Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #1 Skrevet 7. november 2009 Lurer på om tiltak settes alltid i gang etter samråd med en lege eller ikke? F.eks ved problemer med språkforståelse? Må ikke en lege finne ut først hva er årsaken til at barnet ikke forstår alt? Kan vel ikke begynne med tiltak før årsken til problemet er funnet? Eller hvordan gjøres dette? Mange spm, men håper noen kan svare
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #2 Skrevet 7. november 2009 Det er PPT sin oppgave å finne ut hva som er vansken og hva som er grunnen. Legen kan ikke dette. PPT setter inn tiltak der de mener det er nødvending. Ingen diagnose trengs, bare problemene avgjør. Å finne årsaken er ikke nødvendig. Det er problemene som avgjør. Jeg har 2 barn i PPT sitt system, så dette kjenner jeg bra. Ene har språkvansker.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #3 Skrevet 7. november 2009 Jamen, er ikke viktig vite hva er grunnen til dette? Vil du ikke vite? Er nok "behandle" effekten av en tilstand uten bry seg om årsaken?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Joda, en ønsker å vite, men det er ikke alltid mulig å finne ut hvorfor. Slik har det vært hos oss. Vi har lett, det skal du vite. Men enda vet jeg ikke hvorfor barnet har hatt de vanskene. Og det er faktisk ikke viktig i det lange løp:) Så lenge barnet lærer å snakke og klarer seg mye bedre enn ventet, så er det greit. Selv om det ikke kjentes slik i starten. Da var årsaken det viktigste for meg. Men det er det ikke i hele tatt nå lenger:)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #5 Skrevet 7. november 2009 Ok. Skjønner. Tusen takk for svar. Tanker på alt mulig rart for tiden....
Anonym bruker Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Ja, jeg vet:) En ønsker å finne en årsak som skal forklare hvorfor det er som det er. Det er helt normalt. En vil liksom finne nøkkelen. Men nøkkelen kan være en helt annen enn hva en tenker;) Men for barnet så hjelper det ikke om en har en faktisk årsak. Det endrer ikke vanskene. Det eneste som endrer vanskene, er å hjelpe barnet fremover(lære å snakke osv) utfra barnets forutsetninger der og da. Bakgrunnen er ikke så viktig, men hva barnet responderer til er det som teller:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå