Gjest Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Gutten min har aldri vaert noe syvsover. Vi har hatt en periode paa et hvalvt aar der han vaakner ofte om natten, alt fra 2-10 ganger, og har hatt vaaken perioder paa 2-4 timer hver natt. Vi har vaert til barnelege og han sa at alt var normalt med gutten vaar, og at enkelte barn sover lite. De siste ukene har han sovet mye bedre. Han vaakner 07.30-08.00. Faar varm melk og groet. Dupp 10.00-10.30, sover da en time, 1,5 timer Mat,yoghurt 12.00 ca Hjemmelaget middag 14.00-15.00 Dupp i 15.00 tiden, sover da en liten time Ettermiddagsmat i 17.00-18.00 tiden Groet i 20.00-21.00 tiden Natta 21.00-22.00 tiden Kan vaakne noen ganger fremdeles, men sovner med en gang igjen. Han sovner sent, men om han legger seg tidligere fàr han ikke sove. Om vi sloyfer den siste luren sovner han i 20.00-20.30 tiden, men vaakner paa natta, og vi har det i gang... Han vaakner ogsaa tidligere paa morgenen... Jeg skulle oenske at natta ble rundt 20.00 tiden, og staa opp igjen i 07.00 tiden... Men det er ikke enkelt... Hvordan gjoer dere det? Jeg savner aa ha litt tid for meg selv om kvelden!
Gjest Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Glemte aa si at vi alltid maa sitte inne hos han til han sovner, og jeg oensker aa hjelpe han med aa sovne alene.Han sovner alltid rundt 22 tiden, saa det at jeg skrev 21 i det andre innlegget, er feil. Han kan legge seg da, men sovner mye seinere altsaa... Han sover paa vaart rom, har hatt han paa sitt eget rom i en periode, men da var det skriking, og uttallige oppvaakninger.
Thea <3 Lotte Skrevet 8. november 2009 #3 Skrevet 8. november 2009 Hei Vi har ei lita tulle som har variert mye på sovingen i sitt halvannet år! Hun har sovet 1/2timers lurer på dagen, sovnet ved 21tiden, og div! Nå har hun følgende rutine: Våkner: kl 06-07(men det er ikke morgen før kl 07, så hun må bli i sengen sin til det, hvis hun våkner før) Frokost: kl 08 Lunsj: kl 11-12 Lur: 11-12 tiden..og sover da alt fra 1,5-3timer Middag: kl 16-16.30 Kveldsmat: kl 19.. Natt: kl 19-19.30 Rutinene har kommet veldig naturlig her, og etter at hun begynte i barnehage,er det enda bedre. Hun våkner fortsatt på nattan, og skal ha sutt..eller så "bare" drømmer hun... Vet du hvorfor han våkner? Vi har måttet kjøpe pose å sove i, for hun snur og vender på seg hele natten...det hjalp veldig! Kjønner godt at du vil ha kveldene for deg selv.. lykke til..
Mor Løvehjerte Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 Hvor mange måneder er han? Ikke alle 1-åringer sover en gang på dagen, men det begynner å gjøre seg gjeldende fra den alderen. Her ser det omtrent sånn ut for vår datter på snart 15 mnd.: -Våkner mellom 07-08, noen ganger litt før. -Frokost en gang etter det (grøt/brødskive+frukt og kald melk) -Lunsj fra kl. 11 (brød og melk) -Legger seg den ene gangen og sover 1 time +/- i 12-tiden. -Frukt i 14-tiden + vann -Middag ca. kl. 16 -Kveldsmat før hun legger seg kl. 19. Harikke noe fasitsvar på problemet ditt, men jeg ville jobbet aktivt for å la han sove en gang på dagen og så i seng i 19-tiden. Vi haraldri hatt et enkelt sovebarn, men kl. 19 harvært en gylden regel her i huset siden hun var ni uker gammel, så der mokker vi ikke! desuten fant vi ut at soving på eget rom, ga atskillig bedre søvnkvalitet hos oss alle! Kan bare ønske deg lykke til! : )
Mor Løvehjerte Skrevet 8. november 2009 #5 Skrevet 8. november 2009 Og som du ser, så har vi et mellomromstast-problem her i huset!
