Gå til innhold

Våkner opp til nyheten om at en ikke bør bli gravid nå


gullhøna & spire juli

Anbefalte innlegg

på grunn av faren for svineinfluensa. En vet ikke hvilken skade barnet kan få om mor blir syk eller konsekvenser av medisinen. Syns det er helt forferdelig at en lege går ut i media på den måten. Får bare så dårlig samvittighet og har jo de verste katastrofetanker selvsagt.. Overreagerer jeg litt eller?? Mulig en smule hormonell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det var nødvendig å gå ut i media på den måten......

Men vi må være forsiktige, for babyen og for oss selv.

 

Vi har store unger, og en kan jo ikke stenge dem inne, selv om jeg mener de bør tenke litt ekstra akkurat nå.

 

To av mine venninner er ferdige med svineinfluensaen, de tok ikke medisiner, men drakk mye vann og sov seg igjennom feberen....får håpe det blir slik hvis en skulle råke uti det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud - jeg er dritnervøs for dette - hvor så/hørte du dette ?

 

Vi har små barn i barnehage og er jo nesten "bankers" å få det.....

 

Hvordan skal vi klare oss unna da ?

 

Kan ikke mann og barn får prioritet på vaksine for oss i første trimester ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hørte det på NRK P1 på nyhetene der, på vei til jobb i morges. Jeg har også ei lita i barnehagen og akkurat nå føles det som om det bare er et tidsspørsmål før jeg eller en av oss blir syk. Min mann og datter er ikke prioritert, så forhåpentligvis en gang før jul får de tilbud om vaksine. Syns det er litt skummelt det her altså, men mulig det bare er krisemaksimering..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media har alt for mye makt..... kjenner jeg er mektig lei av all dritten som serveres hver dag!!! Rart at en lege kan gå ut å si noe sånnt.... det er ikke bra!

 

Her jeg bor skal de nå begynne å vaksinere de som bor sammen med de i risikogruppen som ikke kan vaksineres, og dvs gravide før uke 12, de med spedbarn opp til 6 mndr og de som bor sammen med barn fra 6 mndr til 18 år som har kraftig eggallergi og risiko for alvorlig sykdomsforløp. Det synes jeg er kjempebra, og virkelig på tide. Hvordan ligger dette an der du bor?

 

Da jeg fjernet spiralen i begynnelsen av september så sa faktisk legen at han ideelt sett anbefalte oss å vente med å bli gravide til etter influensavaksinen hadde kommet, men akkurat da så var det jo ikke så mye styr med svineinfluensaen så jeg slo fra meg den tanken. Jen kan jo ikke en gang huske sist jeg hadde vanlig influensa.... Nå sitter jeg her da, gravid midt i alt svineriet, og alt man kan gjøre er jo å bare ta det som det kommer. Man kan jo nesten ikke sette livet på vent heller pga SVI. Men ja, jeg er bekymret hver dag, og helt nazi på håndvask og unngår store folkemengder så godt det lar seg gjøre. Blir nok ingen julekonserter og julebord på meg i år..... Og det er det verdt! :-)

Så får vi bare krysse fingrene for at alt går bra, og at vaksineringen av alle rundt oss går fort unna. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får bare leve som normalt og overse alle slike uttalelser fra mediene. Man kan jo bli sprø av mindre.Nå er vi jo allerede gravide, og forholder oss til det. Influensa er ikke noe nytt fenomen, og folk har da blitt gravide i all sin tid, influensa eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mannen min og sønnen min på 2 år har begge fått vaksine, de ble prioritert på grunn av graviditeten! bør jo være lik praksis alle steder! syns dette er skummelt ja... jeg hadde skikkelig influensa i mai, med masse feber, så håper kanskje at jeg har litt antistoffer i meg i alle fall! er jo bare i 7. uke, men vurderer faktisk å fortelle det til folk rundt oss slik at de kan ta litt ekstra hensyn om de føler seg i dårlig form! Nå håper jeg alle som kan vaksinere seg gjør det, om ikke for seg selv, så for oss som ikke kan gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, heilt enig i att dette har tatt heilt av. veit jo ikkje kva ein skal gjere, eg er sjølv 6 veker på vei og jobber i ein stor barnehage med over hundre barn, kan ikkje få vaksine men går med småsjuke barn rundt meg heile dagane. Får berre håpe eg holder meg frisk, er jo litt tidlig å fortelle det til nokon så eg må jo gå på jobb. Har ei jente i barnehagen og ein gut på skulen, så dei kan jo smitte meg dei og. Me får krysse fingrene og håpe me holder oss friske heile gjengen. Lykke til videre alle med spire i magen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber i en barnehage og har et barn i barnehage. ringte lege og jordmor men ingen kunne ta meg inn til samtale på lenge... sa bare at hvis jeg ble dårlig så måtte jeg på apoteket for å få meg medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Min mann og minn sønn fikk også umiddelbarat vaksinen for å beskytte meg. Dette av min lege som var mye omtalt i går. Jeg vet ikke, men tror kanksje han mener om vi har valg er det fint å vaksinere seg før en blir gravid, om det er planlagt., Da slipper man disse ubehagelige valgene.. Hvis jeg hadde hatt muligheten hadde jeg gjort det. Da hadde jeg sluppet å bekymre meg nå.Men dessverre fikk ikke vi valgene, men andre kan tenke over situasjonen å ta et valg om de har graviditet i tankene. Ei venninne skal vaksinere seg nå da hun tenker på å bli gravid.. Da slipper iallfall hun å plages med dette..

 

Min sønn fikk positivt svar og nå ligger mannen syk. Jeg har relenza liggende fra denne legen. Jeg har valgt å la den ligge og ikke bruke den som forebyggende inntil videre. Jeg håper i det lengste at jeg slipper unna.. Jeg har bare lyst til å si at denne legen er fantastisk flink og jeg føler meg 100 prosent ivaretatt til alle tider. Vi her inne får bare krysse fingrene for hverandre og håpe på det beste. Iallfall trenger jeg det nå. Jeg må også si at denne legen har ikke skremt meg , heller motsatt, med influensaen i hus..

 

Klem fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mye forskjellig som blir sagt og skrevet..

Jeg ble syk på fredag, (har ikke blitt testet, så vet ikke 100% sikkert om det er svineinnfluensa) og begynte på tamiflu på søndag. Mandag testet jeg positivt.. Har snakket med apoteket og legevakten og lest masse på nettet, og alle er enige om at fordelene med å ta tamiflu er større enn ukjente ulemper,, Jeg har tatt tablettene, og bare håper at det ikke er feil.. men er jo veldig skummelt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forst maser flere leger og eksperter i hele sommer om at kvinner for barn altfor sent og saa naar man endelig blir gravid saa er soeren det feil ogsaa. Og kommer de men noen konstruktive raad til oss? Neida bare svartmaling over hele linja:-( Jeg stemmer for aa gi dem munnkurv helge gjengen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til babysyk 75.. Kjedelig å lese slike innlegg. Debatten dreier seg ikke om vi får for lite barn eller ikke.. Den dreier seg om hva en kan gjøre dersom en tenker på å bli gravid. De som har dette i tanken har et valg. Vi som allerede er gravide hadde ikke dette valget. Det er ingen som dømmer oss fordi vi er gravide.

 

Kan vi ikke prøve å være positive med hverandre. Vi trenger positive input i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager om jeg virket veldig negativ. Var ment som et hjertesukk.

Selvfolgelig skal vi vaere stottende med hverandre og positive. Jeg mente bare at pressen har en tendens til aa komme med uttalelser fra leger som ikke gavner maalgruppen da de ikke kommer med noe konstruktiv informasjon. Man velger jo sjelden hverken hvor langt tid det skal ta aa bli gravid og naar man blir gravid og da er det synd at det blir saa mye hysteri. Krysser fingerene for oss alle at det kommer til aa gaa kjempebra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror seriøst man automatisk er litt ekstra beskytta mot virus nr man er gravid jeg as!!spes de første mnd!

Jeg har akkurat hatt ett barn,og en mann men influensa i hus,(vet ikke om det var svineinf. da,for man blir jo ikke testa for tiden..)

Men jeg har bare blitt litt forkjøla liksom,ingen feber eller noe.

Sånn er det med mange,de blir ikke særlig syke så lenge de er gravide!

Kroppen beskytter seg selv tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er gravide nå..vi har et viktig valg å ta. skal vi ta vaksinen etter 12 uke eller ikke??

Jeg for min del heller mer mot tanken på å ikke vaksinere meg.

Dette fordi at hele vaksinen er i en testingsperiode. Vi er prøvekaniner når det gjelder bivirkninger. Gennerelt anbefales det ikke at gravide tar vaksiner pga av fosteret. Nå når denne svineinflunsaen går anbefaler di at vi tar vaksinen etter 12 uke. I USA og andre land anbefaler di gravide å ikke ta vaksinen i det hele tatt i bekymring for bivirkninger på fostret. Dette er etter min mening stor uenighet av legene og forskerne her i verden. Har også hørt det at om ca et år så har de kommet så langt at de tar ut 2 stoffer i vaksinen som da er beregnet på de gravide.

E det rart at man er forvirret og veldig usikker på hva man skal gjøre??

Hadde lyst å dele dette med dere...så tenk dere godt om....ikke lett..men dette er til ettertanke.

Gjør det dere føler blir rett for dere.

Klem til alle dere der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som kan skje eksta galt med oss gravide. Har fått med meg at en kvinne døde, etter å ha født et friskt barn, på grunn av svineinfluensa. Veldig trist sak, samtidig som jeg ikke kjenner detaljene... Noen som kjenner til gravide som har hatt svineinfluensa, og alt har gått fint med både mor og barn.

 

For tidlig for meg med vaksine, men jeg er også skeptisk til å ta den, og spesielt gi den til ungene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke saerlig holdbarhetsstoffene i vaksinen som er farlige da?

Det finnes jo vaksines uten dette dvs uten kvikksolv. Spoersmaalet er bare hvor man for tak i den...

Kanskje den dukker opp naar det vaerste hyesteriet har lagt seg slik at vi kan faa den over jul:-)

Har ellers hort at mange kan ha hatt influensaen uten om aa vite det samt at man er bedre beskyttet om man har hatt en vanlig forkjoelsesvirkus i lopet av hosten og det burde vel gjelde en del?

Det ordner seg jenter:-)

I mellomtiden faar vi bare droppe store ansamlinger med mennesker potenstielle syke og vaske hendene ofte. Antibac har fast plass i vesken min iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere, det er alltfor mye hysteri rundt svineinfluensaen og vaksinen!

Jeg jobber på legekontor og er møkklei hele svineriet..

Det som bekymrer meg er at siden jeg er helsepersonell, fikk jeg vaksinen ganske tidlig, og har nå funnet ut at det var sånn ca akkurat rundt unnfangelsen. Det var jo ikke planlagt at jeg skulle bli gravid, og ble ganske overrasket, tidligere i uken:-) Er ca 5 uker nå.

Grunnen til at gravide i 1.trimester ikke får vaksinen, er jo på grunn av faren for misdannelser, så det surrer litt i toppen min..

 

Tør ikke snakke med de der jeg jobber , vil ikke de skal vite det enda, men må vel være noen steder det går an å finne ut om faren er stor?

 

Til dere andre som er redd for å bli syke, ville jeg hatt Relenza liggende og tatt hvis jeg fikk symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi! Jeg er enig med julibaby. Min sønn og mann har hatt sv.influensa. JEg som gravid har sluppet unna... Jeg ble også veldig forkjølt. Guttene har testet positivt og jeg negativt. Vi er nok litt ekstra beskyttet. Klem til dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...