Anonym bruker Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Hun og mannen sliter med å få betalt ting, men nylig kjøpte hun seg et sminke-skrin til rundt 1000kr. Jeg sa ikke noe på det, men det er da hennes valg på hva hun bruker pengene på, men hun klager hele tiden på at hun ikke har råd osv. En kveld vi var sammen fortalte hun meg at hun hadde fått inkasso, og ting hadde humpet seg opp og ikke blitt betalt. Til slutt hadde saken gått til politiet og hun hadde fått brev i posten om at hun var ( saksøkt?). Husker ikke helt hva ord hun brukte på det. Men uansett, hun virket nokså fortvilet om hvordan hun skulle få betalt dette og hun spurte da om det var mulig å få låne pengene av meg.. Jeg sa at jeg skulle tenke litt på det, det måtte da finnes en måte å fikse ting på. Selfølgelig vil jeg hjelpe venninna mi.. Men så, noen dager etterpå hadde de plutselig kjøpt seg ny sofa og stuebord ++!?? Og da tenker jeg, hvordan ligger det an med prioriteringer? Hvis de har penger til å kjøpe sofa og stuebord så har de vel penger til å betale den summen som hun spurte meg om å låne (4000kr). Jeg ble da veldi i tvil om jeg ville låne henne penger, jeg er avhengig av å få de pengene tilbake.. Og jeg er redd hvis jeg låner henne penger at jeg skal bli nedprioritert og de kjøper og betaler alt annet før jeg får pengene mine tilbake, og da at det kan ødelegge vårt vennskap.. Hva tror dere?? Ville dere lånt henne penger? Hva skal jeg si??
Anonym bruker Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Aldri!!!! Jeg hadde rett og slett sagt at jeg ser hun prioriterer penger helt galt, og derfor vil det ikke hjelpe om du låner henne noe.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2009 #3 Skrevet 8. november 2009 Nei. Som det skrives over her.....!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 nope!!! Ting går ikke bare til inkasso "sånn helt uten videre".. å iallefall ikke til namsmannen bare sånn helt plutselig.. hun har helt sikkert da hatt en rekke muligheter til å ordne opp og inngå betalingsavtale med inkasso selskapet på et langt tidligere tidspunkt.. Mener også at man skal ikke låne bort penger man ikke har råd til å tape.. man vet jo aldri med folk.. Penger ødelegger vennskap.. sånn er det bare. høres ut som at dette kan være penger du blir å slite med å få tilbake.. smykkeskrin, sofa og bord denne måneden.. sikkert noe annet di har lyst på neste mnd som kan prioriteres over å tilbakebetale deg. Ingenting som er mer irriterende enn å se folk som klager over dårlig råg. kjøpe seg masse "unødvendige" ting.. spesielt hvis de er skyldig deg penger!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Det er det jeg også tenker, at f.eks den sofaen kunna ha ventet slik at de kunne betalt det som de MÅTTE betale.. Jeg har virkelig en dorlig følelse rundt dette, jeg spurte henne også om vi skulle se finne på noe en dag.. Og da sa hun at ja det kunne vi, men ikke noe som kostet penger for hun hadde ikke penger.. Og det var jo ikke noe problem, men da jeg sendte henne en melding noen dager etterpå skulle hun plutselig på byn?? trodde hun ikke hadde penger jeg? Jeg tenker at dette er et luksusfelle problem jeg nesten.. Jeg har virkelig ikke lust å si til henne at jeg ikke vil låne henne penger, får veldi vondt i samvittiheten.. Hvordan kan jeg snike meg unna dette uten at hun blir sur eller skuffa?? HI
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 hvorfor skal du få dårlig samvittighet??? jeg har selv hatt inkasso,blitt tvangstrekt av lønn av namsmann(politiet). Eneste grunn at det gikk så langt som til politiet var at jeg ikke hadde mulighet til og gjøre opp før... men jeg fikk mange sjangser!!! Man blir ikke saksøkt av politiet,man får et brev der man blir informert om at der skal avholdes et møte om at namsmann kan innhente pengene fra personen som skylder penger! da ser namsmann på inntekt,hva man eier,bo forhold ol. I mitt tillfelle hadde jeg en god dialog med namsmann,jeg betalte hver mnd det jeg hadde til overs(minimum 2000kr). det tok meg 2 år og betale alt tilbake... men da kunne jeg ikke kjøpe meg sminkeskrin til 1000 kr...så hos meg var det ikke betalingsvilje men evnen... Så det jeg hadde svart var at du ikke kunne låne henne penger for du har ikke råd,be hun snakke med banken sin... En annen ting er jo at hvis det har gått så langt at hun spør deg om penger så tror jeg hun har mer gjeld enn det hun har fått krav på..... for ellers kunne hun tatt lån en annen plass og refinansiert....