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Vet ikke hvordan du har gjort det ved tidligere forsøk, men hos oss fungerte det å trappe gradvis ned med eks 15-20min om gangen, dvs la hun seg 21 på mandag ble det 20:45 på tirsdag, 20:30 på onsdag osv. Synes også at nattesøvnen blir dårligere jo senere hun legger seg og det fungerer heller ikke å legge seg senere for å våkne senere selv om jeg noen ganger kunne ønsket meg det Han har jo en ganske kort natt, så kanskje han blir for overtrøtt og dermed våkner ofte? Min jente har også våknet mye på natta og gjør det delvis fortsatt,men etter at jeg sluttet med å gå inn med en gang så har hun oftest funnet søvnen igjen selv. Jenta mi er 12mnd og har akk begynt å sove 1 gang på dagen og hadde trodd at den gangen skulle bli en lang soveøkt, men foreløpig sover hun bare 45min-1 time og det er det. Det gjør at hun blir innmari trøtt til kvelden og har siste uka tatt kvelden kl 18:15.. Men her også drøyde vi første lur med 15min om gangen sånn at overgangen ikke ble for stor og nå sover hun rundt 11:30-12tiden. Vi brukte mild ferber for å få henne til å sovne på egenhånd, dvs gikk inn hvert 2.min og da gikk det rundt 4 dager før hun sovnet selv. Det syns jeg var tøft mens det stod på, men er veldig glad for det nå Ønsker deg masse lykke til! Søvnproblemer er utrolig slitsomt! Håper du snart får en hel kveld for deg selv
lille sprelle Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 synes du legger altfor sent! Kutt den siste duppen og begynn kveldsritualet kl.18.00 med grøt - litt lek, pysj og bøker og så i seng til 19.00 Er ikke noe krise å sitte hos de små til de sovner synes jeg, men det må være det de gjør og ikke masse tull. Snuppa holdt på med det en stund, men vi var strenge da og gikk ut av rommet (med advarsel først) om hun ikke lå i senga. Det funket.
ystelade Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Jeg ville gjort følgende, hver kveld. Unntakene bør være få og sjelden til regimet sitter som støpt. 1) Opptrapping: fra kl 18 som inneholder, i denne rekkefølgen: deilig bad med parfymefri olje, stell, kveldsmat og drikke, tannpuss til slutt. God natt til tannbørste, pappa, andre. 2) På soverommet: Putte tassen i "soveposen", synge et par sanger og snakke med hypnotisk stemme om hva som har skjedd i dag. Trygg og rolig kommunikasjon som kan gjentas: gnikke neser funker hos oss. 3) Legge han ned i senga si, si det samme hver kveld, f.eks. "Sov godt lille venn. Det er trygt og godt å sove. Mamma/pappa/ passer på". Suss på kinnet og stryk over håret. 4) Hvis han er vant med å ha deg på rommet til han sovner kan du fortsette med det til tidspkt for innsoving er endret. Han reiser seg opp i senga, du sier "sove nå lille venn" og legger han ned med hodet på puta. Han gråter og jamrer seg, du smiler og sier "Sove nå lille venn, det er trygt og godt å sove" og legger han mykt ned. Han reiser seg, du fortsetter denne tålmodighetsprøven, til han til slutt sovner. Husk, det er lov å trøste og stryke hvis det blir storskriking. Etter noen dager vil han legge seg ned selv. Da kan du bruke tiden til å meditere. Jeg elsket denne stille, bevegelsesfrie halvtimen med meg selv. Ikke sitt og se på eller følg med hva han styrer med, bortsett fra "sove nå" og trygt smil i det du legger han ned. Aldri sint eller utålmodig. Mediter. 5) Om natten når han våkner tråkker du ned i tøflene som du husket å parkere ved senga di. Du går inn på barnerommet og legger natterangleren ned i senga si og sier "Sove nå, det er natt" el.l.. Du har lagt frem et ullpledd, du setter deg ned og er tilstede (hvis du er i fase 1, han er vant til å ha deg der) til han sovner. Hvis du er i fase 2 legger du deg tilbake i senga di. 6) Ikke bli fryktelig provosert over at jeg er bastant. Jeg valgte å skrive på denne måten fordi det funket for meg . Jeg hadde ca samme rutine før som det du beskriver, men fikk nok. Nå har jeg tid for meg selv fra kl sju. Han våkner kl 06 og er klar for kos i mi seng. Når rutinen sitter og han forstår betydningen av natt så er det faktisk 11 timer siden du har kost deg med ditt vidunderlige barn og du blir SUPERGLAD for at du holdt ut et par uker med slit. Nå kan du nyte en av mange uthvilte morgenstunder med mirakelet som ligger i armkroken. 7) Når legging sitter kan du sakte med sikkert flytte stolen din lengre fra senga hans. Til slutt (iallefall før han skal konfirmeres) sitter du i stua og hører at han finner roen med døra på gløtt. Da kan du styre litt med ditt, nynne og småprate mens du savner den stille halvtimen i godstolen på rommet hans. Men du er fri og du har fått en liten krabat som finner roen. Det er godt å finne roen helt av seg selv, men det må læres! Masse lykke til! PS, alle finner sin stil, dette var min, kanskje den funker for andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå