Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte lege/jordmor å måle symfyse-fundus på dere? Jeg er i uke 25 og har ennå ikke blitt målt. Var hos legen forrige uke og han sa det ennå var for tidlig å måle, men da jeg gikk med 1.mann så begynte lege/jordmor å måle allerede i uke 12. Synes det er rart at de ikke måler ennå, spesielt siden jeg skal følges opp med ul for vekstestimering pga fare for for lite barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det ble gjort sf.mål av meg første gang hos jordmor i uke 22. Ingen anelse om dette er sent eller tidlig. Hadde mål på 22, noe venninnen min sa lå helt i ytterkanten, men siden jordmor ikke sa noe så regner jeg med at alt er som det skal.

Skrevet

Jeg ble målt første gang av jordmor i uke 22, mitt mål var da 24. Og på den tiden var jeg fortsatt -1 kilo av startvekt. Så spent på videre oppfølging og om magen fortsatt vokser i samme tempo..

Skrevet

Når jeg måler på meg selv nå så er det 21 cm :S Satser på at jeg måler for kort oppe på magen selv om jeg "presser" målbåndet ned i magen. Får se hva jordmor sier på torsdag, da SKAL hun måle om hun vil det eller ikke :P Kjenner at jeg bekymrer meg litt nå, spesielt siden folk kommenterer at magen ikke er så stor til at jeg er såpass på vei.

Skrevet

jeg blei målt første gang hos jordmor i uke 16... hu sa det skulle bli gjort hver gang.. at det var viktig med tanke på om barnet vokste riktig osv... synes det er litt rart å vente så lenge... hmm

Skrevet

På min andre kontroll, 20+6 ble den målt..

Skrevet

Hadde første måling i dag, uke 14 +3. De to andre gangene har jordmor/lege begynt å måle fra uke 12-14. På helsekortet for gravide begynner vel den grafen for SF mål fra uke 12 eller no???

Syns den legen din er litt sent ute jeg da men...

Skrevet

Hei. Dette er 4 gang til meg, men de har begynt med den målingen i uke 15-16 til meg hver gang. Jeg ville ha satt ned foten og fått det målt nå i og med at du skal følges opp med UL, men det kan jo hende at det er nok med de målingene de tar på UL.

Skrevet

Men synes jo det er rart at det ikke måles selv om jeg skal ha målinger med ul. Står jo ingenting på helsekortet mitt om symfysemål, og det skal det vel gjøre, og da spesielt om symfysemålet er mindre enn det skal/bør være. Men regner med at det blir ordning på det når jeg skal til JM denne uka :)

Skrevet

Jeg ble målt i uke 9+5. Ble målt fordi jeg var stor, Var 14 cm. Men det var jeg fortsatt da jeg var innom i uke 11.

De to forrige gangene har jeg blitt målt på hver kontroll etter uke 12. dvs ca en gang pr mnd.

Skrevet

Har hatt denne diskusjonen med jordmoren min da de begynnte å måle helt fra starten av med førstemann, jordmoren jeg har nå ville noe motvillig måle da jeg var 16 uker på vei. Hun sier at det ikke er noen vits i å ta SF-mål før rundt 20 uker pga. at før det så blir det så lite nøyaktig grunnet individuelle forskjeller i hvordan bekkenet ser ut ol.

Skrevet

Jeg er i uke 22, og har ikke blitt målt ennå. Jordmor sa heller ikke sagt noe om det da jeg var der i uke 15, men skal tilbake i begynnelsen av desember, så kanskje hun gjør det da....

Skrevet

Hei

Jeg ble også målt fra uke 12. Når livmor har kommet opp fra bekkenet er det jo mulig å måle, og det skjer jo lenge før uke 25. Ring jordmor/fødeavdeling i steden du. Ikke alle allmenleger som er like flinke til dette. Og jeg her helt enig i at det er rart han ikke måler når du skal følges opp pga lite barn.

Skrevet

Hei stmo. Jeg er 25+2 og fikk målt sf-mål for første gang i går. Jordmor målte til 21cm og var vel ikke så veldig imponert over den summen. Helt i nedre grense. Jeg har fått masse kommentarer fra andre gravide og venner som alle mener at magen er veldig liten. Derfor synes jeg at det er greit å få det sjekket og skal til vekstestimering på fredag. Ettersom det var første måling så hadde hun jo ingen kurve å følge for å se på utviklingen, det er også en god grunn til å starte tidligere enn i uke 25 synes jeg. Kanskje ville jeg ikke trengt å bekymre meg dersom hun kunne vist til en jevn stigning, istedet for ble jeg usikker av et lavt mål.

Jeg tror egentlig at alt er OK, men det vil bli godt å kunne gi et sikkert svar til alle kommentarene jeg får. Når man hører ofte nok at magen ser så liten ut så blir man jo tilslutt litt usikker....

Skrevet

Hei.

Jeg ble første gang målt i uke 24. Fikk inntrykk av at det var helt normalt. Selv om grafen starter i uke 12, er det sjelden de måler før uke 20 i følge de jeg har snakket med. Jeg lå litt over den røde streken på SF-mål, mens magen er forholdsvis liten. Det er ikke magen de måler, men hvor høyt livmoren går opp, derfor liten sammenheng mellom magestørrelse og symfyse-fundus-mål.

I og med at de følger deg opp med veksestimering på UL, er det jo strengt tatt ikke nødvendig å måle SF. UL-estimeringen er mer nøyaktig (jeg følges også opp med vekstestimering på UL pga mulighet for lite barn, men foreløpig er den midt på der den skal være:). SF-målet kan variere fra hvilke personer som måler.

Lykke til videre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...