Gå til innhold

vektoppgang - grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært på 6ukerskontroll, noe forsinka, så Minifrosken er åtte uker nå.

Hun var 3320 gram og 49 cm da hun ble født, og var i dag 4455 gram og 57 cm lang. Lagt på seg litt over 1100 gram på 8 uker altså, noe jeg tenker er helt fint, med tanke på at hun får mat så mye hun vil, så ofte hun vil, men helsesøster var litt mer.... kritisk, kan man si.

Jeg mener at så lenge jenta er blid, fornøyd, sover og spiser etter eget hjerte, smiler, gurgler og utvikler seg spiller det da ingen rolle at hun ligger litt under snittet? Særlig så lenge lengdeveksten her kjempebra, hun kan da ikke vokse alle veier samtidig, tenker jeg.

Hvordan har deres helsestasjon stilt seg til dette? Hvor mye veier deres? Eller, mer relevant, hvor mye hadde de lagt på seg og strekt seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo!!! hun har jo vokst 8 cm på denne tiden! 1,1 kg er jo ikke noe å snakke om da.

Datteren min var 54 cm og 4350 g da hun ble født :o)

Skrevet

Jenta di var jo ikke så stor da hun ble født da og om hun har vokst 8 cm er jo det kjempebra. Du får heller bare fortsette å veie henne litt framover for å se om hun legger nok på seg. Nå er jeg ikke noen ekspert på dette så skal ikke si at HS tar feil, men.... det er vel bare å passe litt på framover og sjekke at hun ikke går lengre ned i forhold til gjennomsnittet. Alle følger jo sin egen kurve!

Jenta mi var forresten 3580g og 53 cm da hun ble født og var 5200g og 59,5cm nøyaktig 6 uker etter så hun ligger jo endel over gjennomsnittet... Fikk ikke høre at det var noe negativt i alle fall.

Skrevet

Eldste la på seg knapt 1,9 kg og strekte seg 7,5 cm dei to første mnd.

Frå 4.11. - 27.12. (ca 7 veker) la lille på seg 960 g, ho hadde då gått litt ned i vekt den siste veka pga sjukdom/rs-virus. Dei neste to vekene tok ho det igjen med vektauke på 455 g.

Då ho var sjuk måtte vi veie ho eit par gongar for å sjå at ho ikkje gjekk ned meir.

Ho har som større (er no 2 år) har problem med vektauke (melkeallergi), men gastrologen seier at om barnet veks i lengda er det faktisk det viktigaste teiknet på trivsel.

Eg meiner ikkje det er noko å begynne å stresse med etter så kort tid, men det er klart at det er greitt å følge med. Eg tippar ho tar det igjen i løpet av den neste mnd eg.

Skrevet

Yngste jenta mi var 51 cm og 4350g da hun ble født, på 6 ukers kontrollen var hun 56 cm og 5095g. Hun var ganske nøyaktig 6 uker gammel da vi var på kontroll. Ingen som kommenterte oppgangen til jenta mi...

Men hos meg kom melka litt seint da, så hun var nede på 4000g før vi dro hjem fra sykehuset. Så hun hadde i realiteten gått opp over en kilo.

Hvis helsesøster er bekymret er det jo bare å komme inn å veie henne en gang i uka, eller annenhver uke så dere ser hvordan kurven hennes utvikler seg. Noen er korte og lubne, andre en lange og spinkle, alt er normalt så lenge de følger sin egen kurve. Ville bare dratt på helsestasjonen igjen for å ta en ekstra måling om en liten stund jeg..

Gjorde det selv med storesøster, hun var veldig slapp pga gulsott og sugde dårlig da hun var liten, derfor gikk hun litt for mye ned i vekt første leveuke. Så vi var på helsestasjonen først en gang i uka også annenhver uke frem til vi så at vekstkurven hennes gikk som den skulle.

Skrevet

jenta mi ved fødsel: 2485 g og 45 cm.. (Født 2003)

6 uker: 3690 g og 52 cm

Vektoppgang 1205 g

Gutten min ved fødsel: 2640 g og 45 cm (født 2008)

5 uker: 4340 g.. ble ikke målt lengde.

Vektoppgang: 1700 g

Og helsestasjon var like fornøyd med begge =)

Men nå hun hade gått opp 2 kg fra 18 mnd til 2 år.. da spurte de inngående spørsmål om hva hun fikk å spise.. Ba meg kutte ut yoghurt og banan faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...