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Nei, jeg ville ikke lånt henne penger. Om du har noe til overs så kunne du til nød gitt henne noen, men antageligvis så åpner su da bare for mere mas. Si det rett ut, at du i utgangspunktet er generelt skeptisk til å låne bort penger, og at du har bestemt deg for å ikke gjøre det. Om hun da fortsetter å mase så si at du har sett at de har råd til å kjøpe seg nye møbler, så da har de vel råd til å betale regningene sine også. Du kan jo evt. anbefale økonomisk rådgivning for dem (banken eller kommunen)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Ville ikke lånt henne 4.000. Men jeg ville GITT henne 500. Er tross alt veninna. Og med åtte venner som meg, er jo problemet hennes løst!
soleia Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Eg ville ikkje ha lånt til henne. Det er tydeleg at dei ikkje har styring på økonomien, og eit lån frå deg vil ikkje rette på nokon ting. Har ei veninne med forbrukslån og dårleg økonomistyring, men vil ikkje låne henne pengar anna enn småsummar om me er i byen ol. Trur det berre ville føre til ei misstemning i veninneforholdet, og det gjer jo økonomien hennar berre meir komplisert. Har ein gang gjeve ho ei dyr gave som var noko ho verkeleg trong, men ikkje kunne ta seg råd til. Men det var ei eingangshending, og noko eg gjorde på eige initiativ. Det må då kunne gå an å svare henne at du ikkje har råd til å låne henne 4000, og iom dei har råd til å kjøpe sofa og bord, så går du ut frå at dei har råd til å betale inkassoen og.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 Mangler man helt økonomisk styring så løses ingen problemer med å få penger av andre.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 Jeg ville aldri ha lånt henne penger. Jeg har ei venninne som er likedan. Hun ringer meg for å låne penger pga inkasso etc, hun har MYE gjeld. Hun hadde 4000 kr på konto, og klarte ikke å betale husleien som var på 8000, så da gikk hun heller ut å kjøpte seg en ny laptop til 4000 kr, for hun "hadde jo ikke råd til husleia uansett". Blir oppgitt.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #12 Skrevet 9. november 2009 Ta den feige med at "skulle gjerne gjort det, men får en del ekstra utgifter i forbindelse med jul, så har dessverre ikke muligheten"
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Jeg låner aldri bort penger til venner, ganske enkelt fordi jeg ikke har penger å tape.. Jeg kunne nok ha skrapt sammen en del penger akkurat her og nå, men hadde da vært avhengig av å få de igjen i løpet av et par måneder og derfor kan jeg ikke låne de bort. Venninnen din har sikkert kjøpt sofa på avbetaling (kjøp nå, betal om 9 mnd type ting) og det sier jo litt om hvor mye hun har lært av inkassosaken. Jeg hadde sagt at desverre, jeg har et par store utgifter på trappene og snart er det jul så jeg har ikke råd til å låne bort noen penger.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Nei hadde aldri lånt henne penger du kommer garantert ikke til å se de igjen. Og ho vil garantert spørre igjen om du sier ja. Har en søster som er slik og tro meg det beste du kan gjøre for henne er å la ho dette på ræva og jobbe seg opp igjen. Det høres ut som om ho er vant til at andre løser hene ut av problemer, og derfor har ho ingen økonomisk snøring overhode.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 nei,nei,nei.. Du må ikke finne på å låne henne penger.. er jo null kontroll i hennes økonomi.. ikke ødelegg vennskapet med penger..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 Sier seg selv da, og hadde jeg vært deg så hadde jeg kansje slengt med en forklaring på hvorfor jeg ikke ønske å låne bort noe penger til henne også. Tro meg, slike betaler aldri tilbake uansett, har selv gått på limpinnen pga dum snillisme, det har gått årevis uten at jeg har sett en krone av pengene, og vedkommende var så frekk at hun spurte om å låne mer penger for en tid tilbake. HUn fikk så øra flaggra, ga beskjed om at jeg hadde slutta å leke sosialkontor etter sist gang, og jeg spurte henne om hun noen gang hadde tenkt å betale tilbake det hun allerede har lånt, det er ingen liten sum heller.
prekæs Skrevet 9. november 2009 #17 Skrevet 9. november 2009 Si at du er blakk, eller at ditt overskudd er satt i fond du ikke kan ta av.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #18 Skrevet 9. november 2009 Jeg hadde ikke lånt bort 4000kr.. Lån aldri bort penger du ikke har råd til å miste!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2009 #19 Skrevet 9. november 2009 Da blir det bare en ny 4000,- krones pott i den totale gjelda. Sammen med kravet som hadde gått til namsmannen, sannsynligvis spisestua, mobilrekninga, veiavgiften, forsikringen, bompengene, strømrekninga, alle kjøpekortene, forbrukslån og boliglån/husleie. Jeg kan alt om gjeldsproblemer, jeg jobber innenfor bransjen, og ville aldri i hele verden ha lånt vekk penger i en slik situasjon, da må du se på pengene som en gave, for du får de nok aldri igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå