Gå til innhold

Sønnen min på 14 koster meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

ca 50.000,- i året. Inkl mat, lommepenger, fotballturer og utstyr, bursdagsfeiringer, tlf, jule- og bursdagsgaver, div. utstyr,abonnementer, ferier osv osv. Det blir litt i overkant av 4000,- pr mnd. Men da har jeg ikke regnet med tannregulering og konfirmasjon som er aktuelle ting nå i år.

Jeg har alltid tenkt at jeg synes det er mye å få både barnetrygd og bidrag for han (tilsammen 2500,-)

Men nå ser jeg at jeg faktisk bidrar omtrent likt økonomisk til sønnen vår som pappaen. Han tjener over en mill og burde i følge bidragskalkulatoren betalt veldig mye mer enn 1500,- i bidrag pr mnd. Han betaler i tillegg halve regningen på tannregulering, konfirmasjon og andre store utgifter, så vi har et godt samarbeid. Han har også gutten ca 30% av tiden, så det ligger nok noen utgifter for han der også. Men det er jeg som betaler lommepenger og ting og tang han skal på.

Det dette regnestykket sier meg, er at en tenåring er dyr....men hva skulle jeg brukt pengene til dersom jeg hadde fått det jeg har krav på i bidrag?? ;-) Og hva brukte jeg egentlig overskuddet til da han var yngre og ikke kostet stort mer enn mat og klær?

Egentlig regnet jeg på dette i forbindelse med at han er særkullsbarn i forholdet jeg er i nå, og jeg ble inspirert fra en annen tråd til å se hva et særkullsbarn egentlig kan koste....

Er meningen med å få veldig store bidrag at barna skal få en del av bidragsyters "overskudd"? Eller hva? Går disse pengene virkelig til barnet? Nå ser jeg bort fra tilfeller der bidraget er livsnødvendig for å i det hele tatt ha tak over hodet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du da regnet med "hans del" av boutgifter inkl strøm. Du må jo også ha større bolig enn barnefar.

Skrevet

Jeg regner ikke strøm hos noen av oss, ei heller areal av bolig. Det er klart at han bruker litt mer strøm hos meg (70% av tiden) enn hos faren, men jeg valgte å ikke ta det med:-)

Med samværsordningen vår må også pappa ha ekstra rom til sønnen, så sånn sett er det likt.

Skrevet

Jeg hadde bedt Nav fastsette bidraget. Dersom ikke alt går til å forsørge gutten ville jeg spart det overskytende til gutten blir voksen. Alternativt ville jeg bedt faren spare til gutten. Gutten skal jo sannsynligvis studere, og da vil han "koste" mye dersom dere vil hjelpe han. Faren har jo en inntekt som tilsier at han vil kunne støtte gutten økonomisk.

Skrevet

Det er faktisk noe jeg har foreslått for faren- at han bør spare til han :-) Hadde jeg fått mer bidrag hadde det gått direkte til sparing...

Hi

Skrevet

Da sier du til han at han kan enten spare til han selv, ellers vil du gjøre det, og da må Nav fastsette bidraget.

(jeg jobber på Nav, og har derfor snakket med svært mange mødre i samme situasjon som deg. Dette er for mange den beste løsningen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...