Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Vi har ei lita jente som ble født 10. september i år. Jeg har hørt noe om at om man er født før 1. september så har man rett på bgh plass, men ikke om man er født etter 1. sept? Stemmer det? Det høres jo ganske teit ut, hva skal vi med høstbarn gjøre da? Hvordan søker man egentlig barnehageplass? Søker man på generelt grunnlag eller i den kommunen man bor i? Vi er på flyttefot så vet ikke ennå hvilken kommune vi skal bo i.
thea - M har gull i gulping Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Vet ikke om du er her, men tror det skjer gjennom kommunen.. På min kommunes hjemmeside kunne du søke på mange barnehager.. Eller sette ønsker:) Men så sjekket jeg en studentbarnehage som tilhører høyskolen her og der kunne du søke på siden. Så om noen barnehager har hjemmeside så kanskje du kan søke der:)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 8. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2009 Ja ok. Ja, jeg får se det ann når vi vet hvor vi skal bo da
mamman til to gutter Skrevet 8. november 2009 #4 Skrevet 8. november 2009 Man søker i den kommunen man bor i og jeg tror ganske sikkert at fristen for hovedopptak i august er 1.mars overalt (men skal ikke garantere det). Det du sier om at barn født før 1.september er garantert plass mens de etter ikke er det er helt riktig, dessverre for dere. Det er fordi et sted må grensen gå for hvem de skal garantere barnehageplass. Hvis alle skulle vært garantert plass når de fyller 1år, så måtte barnehagene i begynnelsen av barnehageåret hatt mange ledige plasser som ble fyllt opp etterhvert. En grense på 15. september, 1.november eller 1.januar på hvem som var garantert barnehageplass ville jo også blitt urettferdig for dem som var født like etter. I noen kommuner er det ikke så stort problem fordi de har plasser til å fylle opp med barn født i september også, mens i andre kommuner har garantien egentlig ingen ting å si fordi kommunen uansett ikke har plass til alle. Hvis dere ikke får plass i barnehage, så må dere gjøre som foreldre har gjort i "alle år", ordne dere på en annen måte med dagmamma eller være hjemme et år ekstra til dere er garantert barnehageplass året etter.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. november 2009 #5 Skrevet 8. november 2009 Var det ikke Oslo dere skulle flytte til? Da er det i såfall Oslo kommune du må ta kontakt med- jeg hadde ringt barnehagekontoret og hørt hvordan dere skal gjøre det i forhold til flytting osv. 1.september-grensa er nok dessverre riktig ja- vi som har fått høstbarn har ikke krav på bhg-plass før ved neste hovedopptak i august året etter...Utrolig dust, men sånn er det nå en gang. Du kan likevel få plass iløpet av året hvis mange nok unger slutter i bhg, da frigjøres det jo plasser som tildeles til barna på venteliste, eller man kan ringe rundt og sjekke forskjellige private bhg/ familie-bhg, de kan også ha enkelte ledige plasser=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå