Gå til innhold

Er gutten min unormalt sein i den sosiale utviklingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som snart er 11 måneder. Jeg har flere venninner med barn rundt samme alder og jeg syns de er mye lengre fremme når det gjelder den sosiale utviklingen. Eksempel er at han ikke kan klappe søte, ikke vise hvor stor han , kan ikke vinke hade og lignende ting som en skulle forvente av et barn på hans alder. Enten interesserer han seg ikke for det, eller så forstår han ikke dette.??? Som første gang mamma er jeg litt bekymret, eller lurer litt på dette. Det kan være at dette er helt normalt, barn må jo få ta ting i sitt tempo. Det er jeg helt enig i.

Håper noen kan svare meg på dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg veldig på å. Dattern min er 9 mnd, og virker helt uinteressert i disse "tingene". Litt småbekymra egentlig.. :/

Skrevet

Øver dere på disse tingene da? For de lærer det jo ikke av seg selv. Hvis dere øver jevnlig og babyen fremdeles ikke kan det ville jeg nok bare konkludert med at interessen rett og slett ikke er så stor. Jeg ville ikke bekymret meg for det.

Skrevet

Man må jo øve på det for at de skal gjøre det ja :) Det kommer jo ikke av seg selv...

Tror ikke jeg ville bekymret meg for det. De utvikler seg jo veldig forskjellig når de er små, er jo stor forskjell på når barna begynner og sitte, gå, krabbe osv.. :)

Skrevet

Min er 12 mnd og kan heller ikke disse tingene, men jeg har ikke øvet på dem heller. Eller, har prøvd litt med å vinke bye-bye, men ikke noe annet. Tror ikke gutten din er unormal i det hele tatt, øving eller ikke. Alle barn er forskjellige. Men er du veldig bekymret, så ta det med helsesøster på neste kontroll, eller spør om å få en ekstra kontroll.

Skrevet

Jeg tror vel ikke jeg hadde giddet og pushe denne meldinga hvis vi ikke øvde, men får bare prøve litt mer.. Lykke til HI :)

Skrevet

Vi har så klart øvd på dette, regner ikke med at det skulle komme av seg selv....

Takk for alle svar. Han er nok ikke interessert, så skal prøve å ikke bekymre meg mer, men heller ta det opp på helsestasjonen på neste kontroll. Men er lett for at en sammenligner med andre barn selv om alle er forskjellig og må ta ting i sitt eget tempo:) Det er jo og en forventning av folk rundt om at han skal kunne disse tingene, er nok derfor jeg er litt bekymret.

Skrevet

Skjønner godt at du er litt bekymret, det er jo så lett å sammenligne.Min jente er veldig stor for alderen og lo ikke f.eks da hun ble kilt da hun var liten, og da så jeg folk liksom rynket på brynene, "for en sur unge"... Men hun hadde jo ikke interesse av sånt enda!

Men hvordan er gutten din ellers? Viser han glede når han får delta sosialt f.eks ved middagsbordet? Strekker han armene mot deg når han vil løftes opp? Smiler han og ler når dere tøyser dere til? Det er jo denne daglige kommunikasjonen som virkelig betyr noe, mener jeg! Alt det andre kan komme senere. Lykke til, håper du klarer å slappe av. Ikke noe godt å gå rundt og være urolig...

Skrevet

takk for svar mamma til den vakreste:=)

Han er en blid gutt og smiler og ler masse og lett. Han er vedlig glad i å tøyse. Han strekker armene og viser at han vil til meg og andre. Det er sant som du sier at dette er den daglige kommunikasjonene som teller. Og det er ikke noe tvil om at han kan kommunisere med de rundt. Slapper litt mere av etter svar fra dere:)

Skrevet

Min er 10 mnd og gjør heller ikke noe av dette du skriver... har også vært litt bekymret.. jeg har ofte sammenlignet med andre men så fikk jeg et tips nå og det er at jeg har sammenlignet med andre barn som har søsken som holder på med dem masse.. min er jo mer eller mindre enebarn og mamma og pappa er kjedelige virker det som hehe.. for når stebarna mine er her annen hver helg som er 7 og 13 så gjør han mye mer med engang.. spes han på 7 det er liksom helten..

Så da skal jeg roe meg med denne bekymringen og bare vente og det kommer nok.. men akkurat nå skulle jeg ønske han hadde søsken som var her hele tiden.. da tar de etter vettu :o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...