Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Hadde samboerskap gitt samme rettigheter som man har når man er gift, hadde man ikke trengt å gifte seg. Sånn sett er man ihvertfall beskyttet økonomisk om man gifter seg i ung alder. Jo yngre man blir samboer, jo større del av "formuen" blir skapt i fellesskap. Trist for de som ble sammen som 19-åringer og ikke har orden i sysakene når de går fra hverandre som ugifte 30-åringer... Argumentene om utseende som brud er jo helt idiotiske.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Nå har de vel snart fått så mange rettigheter at det bare er å skrive gjensidig testament så er de i boks:) Nei jeg har virkelig ikke giftet meg for å få rettigheter. Men når man ser arvestriden etter Stieg Larsson så forstår jeg jo de som gifter seg for å få rettigheter da.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Man gifter seg for å kunne gå i brudekjole og være midpunkt en hel dag.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Hvis man ikke vet hva det innebærer å være samboer kontra å være gift er man rimelig uopplyst....
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Jeg gifter meg for å vise at dette er mannen i mitt liv. Ikke for noe anna grunn. Føler vi blir som én når vi gifter oss. Og alle har samme navn.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Samme navn, og vigselsattest, kan dere få på 30 minutter hos byfogden uten tusenvis av kroner i stæsj. Og uten å blande statskirkeguden inn i det.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Jasså, nå som samboere har arverett og kan sitte i uskifet bo. Hva er det som er den store forskjellen? Opplys meg er du snill...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Ved å ha en samboerkontrakt får man vel de samme rettighetene? Har ikke sjekket opp dette enda, men tenkte jeg skulle når vi får barnet og kjøper hus senere.. Er forlovet, men har ingen planer om å gifte meg med det første... Og hvertfall ikke bare pga rettigheter!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Samboere som venter, eller har felles barn har etter de nye reglene arverett til 4G, selv om evt. avdøde har særkullsbarn. Denne retten kan innskrenkes ved testament. Dersom de ikke har felles barn må de ha vært samboere i 5 år for å ha arverett. Retten til uskifte for samboere er ulik den som gjelder for ektefeller. (Det er forøvrig ikke alltid like lurt å sitte i uskifte) Ektefeller: Dersom den avdøde har livsarvinger arver gjenlevende ektefelle 1/4 av det avdøde etterlater seg. Er boet lite, gjelder en minstearv på 4G. Uten livsarvinger: arver etterlatte 1/2 av det avdøde etterlater seg, men minst 6G Dersom man er samboere, bør man ha en samboeravtale og et gjensidig testament for at man skal "sikre seg" som i et ekteskap. For dere som ikke tenker på de rettighetene som følger med ekteskapet. Her er worst case: Hva om samboeren deres, som har hjemmelen i deres felles bolig faller fra? Da arver familien hans absolutt alt og du sitter igjen som medlåntaker for halve gjelden. (Gjelder dersom dersom dere ikke har barn) Har dere barn, kommer overformynderiet inn og overtar styringen av boet. Det er LURT å ha samboeravtale/gjensidig testament eller gifte seg :-) Kjærlighet da en selvfølge når man velger å leve sammen vel? Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå