ungene evt minsten kan ha hvis vi gaar ut en gang ol. Det meste vi kaster er mat fra ungenes lunsjbokser og det er det vanskelig aa gjoere noe med for det varierer veldig hvor mye de spiser og de er tross alt ikke mer enn 3 og 4 aar saa de klarer ikke helt aa forutse det selv heller.
Agehya Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Prøver å ta vare på rester om det er noe, men jeg er visst ganske flink til å lage rett mengde. Blir som regel ikke mer enn en knap porsjon igjen, og det kaster jeg.
Lene~mor til tre Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Kunne nok blitt enda flinkere til dette, merker det spesielt når det gjelder pålegg. Men det blir jo til at man spiser opp det man har mest lyst på og så går noe ut på dato og det må kastes. Men har blitt litt flinkere til å ikke ha alt for mye pålegg på en gang. På jobben kaster vi all maten som blir til overs og vi får ikke lov å ta oss en brødskive engang selv og det f.eks er 15 brødskiver igjen, noe de fleste synes er en helt feil og teit holdning. Iværfall når maten bare alikevel kastes, som vi flere har nevnt noen ganger så kunne vi gjære betalt en liten sum om det skulle være sånn men det har vi fått nei til. Sikkert mange på sykehjemmet som hadde satt pris på om vi kunne spist sammens med dem også, men nei da alt skal være så firkantet og vanskelig.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Vi kaster endel rester, om det blir 1-2 posjoner til overs etter vi har spist, så setter vi det gjerne i kjøleskapet for å kunne ha det senere, men det blir oftest kastet. Kaster lite pålegg og brød. Tar bare opp de skivene vi skal spise til hvert måltid.
skorpionfruen Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 En periode var jeg grusom. Handlet inn og laget annen mat fordi jeg hadde lyst på. Ente med at mat ble gammel og måtte kastes. Tok meg selv i nakken og begynte å planlegge det bedre og mat blir spist før den blir gammel og blir det rester prøver jeg å bruke det til neste dag dersom det går. Hvis ikke får hunden det. Har også sluttet å handle inn pålegg i alle varianter for vi spiser ost og leverpostei og skinke for det meste. Kjøper heller ett eller to nye imellom for å variere istedenfor å alltid ha det. Blir mye gammel mat om man skal ha alt samtidig.
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Jeg kaster ikke masse mat. Regner ikke med at du mener potetskrell, de ytterste salatbladene og slik da. Jeg kaster middagen om det er litt igjen. Slik som idag. Tar ikke vare på 20 pastaskruer til imorgen om ingen vil ha dem idag. Kaster noen ganger 1/2 skinke. Den siste som ligger igjen blir fort tørr, og er ikke storesøster hjemme blir det ikke spist. Noen få ganger må jeg kaste restene av salaten etter noen dager. Hvis jeg plutselig ikke spiser middag hjemme på noen dager som planen var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå