Jenny-penny Skrevet 7. november 2009 #1 Skrevet 7. november 2009 Den sprøyten man får for at kroppen ikke skal frastøte seg foster med annen blodtype, skal den taes kun 1 gang? Hatt 2 SA i det siste og lurer.
Babyønske �� Skrevet 7. november 2009 #2 Skrevet 7. november 2009 Den må vel taes etter hver graviditet har jeg forstått(så lenge ikke barnet også er Rh-negativ.) Men hvis du lurer på ang å ta den etter SA, tror jeg det kommer an på langt på vei man er.
Jenny-penny Skrevet 7. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2009 nei, det jeg lurer på er: hadde i ung alder en abort-fikk da sprøyten. Da jeg fødte min datter fikk jeg ikke sprøyten, så lurer på om SA kommer av det. Klønete forklart, håper noen kan svare meg:)
Babyønske �� Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Er datteren din Rh-negativ eller positiv da?
Jenny-penny Skrevet 7. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2009 uff, det vet jeg faktisk ikke *flau og rødmer*. Har det noe å si?
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Jeg er rhesus minus og fikk ikke sprøyten av den enkle grunn at tassen også er rhesus minus På sykehuset tok de blodprøve fra navlestrengen for å sjekke blodtypen til babyen. Jeg fikk ingen info om dette, så etterlyste selv om jeg burde hatt sprøyten, og først da fikk jeg vite at han også var rhesus negativ Så kanskje dette er tilfellet hos deg også? At din datter er rhesus minus også
Mammaen til Annabel <3 Skrevet 7. november 2009 #7 Skrevet 7. november 2009 Jeg er også rhesus minus og fikk beskjed om at jeg måtte få den sprøyten etter eventuelle SA også. Husker ikke om det var jordmor eller legen min som sa det, men de sa at den måtte taes uansett. Nevnte ingenting om at det hadde noe å si hvor langt man var på vei. Jeg ville nok snakket med legen min. Bedre å være sikker tenker jeg. Lykke til
Babyønske �� Skrevet 7. november 2009 #9 Skrevet 7. november 2009 Hvis man har abort før uke 8 trenger man ikke ta sprøyten.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. november 2009 #10 Skrevet 7. november 2009 Jeg er rh minus, og fikk ikke sprøyten etter fødsel, fordi jenta mi også er rh minus.
signe maten Skrevet 7. november 2009 #11 Skrevet 7. november 2009 Jeg fikk sprøyta etter fødselen fordi Magnus var rh pos. Jeg fikk også med meg at man ikke skal ta den to ganger på rad - altså samme tid. For jm som gav meg min sprøyte kom tilbake etter ca 15 min og ville gi meg en dose til. Da jeg spurte om det var meningen at man skulle ta to så ble hun forvirra men husket plutselig at hun hadde vært hos meg akkurat og satt den
Bunnies by night Skrevet 7. november 2009 #12 Skrevet 7. november 2009 Fikk ikke sprøyte - da gutten min også var minus. Fikk ingen beskjed på barsel - måtte spørre selv - og da fortalte de at han var minus
hedda:-) Skrevet 7. november 2009 #13 Skrevet 7. november 2009 Du trenger nok ikke en slik sprøyte etter en tidlig SA, da fosteret ikke har felles blodomløp med mor før rundt uke 8-9 (mener å huske at det er rundt slutten av 1 trimester at dette skjer). Men lurt at du tar tidlig kontakt med legen din når du blir gravid neste gang, de som er rhesus minus får en litt tettere oppfølging, bl.a med blodprøver som tester for antistoffer. Lykke til:-)
BettyBoob Skrevet 7. november 2009 #14 Skrevet 7. november 2009 den får du som rhesus negativ etter hver fødsel, HVIS barnet er rhesus positiv vel og merke. Er selv rhesus minus, fikk sprøyte da min sønn er positiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå