Gå til innhold

Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest på uke for uke, og i en svangerskapsbok. Alle stedene står det at man i uke 15 skal kjenne livmoren.. Nå er ikke jeg den tynneste, men er heller ikke smellfeit. Kjenner at det er hardere der nede, men det er bare på morgen og kveld. Er det vanlig? Virker som om det er normalt å kjenne livmoren godt i følge alle bøkene og her på nettet. Livmoren var visst like stor som et babyhode.. :s Og jeg blir litt bekymret iogmed at jeg ikke kan kjenne den.. :s

Det står og at nå skal man ikke tisse så masse, siden livmoren ikke trykker på blæren mer, men joda, jeg tisser like ofte som før.. :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjente den ikke hele forrige svangerskap jeg, skjønte ikke hva de kjente etter. Er ikke supertynn da, har vel litt flesk foran den, men veier ikke 100 kg heller. Så ikke bli bekymret for det!

Grunnen til at man tisser i begynnelsen er ikke pga press fra noe, men pga hormoner. På slutten er det pga press. Mener å huske fra sist at det var rundt uke 15 det var verst, for så å avta i 5.-7.mnd ca. Men mener å huske at jeg tisset ofte hele forrige svangerskap, spesielt om natta. Er endel plager med å være gravid...

Skrevet

Jordmoren kjente ikke min livmor da jeg var på kontroll 15 uker på vei (uke 16?). Men på nytt besøk i uke 19 kjente hun den godt, like under navlen, så det er helt sikkert forskjellig hvor tidlig man kan kjenne den. Bare slapp av.

Jeg er forresten også verken tynnest eller smellfeit.

Skrevet

Hei!

Har også lest mye om livmoren og hvordan det virker som om alle kan kjenne livmoren fra alle mulige vinkler. Jeg er nå i uke 23 og har ennå ikke kjent noe! Mulig jeg har det, men som andre har skrevet her inne, har egentlig ingen anelse om hva jeg skal kjenne etter eller hvordan den skal kjennes ut. Men alt står bra til med den lille og magen vokser som den skal, så bekymrer med ikke:)

Ang. det med å måtte på do, så bedret deg seg i annen trimester, men fra rundt uke 18 begynte ungen å sparke rett i blæra, så føler igrunn at jeg må like mye på do nå som før. Men det gir seg nok når ungen kommer litt høyere opp, da får en slite med klemt magesekk og enda mindre lungekapasitet istedet:)

Skrevet

Jordmora forsøkte å plassere hånda mi slik at jeg skulle kjenne livmora sist vi var på kontroll, 19 uker da, men jeg klarte ikke å kjenne noe til den jeg! Førstegangs og tar ikke den delen så fryktelig tungt nå, men husker jeg også ble litt småbekymret i den tiden det mases om at vi skulle begynne å kjenne den, jeg verken visste hva eller helt hvor jeg skulle kjenne...! Men den er der nok uansett, magiske kroppene våre *

Skrevet

Hmmm.. Bra det ikke bare er meg.. :) Man blir jo litt bekymret, for virker jo som det er normalt.. Men igjen så står det forskjellig på alle sånne ukegreier, noe som gjør det forvirrende for en førstegangs, men da vet jeg at jeg ikke skal bekymre meg, har jo vært på ul i uke 12, og alt så bra ut.. :)

Skrevet

tror det med hvor godt en kjenner livmora, handler også om hvordan livmora ligger. Jeg kjenner mindre til livmora denne gangen enn forrige gang, da var den tydelig hard om morgenen. Og mer tissetrengt nå enn tidligere i sv.skapet. Men kjenner spark, så det er liv der inne:) Er lettest å kjenne den på full blære. Alt som står om når og hvordan en skal ha det fra uke til uke er bare å ta med en klype salt:)

Skrevet

jeg har noen ekstra kilo som har lagt seg foran på magen.. jeg kjenner ikke livmora mi selv sånn kjempe godt( vet heller ikke hva jeg kjenner etter:P ) men legen min kjenner den godt. er 16+3 i dag og livmora mi ligger rett under navelen:) litt langt opp allerede kanskje,men har vært på UL(siden legen trodde jeg var 18 uker på vei forrige uke:P) og det er bare en der;)

Skrevet

jeg vet veldig godt hvordan livmora kjennes ut, men denne gangen kjente jeg ikke den berømmelige "kanten" før jeg var 15-16 uker på vei..da var den plutselig nesten oppe med navelen.

Hvis du på morgenen legger deg på ryggen (ikke alltid det funker) og suger inn magen.. du vil da se hvor livmora er, du får en bul nederst. Kjenn på den, trykk rundt og kjenn forskjell på livmor og resten av magen. ved å gjøre det blir du bedre kjent med den om mye lettere å kjenne den ellers på dagen også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...