Gå til innhold

Farsdags-middagskrise!!! Ang svinestek....Hjelp?!!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så dum! Glemte å ta ut svinesteken i går så nå er den frossen, kan jeg legge den (i innpk.) i vann for å tine den eller er det fy?

Og så forstår jeg ikke helt hvordan jeg skal tilberede den, kjøpte den på rema 1000 for en stund siden, en rund stek som heter svinestek, ser ut som om den er surret.

Men på alle oppskriftene jeg har sett skal man rute svoren og steken den med siden ned først osv. men den er jo rund....?!

Kan noen snille være så snill å hjelpe en fortvilet husmor i dag?

Hilsen en som vanligvis ikke virker som en komplett idiot:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mikro med tineprogram (en snøstjerne)? Da kan du tine den der. Ellers går det bra med lunkent vann det går bra til nøds ;-) Pass bare på å bytte vannet ofte for å få den tint, det kjøles fort ned.. En mulighet er jo også å skjære av biter etterhvert som den tiner og lage gryte isteden da... Vil du ha en oppskrift på det??

Skrevet

Tror ikke det skal være noe problem å tine den i vann så lenge den er innpakket.

Stek den på 125 grader til den er 76 grader i midten (da er den gjennomstekt).

Om du legger liigg grønnsaker i formen med steken (gulesøtter, løk eller hva du måtte like) og tømmer 1/2 l vann oppi så får du også god kraft til sausen.

Du kan også gni steken med litt olje, salt og pepper, eller annet krydder.

Lykke til :)

Skrevet

Det er mye bedre å tine i KALDTvann enn i micro! Microen vil uansett koke kjøttet, og det vil bli dårligere kvalitet på det.

Det er forskjell på svinestek og svineribbe, ribben er flat og har svor, det du har kjøpt er en stek. Sett den i ovnen sånn som 11.41 sier, sammen med rotgrønnsaker så lager den seg selv.

Skrevet

Ja, ting tiner faktisk fortere også i kaldt vann, det har med varmeoverføring og tempraturforskjeller å gjøre. Det lært vi i naturfag på ungdomskolen, en av de faktisk nyttige tingene vi lærte der (for all del, kult å kunne lage saltsyre, men de som faktisk har bruk for den kunnskapen senere i livet burde strengt tatt ikke ha den....)

Skrevet

Jeg mente ikke mikro uten tineprogram da!!! Tineprogrammet på mikroen koker IKKE kjøttet, det stiller du inn på antall kilo kjøtt og så tiner den opp kjøttet på en halvtime til en time. Det kan godt være svor på svineSTEK også, men ofte ikke på stek som er surret.

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Dere er knupper alle som en;)

Da prøver jeg så godt jeg kan:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...