Gå til innhold

Noen som har to fornavn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....og som bare blir kalt ved navn nr to til daglig?

Er dette problematisk?

Vi vurderer å kalle opp sønnen vår, men kommer til å bruke navn nr to til vanlig.

Altså, vi skal for eksempel døpe han Per Henrik, og kalle han Henrik til daglig. Vil han ofte bli kalt Per?

Dere skjønner hva jeg mener-------- :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en kusine som heter to fornavn, og blir kalt ved navn nr to.

Skrevet

Samboeren min heter Tor-Andreas. ( ikke helt da, men jeg kan ikke skrive navnet hans her, så og si ingen i Norge som heter det :)

Etter jeg møtte han har han kun brukt Andreas. Han presenterer seg som Andreas, ingen som kaller han Tor. Det har han aldri blitt kalt av noen da..han er Tor-Andreas i sin familie, og Torre blandt hans gamle venner.

Har en venninne som også bruker kun andre fornavnet til sønnen sin..han blir aldri kalt første fornavn..

Skrevet

Har en ex der alle kaller han navn nr2:) Det første navnet er oppkalling etter far, farfar, oldefar osv. osv.(og måtte komme først da det klinger myyye bedre enn hvis det skulle stått som nr.2) - har ikke vært noe problem - de har vært konsekvente med å kalle han navn nr2. :)

Skrevet

Jeg bruker kun navn nr. 2, og det er faktisk litt irriterende. Har vurdert å fjerne første navnet, men føler liksom at det også hører med.

La oss si at jeg het Siv Anne Olsen. Når jeg bare kaller meg Anne så blir det til at noen kaller meg Anne Olsen, noen kaller meg Siv Anne Olsen og atter andre vil bare si Siv Olsen.

Når folk ringer jobb å spør etter Siv Olsen skjønner ingen hvem de ser etter. Når folk prøver å spore om Anne Olsen så finner de meg ikke osv. osv.

Når jeg presenterer meg sier jeg "Anne Olsen", og hvis jeg da f.eks. ringer NAV og sier "God dag mitt navn er Anne Olsen bla bla bla" så sier vedkomende "jeg finner ingen Anne Olsen her" "Jo, altså jeg heter egentlig Siv Anne Olsen, da". osv. osv.

Jeg valgte i allefall kun et navn til mitt barn. Synes dobbeltnavn genrellt er tullete, og enda verre når man skal bruke navn nr. to.

Skrevet

Kusina mi og mannen fant ut at de skulle kalle opp begge besteforeldrene da de fikk en gutt, to navn som egentlig ikke klinger så bra sammen, men de skulle bruke kun navn nr 2.

Etterhvert som gutten vokste til, og selv om de bare brukte navn nr 2 når de snakket til ham og om ham, så ville han at de skulle bruke begge navnene.. Så på skolen sier de begge navnene, selv om det er to vanskelige navn å si, særlig sammen!:)

Så navn nr 1 kan komme tilbake og bite deg i rumpa! :)

Skrevet

Skjønner ikke problemet, jeg.

Venninna mi har to fornavn, det ene helt vanlig norsk, det andre uvanlig i Norge. Fordi de bodde i utlandet da hun ble født, ble hun oppkalt etter en som fungerte som bestemor for henne der, og de begynte å bruke dette, altså 2.fornavn til daglig. Det er det hun kaller seg i Norge også, og veldig få vet egentlig at hun har et annet 1.fornavn. Men hun presenterer seg selvfølgelig med begge navn når hun ringer offentlige kontorer.

Dattera vår har fått to fornavn, og vi bruker bare det andre til daglig. Har ikke vært noe som helst problem foreløpig, og regner ikke med at det blir det heller.

Søstra mi som har to fornavn som er lette å si, svarer ikke hvis noen kaller henne bare det ene, så da lærer folk seg at hun identifiserer seg bare med dobbeltnavnet.

Skrevet

Vi har det, ikke noe problem!

Blir ikke det ene kongebarnet også det? Sverre Magnus blir vel bare kalt for Magnus, eller er jeg helt på halv tolv nå?

Skrevet

Jeg bruker andre fornavn og vil ikke anbefale det til noen!! Det er faktisk utrolig irriterende... Da jeg gikk på skolen var det alltid noen lærere som aldri lærte seg at jeg bruker navn nr to, i alle jobber legger arbgiver inn mail med navn nr 1, slik at man må forklare alle man skal forholde seg til at jeg bruker kun navn nr to osv... Bare for å komme med et par ex.. mine barn har fått kun ett fornavn!

Skrevet

Jeg har 3 fornavn, men bruker kun det i midten... har igrunn blitt vant til det nå ved diverste anledninger, men hender jeg glemmer at jeg har det også...

Pga det har vi valgt og brukte første fornavn til ungene :o)

Skrevet

He he

Søstern min hadde 2 navn, men brukte ingen av dem. Hun byttet navn fra Ingrid Marie til Mia fordi alle sa bare Mia, hun reagerte ikke på navnet sitt og synes det ble veldig tungvint i f.eks jobbsammenheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...