Gå til innhold

Dere som selv har astma og bruker medisiner nesten daglig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan merket dere at dere måtte begynne med daglig medisinering?

Hvilke symptomer hadde dere?

hvordan fungerer dere i hverdagen?

Har dere i tillegg noen allergier?

Jeg spør fordi jeg har til nå hatt allrgiutlkst astma, som også har blitt til infeksjonsutløst, og jeg skal n¨å utredes med tanke på daglig medisinering. Håper jeg slipper, men vil høre litt med dere "erfarner astmatikere" først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vokst opp med astma, men ble bedre med årene. Etter siste fødsel, er det blitt gradvis verre. Særlig ved infeksjoner og trening (anstrengelsesastma). Sist jeg var syk ble jeg så tett at jeg måtte på legevakten og få flere behandlinger der (ventoline hjalp ikke). Etter den episoden fikk jeg beskjed om å ta medisiner daglig for å unngå det samme igjen.

Jeg fungerte bra til vanlig, men ble tett av enkle trilleturer og måtte ta ventoline før trening, ellers fikk jeg anfall.

Jeg tar Flutide og Ventoline hver dag (2ggr)

Skrevet

Jeg merket det ved at jeg stadig følte meg tett og fikk stadige infeksjoner, dessuten at jeg begynte å våkne om natta fordi jeg ikke fikk puste når jeg lå.

Symptomer, vel, sliten, tett, trøtt, redusert utholdenhet, forkjølelser som aldri slapp taket.

Jeg fungerer rimelig greit i hverdagen. Mye opp og ned, gode dager og dårlige dager. Jeg kan være helt pyton en dag det regner eller er tåkete, og knallfin to dager etterpå, men jeg har lært meg å legge opp dagen etter formen som best det lar seg gjøre. Jeg har inveestert i seng med regulerbar bunn som gjør at jeg 8 av 10 netter sover greit, jeg unngår steder hvor jeg vet at folk røyker,jeg trener (*kremt* ikke så ofte som jeg burde...), jeg er nøye med håndhygiene og unngår folk som er syke ( jeg gikk med sprit i veska lenge før svineinfluensa var et ord...), jeg tar vitaminene mine og spiser magnesium når jeg er ekstra tett.

Ja, jeg er allergisk mot det meste av pollen fra februar til september - men ikke alt slår ut som astma, og katter, bikkjer og persillerøtter.

Skal du utredes på Glittre så kan du glede deg - der er de knallflinke!

Skrevet

Takk for svar. Jeg er ikke så dårlig som dere ennå, virker det som.

Jeg skal ikek utredes på Glittre.

Hva gjør under en slik utredning, egentlig?

Skrevet

Jeg vil tro at du skal gjennom noen ulike tester ( pusteprøver, tredemølle, gangtest osv), at du kanskje må måle pef hjemme over en periode og føre skjema og kanskje prøve ut litt ulik medisiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...