Gå til innhold

Til du som er begravelsesagent:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Renne av seg? Hva er det de renner av seg?

Når man dør, tisser/bæsjer man på seg da?

Hvorlang tid tar det før likstivheten inntreffer? Er det 2 timer eller noe? Og hvor lang tid tar det før den avtar igjen?

Hehe, følte at dette var et veldig spennede tema hvor man ikke så ofte har noen å spørre:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser nå at det var fler enn meg som hadde spørsmål:D

HI

Skrevet

Er vel gjerne blodet man "heller av"... og ja, man tisser og bæsjer på seg når man dør, da alle muskler slutter å virke.

Jeg er ingen begravelsesagent, men jeg har lært litt på skolen i min tid :)

Skrevet

Nei, dette er ingen selvfølge.

De som dør blir tamponert for å hindre at det kommer ut avføring. Det renner ikke noe av de som er død, men det kan forekomme hvis kroppens hulrom ikke blir tettet.

Hilsen sykepleier.

Skrevet

Kroppen begynner å tømme seg en god stund før man faktisk dør. Og etter at døden har inntruffet, vil det fortsatt sive både urin og avføring. Derfor tamponerer vi mors.

Skrevet

Nå tenkte jeg mer på de som dør hjemme da, som ikke er under overvåkning idet de dør..

Skrevet

Hva er det du tenker på 21.36?

Skrevet

Hei- jeg er heller ingen begravelsesagent:P men jobber som sykepleier. De stedene jeg har jobbet har vi hatt prosedyre på å stelle mors (døde) innen 2 timer etter dødsfallet for da inntrer dødstivheten og da blir det vanskelig å få snudd pasient/få på ønsket klær. denne dødstivheten kan ha varierende lengde, kommer an på temperatur feks. når jeg tenker meg om er jeg usikker på hvor lenge- men fra 12-48 timer tror jeg.

Vanligvis legger vi på hakebind slik at munnen skal holde seg lukket.

de stedene jeg har jobbet har man gått bort fra tamponering, vi legger en liten bleie bak i tilfelle noe skulle komme ut i etterkant.

Når man dør, tisser/bæsjer man på seg da? det er ingen selvfølge at man gjør det, men det kan forekomme.

De siste 30-40 årene har vi fjernet oss mer og mer for døden i hjemmet. "før i tiden" var det ikke uvanlig at besteforeldre ble stelt og liggende i stua til begravelsen fant sted. syns ikke det er rart man noen ganger tenker på hva som egentlig skjer.

Skrevet

Tømmingen starter når paienten ligger terminal.

Skrevet

Er ikke begravelsesagent, men.....

Dødsstivheten kommer gradvis mellom 2 og 6 timer etter at vedkommende har dødd. Man blir først stiv i de små musklene og kjenner det i begynnelsen lettest i f. eks. fingre, håndledd. Er vel maksimalt stiv etter ca. 12 timer, da kjennes hele kroppen stiv ut når man flytter på/holder liket. Avtar deretter gradvis. Det kan ta mellom 1 til 3 døgn. Dette varierer en god del.

Det er absolutt ikke alle som slipper avføring/urin ved/etter død.

Skrevet

de aller aller fleste gjør det.

Skrevet

Tømmer kroppen seg seg selv? Når en i familien min døde av hjerteinfarkt fikk han kraftig diare den siste timen han levde, er ikke det litt rart?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...