mammatrollet + spire i magen Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Vi skal ha vårt 2 barn nå og jeg er student, mens min mann arbeider. Det jeg lurer på er hvilke rettigheter vi har nå. Jobbet når vi fikk første så dette kan jeg ingenting om. Jeg jobber litt vedsiden av, men det er bare litt i helgene, så vil jo ikke arbeide meg opp nok til fødselpermisjon. Planen er uansett at jeg skal fortsette på skolen etter h*n har kommet, vil da min mann få permisjon til å være hjemme med babyen?? Tusen takk for all hjelp
mammatrollet + spire i magen Skrevet 8. november 2009 Forfatter #2 Skrevet 8. november 2009 er det ingen som kan hjelpe oss??
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. november 2009 #3 Skrevet 8. november 2009 Dere velger selv hvem som skal være hjemme i permisjon. Dersom du velger å gå hjemme vil du få ca 6000 kr i mnd i fødsels stipend.
mammatrollet + spire i magen Skrevet 8. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2009 vil han kunne gå hjemme i permisjon mens jeg studerer videre?
mammatrollet + spire i magen Skrevet 8. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2009 trudde ikke han hadde rett til noen permisjon så lenge jeg ikke har opptjent retten til permisjon
Milla86 *230410* Skrevet 8. november 2009 #6 Skrevet 8. november 2009 vi har samme problemet, og har holdt på lenge nå for å finne ut hva vi har rett på osv. Måten vi må gjøre det på er at jeg fortsetter å studere etter mine obligatoriske seks uker med permisjon etter fødsel, og etter dette tar samboer over min permisjon. Hans permisjon må imidlertid tas ut gradert for at jeg ikke skal miste fødselstipendet hos lånekassen.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 8. november 2009 #7 Skrevet 8. november 2009 Her er det vi skal gjøre: Jeg fortsetter å studere. Samboer skal være hjemme 1 dag i uken med lillegutt.. så jeg får en dag på skolen uten baby. Altså han tar gradert uttak så jeg ikke mister fødselsstipendet. Han har ikke krav på fedrekvote siden jeg ikke har jobbet mer enn 50% stilling. Altså jeg får fødselsstipend fra lånekassen- minste beløpet siden samboer tjener for godt.. ca 8500 tror jeg. Og fikk brev fra NAV denne uken at det lille jeg har jobbet i år er nok til foreldrepenger, så da får jeg 9400 netto (altså de trekker skatt av dette), vi får vel alle barnetrygd på rundt 950 kr, så da tror jeg dette skal gå bra her:) Lykke til:)
mammatrollet + spire i magen Skrevet 8. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2009 får far da betalt permisjon? Vi diskuterer dette med noen andre som mener at far kan ta over min permisjon så lenge jeg er heltids student
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 8. november 2009 #9 Skrevet 8. november 2009 Tror far kan velge å ta hele permisjonen, men tror du mister retten på fødselsstipendet da.. men det skal jeg ikke si for sikkert. Har ikke sett så mye på det alternativet, da far her ikke har mulighet til å være så mye borte fra jobb, da han har en sjefsstilling. Jeg har selv tenkt å høre med foreleserene om det er greit å ha med babyen, så lenge det ikke forstyrrer, altså at jeg kan gå ut hvis han begynner med noen lyder.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 8. november 2009 #10 Skrevet 8. november 2009 Ved gradert uttak så får far betalt permisjon hvis det var det du lurte på. Mulig jeg misforstod her;p Enten nav eller arbeidsgiver som betaler.
mammatrollet + spire i magen Skrevet 9. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. november 2009 kan far få gradert betalt permisjon selv om jeg ikke har opptjent meg retten til permisjon, men skal være full tidsstudent????
Mamasan*i*januar Skrevet 9. november 2009 #12 Skrevet 9. november 2009 Ta en titt på forumet osm heter "Gravid & Student", der finner du blant annet denne veldig informative tråden: http://www.barnimagen.com/forum/thread/137321043 Lykke til! =)
FrøkenSprøken Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Så lenge mor er 100% student, har far rett på fødselspermisjon. Hvis far tar 100% permisjon, får mor vanlig studielån og stipend (samme som før fødselen) fra lånekassen. Hvis far tar gradert uttak (at han jobber minst en dag i uken), får mor fødselsSTIPEND fra lånekassen. Dvs. at hun får den samme summen som før fødselen i 10 kalendermnd, og at INGENTING av dette er lån. Bare stipend. (Man får da penger i sommerferien også) I tillegg får mor uansett en sum for hvert barn. Ca 1000 kroner i mnd. Du har vel allerede dette tillegget for din første sønn, men nå skal du altså ha det dobbelte. Altså; det lønner seg på det sterkeste at far tar gradert uttak, siden mor da får ett år (10 mnd) med stipend ISTEDET for 10 mnd med lån. Summen er den samme, men man sparer jo mye studielån på dette. I praksis får altså begge foreldrene permisjonspenger på dette viset. Klem fra en som venter sitt andre barn i studiene, og som derfor begynner å bli dreven på dette;)
nick_331741 Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Du har alle rettigheter Ikke værst å være student og gravid. Min mann var hjemme 9 mnd med begge barna. Jeg fikk studielånet for hver måned gjort om til stipend (fra tre måneder før fødsel). Lykke til
FrøkenSprøken Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 Nick_331741: Lånet omgjort til stipend fra 3 mnd før fødsel? Hvorfor da? Er det ikke bare 3 UKER før?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå