Ein T Skrevet 7. november 2009 #1 Skrevet 7. november 2009 Nå skal ikke jeg komme her å si hva du skal gjøre. men vil komme med en liten "warning" Jeg vaksinerte meg i går. er i uke 39. d gikk kjempe greit det. men om kvelden/natta kom bivirkningene. jeg ble kvalm,sinnsyk trett, muskel/ledd smerter, kvalm og sov ikke. Jeg hadde aldri klart å fødd i natt eller i dag. kroppen hadde aldri sammarbeidet med meg. så nå sitter jeg her og håper på å ikke føde før kroppen er seg selv igjen. Vaksiner dere god tid før fødsel damer!! (det er mitt råd)
Trultetryne Skrevet 7. november 2009 #2 Skrevet 7. november 2009 Jeg tok vaksina da jeg var 38+6 og fikk ingen bivirkninger bortsett fra øm arm i 2-3 dager. Er 40+1.
j77 Skrevet 7. november 2009 #3 Skrevet 7. november 2009 bedre med en immunreaksjon etter vaksine en the real thing sier nå jeg.. hadde litt feber dagen etter, men nå er jeg immun:-)
pusejenta2 Skrevet 7. november 2009 #4 Skrevet 7. november 2009 Det du beskriver der er jo veldig vanlige bivirkninger da..
lykkelig-mamma:-) Skrevet 7. november 2009 #5 Skrevet 7. november 2009 Veldig skummelt at du går ut med at du ikke anbefaler høygravide å ta vaksine. Synes dette var helt unødvendig... greit du går ut å forteller om bivirkningene, men at du ikke anbefaler andre å ta vaksinen var å gå over sreken...kan jo rett å slett få alvorlige konsekvenser..har selv tatt den å fikk feber å vondt i kroppen i 2 dager...men mye heller d en å kanskje få svineriet...
Romeren Skrevet 7. november 2009 #6 Skrevet 7. november 2009 Jeg vaksinerte meg på torsdag. Da var jeg 39+3 på vei. I forhold til mulige bivirkninger og fødsel så var vel det kanskje "risky business", men jeg tenkte som så at det var like greit å få det gjort nå mens jeg ennå er i risikogruppa. Fikk ingen bivirkninger dog. Bortsett fra en øm overarm, selvfølgelig. Folk får ta sine egne valg, tenker jeg...
Ein T Skrevet 7. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. november 2009 jeg mener ikke at dere ikke må gjøre det. men mitt råd er å vaksiner dere god tid før fødsel. ja, kaskje jeg var max uheldig med mine bivirkninger fohold til dere andre. for jeg vet jeg ikke hadde klart å fødd med disse bivirkningene. Jeg anbefaler å vaksineres på det høyeste. men gjør det før mulig fødsel, om mulig. er kjempe gla for jeg har vaksinert meg jeg. men skulle gjort det før. går her med angst om å føde med disse bivirkningene!
pusejenta2 Skrevet 7. november 2009 #8 Skrevet 7. november 2009 Bare slapp av og ta det med ro...de bivirkningene du har nå går helt sikkert over imorra skal du se.Ta en paracet hvis du føler deg varm.
satser & vesla Skrevet 7. november 2009 #10 Skrevet 7. november 2009 Hei. Leit at du ble så dårlig etter vaksineringa. Jeg må få lov til å si at den overskriften der kan virke skremmende for noen inntil vi leser innlegget ditt. Håper du blir fort frisk igjen. Jeg vaksinert meg for 12 dager siden og har termin om 5 dager. Leste nøye på pandemi.no om bivirkninger på forhånd, etc var godt forberedt for evt bivirkninger. Jeg fikk heldigvis kun ømhet rundt stikkområdet. Er kjempeglad for at jeg vaksinert meg selv om det kom tett innpå terminen. Vi har jo ikke så mye valg siden vi måtte ta vaksineringen når den først var tilgjengelig og ikke hadde noe andre mulighet til å ta det god tid før. Nå har iallefall jeg og vesla antistoffene i oss :-) Ønsker deg god bedring :-)
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 7. november 2009 #11 Skrevet 7. november 2009 Synes det er litt skummelt at du går ut med en slik sterk anbefaling... De fleste får milde bivirkninger en dag eller 2, og beskytter samtidig seg selv og barnet for fremtidig sykdom. Jeg tok vaksinen selv for et par uker siden, og det eneste jeg opplevde var litt vondt rundt stikkstedet samt trøtthet i et par dager. Jeg vet om 2 høygravide som nylig har blitt kjempesyke av svineinfluensa og som måtte ligge på intensiven på sykehus. Begge disse var helt friske i utgansgpunktet. Overlegen på føden på Ullevål sykehus fortalte meg også om en frisk gravid som døde pga svineinfluensaen (fikk multiorgansvikt) - hun sa det var noe av det mest skremmende hun hadde opplevd, og opplevelsen førte til at hun endret totalt holdning fra å være skeptisk til vaksinen til å anbefale alle gravide å la seg vaksinere.
CiljaS Skrevet 7. november 2009 #12 Skrevet 7. november 2009 Jeg ble faktisk anbefalt av legen min å ikke vaksinere meg før etter fødsel da den ikke rekker å virke før etter at jeg har født alikevel.. Tar 2-3 uker. Så å gjøre det så tett opp under fødsel er faktisk ingen vits i, er i uke 39.
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 7. november 2009 #13 Skrevet 7. november 2009 i flg FHI (folkehelseinstituttet) stemmer ikke dette. Man begynner å få noe beskyttelse allerede fra det øyeblikket sprøyten settes, med økende beskyttelse frem til man oppnår maks effekt etter ca 2 uker. Dessuten vil babyen i magen også få noe beskyttelse fra mors vaksine.
Sissel L. Skrevet 7. november 2009 #14 Skrevet 7. november 2009 Hvis du ble så dårlig av vaksinen, kan du jo tenke deg hvordan du ville ha følt deg hvis du faktisk hadde fått kraftig svineinfluensa. Hvis man må velge mellom to onder er nok vaksinen det beste. Da går i hvert fall symptomene over etter 1-2 dager. De fleste får dessuten ikke så mye bivirkninger som du beskriver. Selv opplevde jeg bare at armen var litt øm. Husk dessuten den gode beskyttelsen babyen vil få hvis det går mer enn 1 uke fra vaksinering til fødsel. Den tar nemlig med seg antistoffer fra moren som den får via morkaken de siste ukene av svangerskapet. Det er også halve grunnen til at Folkehelsa vil at gravide skal vaksinere seg (i tilegg til å beskytte moren). Så når man får tilbud om vaksinen så skal man ta den uansett hvor nær termin man er (i følge råd fra Folkehelsa og alle eksperter i Norge). Ikke legg inn slike overskrifter som gjør andre unødvendig usikre - det kan gå på liv og helse løs (i verste fall). Håper bivirkningene går fort over for deg og at du ikke har blitt smittet av svineinfluensa før du vaksinerte deg. Lykke til med fødselen!
CiljaS Skrevet 7. november 2009 #15 Skrevet 7. november 2009 Vel nå velger jeg nå å høre på legen min, og det står faktisk på pandemi sidene at det tar 2-3 uker. Om jeg vaksinerer meg etter fødsel som jeg føler er mye tryggere for babyen, får hun fortsatt anistoffer gjennom morsmelken. Jeg vaskinerer meg ikke før fødsel pga at jeg faktisk ER gravid... Kjenner mange gravide som har hatt influensaen. gått bra med dem alle. Men klart når en hører om EN som dør av det så blir det hysteri.
Gjest Skrevet 7. november 2009 #16 Skrevet 7. november 2009 Jeg tok vaksina rett og slett for å formiske sjansen for å dø, samt å beskytte fosteret. Så ingen av de bivirkningene du hadde hadde ikke skremt meg:-) Forøvrig fikk jeg ingen plager i ettertid bortsett fra vond arm:-)
Minilille Skrevet 7. november 2009 #17 Skrevet 7. november 2009 Selv om overskriften kan misforstås skjønner jeg poenget. Jeg har også fått noen ubehagelige bivirkninger, litt feber, slapp og følelse av influensa, men disse er nok mildere og vil gå fortere over enn selve SI. Hadde nå bare vaksinen kommet tidligere, og hadde det ikke vært så vanskelig å bestemme seg kan det vel hende mange hadde tatt den tidligere enn like før fødsel ja.. For min del hadde jeg ikke vært like redd for SI tidligere i svangerskapet som nå. Det er med en stor mage som gjør lungekapasiteten dårlig nok uten å være syk, og tanken på å føde i ekstrem feberrus og evt bli isolert fra ungen etter fødsel som gjorde at jeg bestemte meg for å ta den...
BJE Skrevet 7. november 2009 #18 Skrevet 7. november 2009 Dette kan vel være veldig forskjellig fra person til person. Selv tok jeg den i uke 38 uten en eneste bivirkning. Jeg er nok mer skeptisk til svineinfluensaen enn jeg er til vaksinen...
villemo26 Skrevet 7. november 2009 #19 Skrevet 7. november 2009 Litt merklig tin å sei, ang overskrifta, når vaksina nettopp er komt mange plasser, og en faktisk ikkje har nåke valg.... Går ikkje an å ta den i god tid, vist den ikkje er her.. Litt krass overskrift etter mi meining... Eg anbefaler alle høggravide til å ta den, for eg hadde ingen bivirkninger... Men opp te kvar enkelt...
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 7. november 2009 #20 Skrevet 7. november 2009 Alle reagerer forskjellig, jeg hadde ingen bivirkninger som var plagsomme untatt veldig øm rundt stikkstedet noen dager etterpå. Som en vondt blåflekk!
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 7. november 2009 #21 Skrevet 7. november 2009 Jeg hadde bare vond arm. litt øm til å begynne med.. så ble den så vond på kvelden at samboer måtte kle av meg, for klarte ikke løfte den;p Men thats it her... Og jeg var skeptisk til å ta den..
Sissel L. Skrevet 7. november 2009 #22 Skrevet 7. november 2009 Jeg ringte Folkehelsa + sendte mail: De anbefaler å ta vaksinen uansett hvor nær fødsel du er. Effekten kommer gradvis, og er maks etter ca 2-3 uker. Babyen blir mye bedre beskyttet av vaksinert mor enn av morsmelk. Dessuten er det ingen garanti å få i gang amming...
littlepeanut Skrevet 8. november 2009 #23 Skrevet 8. november 2009 Vil bare fortelle at jeg tilhører to rissikogrupper, både den for astma og den for gravide. Jeg var anbefalt vaksinen, men fikk SI før jeg fikk tatt den. Jeg har vært skeptisk til vaksinen hele tiden, blant annet fordi det finnes ingen forskning på langtidseffekten av den, både for meg og for babyen. Som sagt jeg fikk SI. Både jeg, datteren som og har astma og sambo som og har lungeproblemer. Ingen av oss ble kjempesyke. Vi hadde alle symptomer på forkjølelse, med lett feber og hoste. Hosten tar tid før den slipper taket, men ellers er vi i god form hele gjengen, og nå trenger vi ikke tenke på vaksinen i det hele tatt. Det er beskjeden jeg har fått av legen. Har sjekket..... Og et lite tips; (IKKE ment som skremselspropaganda altså....) flere leger jeg har snakket med sier at det som går nå er ikke vanlig influensa, det er SI. Så sjangsene er mao veldig stor for at det er SI man har dersom man har influensasymptomer... (Da regner jeg ikke med bivirkninger fra vaksiner og sånn...)
Gjest Skrevet 8. november 2009 #24 Skrevet 8. november 2009 Uff synes litt synd på HI her.. sjønner at mange reagerer på en litt "krass" overskrift.. men jeg skjønner godt hva hun mener.. når man skal føde trenger man myyye krefter å gjerne endel overskudd. en fødsel er antageligvis det tøffeste ett menneske kan oppleve. å da føle seg uvel i kroppen å ha smerter allerede før fødselen er ikke noe gøy.. håper at du HI blir bedre før fødselen og at du får en fin opplevelse av den! lykke til!
Ein T Skrevet 8. november 2009 Forfatter #25 Skrevet 8. november 2009 oi oi oi, ble veldig mange innlegg på dette skriveriet mitt. Ja, enig i krass overskrift. den var drøy. enig i det! ups! jeg har jo selv vaksinert meg og angrer ikke. men om jeg kunne tatt den før uke 39, hadde jeg valgt det. for når alle disse bivirkningene kom fikk jeg helt hetta tilfelle fødselen skulle starte nå. forstår de som skriver heller vaksine enn SI. ja, helt enig. men vet med meg selv at hadde fødsel starta med di bivirkningene jeg hadde, så tror jeg ikke kroppen hadde jobba med meg. hvertfall med tanke på forige fødsel jeg hadde. den var tøff! men kunne jo hatt en bedre fødsel nå.inen som vet... Skulle klart å "isolert" meg to-tre uker til og tatt vaksinen da heller.etter fødsel. det var tankene jeg hadde når jeg satt der med bivirkningene. men nå når bivirkningene er over og fødelysten er tilbake. er jeg glad jeg tok vaksinen så sent i sv.skapet likevel. men gudene vet om jeg hadde syns det hvis fødsel skulle starte mitt i mine verste bivirkninger. det er dette jeg mener. ( kvass/krass overskrift. JA, SORRY FOR DET!) KUNNE BLI LITT MISSVISENDE. jeg måtte bare få ut frustrasjonen og angsten for fødsel med disse bivirkningen jeg satt med. var bare det jeg ville. Lykke til damer!!! med eller uten vaksine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå