Gå til innhold

Dere som har fosterbarn: har dere noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at hverdagen har blitt enormt travel etterhvert som månedene går og det kommer flere og flere instanser inn i livet vårt. Føler vi plutselig har kommet i "tidsklemma" som alle snakker om og at det går hardt utover jobben og samlivet.

Vi har et fosterbarn med spesielle behov som er under utredning. Fosterbarnet går i barnehage på dagtid, men alle møter skjer på dagtid og det går utover arbeidet til meg og mannen min. Er det noen som vet om vi har rett på fri med lønn for å gå i møter? Til nå har vi måttet avspasere og bruke halve feriedager og hvis det fortsetter slik vil vi ikke ha mer ferie igjen til sommeren.

Vi må på dagtid ta fri for å ta barnet med på samvær, møter med barnevernet, møter med barnehagen, helsestasjonstimer, undersøkelsestimer på sykehuset, møter med PPT ellers har vi på kveldstid møter med tilsynsfører.

Hverdagen er travel hjemme for barnet krever ekstra mye av oss voksne, vi har fått inn avlastning en helg i måneden for å kunne gi de andre barna vår oppmerksomheten vår. Avlastningen er veldig bra for ungene vår og oss voksne, men vi merker at fosterbarnet blir urolig av det og kjenner på skyldfølelsen for det.

Er det noen som har en magisk oppskrift på hvordan vi kan få litt orden på kaoset og slippe og gå med dårlig samvittighet ovenfor jobb som man må være mye borte fra, fosterbarnet som blir "plassert bort" for at vi skal ha alenetid med biologiske barn og ikke minst finne tid til hverandre oppi dette.

Hilsen fostermamma som er sliten

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at du har krav på å bli frikjøpt av barnevernet. Vi har sjøl en fostersønn på 19 mnd. En av oss ble frikjøpt fra daglig jobb av barnevernet hele det første året. Det ble kalt omsorgspermisjon. Jeg mener du har krav på det etter arbeidsloven. Og det bør være en selvfølge at barnevernet lønner deg/dere de dagene dere må stille på møter etc og at dere får permisjon uten lønn fra jobben. Tror ikke dere skal være nødt å bruke av opptjent avspasering og/eller ferie. Jeg syns du skal ta opp dette med barnevernet og er sikker på at de kan hjelpe deg. Det er ikke verdt å slite seg helt ut. Både biologiske barn og fosterbarnet trenger foreldre som har overskudd!

Snakk med barnevernet om hvordan du føler det! Har du god kontakt med saksbehandler i saken?

Skrevet

Når dere har et fosterbarn som har spesielle behov, skal barnevernet gi den støtte som trengs for at dere kan gjøre ting på beste måte. Ofte innebærer det at det gis en forsterkning. Det vanligste er økonomisk forsterkning. Da kan den ene av fosterforeldrene ha hel eller delvis permisjon fra sin jobb. Det lureste dere gjør er som nevnt i forrige svar; snakk med saksbehandleren i barnevernet. Anbefaler også å bruke Fosterhjemsforeningen til å få råd hvis det er behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...