Gå til innhold

Dere med barn i familiebarnehage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noen ting jeg lurer på...

Gutten mmin har nemlig fått plass i en skil en og kjenner jeg er litt skeptisk i forhold til at det bare er en voksen som skal ta hånd om så mange barn..

Er jo klar over at de får pedagigisk oppfølginig osv men jeg tenker at det må bli vanskelig å få mange små barn til å sove når de skal, til å få stell når de trenger det, drikke når de trenger det...ja, sånne ting liksom. At hvert barn får det de trenger:)

Også tneker jeg at de kanskje ikke er like mye ute i en fam barnehage som i en vanlig. Er jo ikke bare-bare å holde styr på 4-5 småtroll under to år.

Hva tenker dere om dette og er dere selv førnøyde med deres familiebarnehage?

Håper¨på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har aldri hatt annen enn den ene ungen vår som har gått i familiebarnehage siden august. Har derfor ingenting å sammenligne med.

Er 8 unger mellom 10mnd og 3 år fordelt på max 2 voksne. Morgen og ettermiddag i levering/henting er de 1 voksen.

Ungen vår var 15 mnd da den begynte og trives veldig godt.

Hos oss er de minste ute ca 1 gang for dag, kanskje to ganger. Kommer an på soving og været. En turdag i uka. Da spiser de også lunchen ute.

Når det gjelder hvor mye de er ute tror jeg det vil variere veldig med personalet og hvilken innstilling de har.

De spiser 3 måltider. Veldig fin ro og bordskikk på store og små. De minste sitter nærmest personalet og får mest hjelp. Ikke drikke utenom måltidene tror jeg.

Skifter til faste tider. Pluss ved behov. Ingen såre bakender så langt.

Øver mye på kø og vente på tur. De elste bak og små fremst. Fungerer bra. Så får de store prøve å kle på seg mer og mer selv etterhvert som månedene går. Tanken er at de etterhvert skal få prøve å smøre mat selv. Veldig stolte unger som mestrer nye ting og får masse ros.

Vi tenkte at en liten familiebarnehage ble mer oversiktlig og trygg for en liten unge. Så langt er vi fornøyd. Selv om det er få personale så er også barnegruppen liten. De får raskt oversikt over hvilke barn som kommer godt overens og hvilke barn som er "ute" etter hverandre. Med få barn er det lettere å dele barna inn slik at de forebygger konflikter før de oppstår. Per og Pål som alltid lugger hverandre sitter på hver sin side av bordet, er i hver sin lekegruppe osv. Vesle Tilde som er begynt å bite de andre barna blir passet ekstra på sålenge hun driver med det osv.

Nå ble dette veldig langt. Har du muligheten til å snakke med andre foreldre som har barn i den aktuelle barnehagen og høre hva de synes?

Skrevet

Jeg har min eldste (snart 2) i familiebarnehage. Det har hittil vært kjempeflott!

Barnet stortrives og vi får full oppdatering hver dag om ALT barnet har gjort. Alt fra måltider, antall bleieskift, lengde på søvn, hvilke bøker de har lest osv osv. Dette er en barnehage med kun 4 barn og en ansatt, men allikevel utrolig profesjonelt.

Nå har vi vært heldige med vår barnehageansatt da, dette varierer helt sikkert.

Det er uansett veldig trygt og godt for de minste barna å starte i en familiebarnehage med få mennesker å forholde seg til.

Vi kommer til å søke en vanlig barnehage fra neste høst, da jeg synes familiebarnehager egner seg best for de minste barna. Men jeg ville ikke valgt annerledes. Håper jeg får minste inn i familiebarnehage når den tid kommer.

Skrevet

Vi har gutten vår i familiebarnehage og er strålende fornøyde. Dette er en litt større enn de "vanlige" familiebarnehagene da, med 15 unger fra 0-6 år fordelt på to avdelinger og 3-4 voksne.

De starter dagen med frokost for de som ønsker det, så er det lek/samling inne, før de går ut rundt 10 tiden. Hvis været tillater det spiser de ofte lunsj ute, før de minste legges i vognene sine ute, og de eldre barna leker fortsatt ute. En dag i uka er de sammen med en annen familiebarnehage i gymsalen her, en dag i uka har de besøk av den pedagogiske veilederen, en dag i uka tar en av de voksne med seg et knippe unger på butikken for å handle. De har fast turdag en dag i uken, men som regel går de enten tur i skogen eller til en av lekeplassene i nærområdet et par dager i uka.

Ungene stortrives i denne bhg, det er matfred når de spiser og ungene er høflige både mot barn og voksne. Som sagt, strålende fornøyd er vi!

Skrevet

Her har eldste gått i fambhg sider hun var 11 mnd. Begynte i stor i høst, men vi valgte å ske inn minsta i denne bhg nå, for vi er så utrolig fornyde!!!!

Det er mindre forhold, struktur over alt de gjør, mer kos og omsorg. Nå har hun en ass 2 dgr i uka, ellers har hun ansvar for 4 barn på 2 år, noe hun fikser utrolig bra:)

Et supert valg til de minste barna synes jeg. De spiser frokost 0830, har innelek frem til sovetid. Da sover alle ute. Spiser så lunsj, denne foregår ute i sommerhaklvåret. Etter lunsj er de ute til hentetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...