Gå til innhold

Støvletter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere kloke damer som vet så mye.....

Hvor kan jeg få tak i svarte, litt høye støvletter, med litt hæl, og med god vidde?

Jeg har leita noe, men finner ikke "vide" støvletter..... desverre.

Veldig glad om noen har tips om butikkkjeder, evt. enkeltbutikker i Rogaland som har noe slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var en lang tråd om dette her inne en annen kveld, hvor ei skrev at i år hadde de mye støvletter med ekstra vidde i på økonomisko. Jeg har ikke skjekket ut :o) med softwalk som føres bla hos eurosko har en del med ekstra vidde. Utvalget varierer jo selvf fra butikk til butikk, men de pleier ha brosjyrer og kan bestille opp evn :o) duoboots.com der kan du bestille på mål. Hvor breie legger har du da? Mine er 44cm og har samme problemet, men her er noen tips i allefall :o)

Skrevet

Takk for svar.

Skal sjekke ut økonomisko og eurosko, takk for tips.

Må ta en titt på den linken også ;)

Jeg har skikkelig breie legger, målte utpå buksa nå og kom til 48cm! (uæh!) Husker jeg strevde med å finne vide nok støvletter tidlig i ungdommen også, selv om jeg var mye slankere da.

Skrevet

jeg kjøpte på skoringen! jeg har veldig tykke legger :)

Skrevet

Bianco.

Har maaange støvletter der, og flere av de synes jeg i alle fall var veldig vide.

Så prøv der:)

Skrevet

På ellos.no har de støvletter med bred legg, men har ikke utvalget i hodet

Skrevet

Vet at Pip stormote i Stavanger har hatt støvletter med ekstra vide legger. Har det sikkert enda. Ligger i sentrum på sjøsiden mot Jorenholmen parkeringshus.

Ellers er det et godt tips og ha på nylonstrømper, knelange og blanke når man skal prøve støvletter. Rynk støvletten ned og lukk glidelåsen når støvletten er rundt ankelen. Dra den opp på legge når den er lukket. Mye enklere enn å forsøke lukke den ved å klemme inn leggen.

Se etter støvletter som et skinn både på utsiden og inni. Ikke syntet eller stoffor. Det strekker seg ikke. Liningen (skinnet inni) skal være delt på midten diagonalt foran. Sydd med to paralelle sømmer diagonalt men ikke med overlappende sømmer som holder skinndelen sammen. Det er for at upper (overdelen) skal ha mes mulig sjanse til å forme seg. Altså enten lining som er hel foran eller delt og sydd fast til upper med to paralelle sømmer. Ingen sikk-sakk-søm!

Boston Leather Strech er et anet triks. Det er blokkevann som gjør at man kan forme skinnet etter foten. Bruke foten som lest/blokk. Betingelsen er at skinnet må stå i spenn så om man ikke får lukket støvletten, kan det ikke brukes.

Blokking hos skomaker er siste utvei. En støvlett med prima kvalitet har potensiale til å blokkes opp til 20 cm! Men dette er det så og si ingen som påtar seg av arbeid. Ved blokking skal stølettene være av skinn på utsiden og innsiden. Det skal være jo indre sømmer, spenner og hemper, jo bedre. Ofte kan man ikke en støvlett/sko blokkes for dill-dall og pynt forhindrer det. Jo større og færre deler en sko er laget av, jo lettere er det å blokke den og resultatet deretter. 4-6 cm er veg det jeg vil anbefale som max å blokke. Kommer også ann på kvalitet og tykkelse av læret.

Dersom man vurderer blokking, gå til en anerkjent skomaker som man vet har egnet utstyr og er flink til arbeidet. Deretter ville jeg ha deponert på de støvlettene jeg likte og tatt de med til skomakeren og vist de til han.

Blokking er uansett på eget ansvar.

Skrevet

duoboots.no eller det er mulig den har gått over til bare .com nå.

Der får du de iallfall skreddersydd etter dine mål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...