Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er 36 uker på vei og det begynte med utslett for en liten uke siden. For hver dag som er gått har jeg begynt å klø mer og mer. Nå er jeg kommet til dag 6 og det er nesten uutholdelig. Jeg klør overalt, i hender, under beina, i ansiktet og hele resten av kroppen. Jm mente jeg skulle ta blodprøver for dette men dem får jeg ikke svar på før på tirsdag. Noen som har råd som kan lindre min kløe, det er helt ekstremt. Jeg hadde det sist svangerskap men da mye tidligere og jeg brukte eurax mot dette da. Kan jeg bruke denne kremen nå?

Tror nok det er svangerskapskløe jeg har fått, men er det egentlig farlig for barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble igangsatt med første pga det samme. Du skal få tatt noen leverprøver, så kan du se om det bare er normale plager eller om det er noe mer.

Skrevet

Vet du om noe som kan hjelpe mot dette?

Skrevet

hei.

Jeg kom akkurat hjem fra sykehuset pga det samme. Jm sjekket at alt var bra med barnet så fikk jeg beskjed å komme tilbake fastene å ta gallesyreprøver på mandag som skulle inn til ullevold.

Ring føden. Det gjorde jeg og fikk komme inn med engang.

Leste om det på nettet der står det faktisk at 750 av 1000 tilfeller av svangerskapskløe så er dette farlig for barnet..

Skrevet

Oi, ja da skal jeg nok gjøre det, har jo to inne i magen:) Klør du veldig mye? Jeg klør så mye at tanken på å legge seg på en spikermatte og rulle seg virker fristende:D

Skrevet

hei.

jeg klør mest på magen og leggene. Men ring føden med engang så du får sjekket dette så fort som mulig.

Lykke til!!

Send gjerne en beskjed når du har fått sjekket dette på hvordan det gikk.

Skrevet

jeg skal til fastlegen på mandag for det samme...men jeg fikk ikke beskjed om å komme fastende?? må den blodprøva tas fastende?

Skrevet

Jeg tok blodprøve i går og den måtte ikke tas fastende.

Skrevet

hei.

Den som jeg skal ta må taes fastende. Det er blodbrøve som sjekker gallesyre. Har papirene rett foran meg. Dem må også sendes til Ullevaal og ikke til søf som jeg tillhører.

Skrevet

Hei!

For å lindre kløen har jeg prøvd alt: hvitvask, a-derma exomega (kjøpt på apotek, med hveteekstrakt), sove i et kaldt rom, sove med kalde våte sokker på, og spraye meg inn i thermal spring water som kan kjøpes på apoteket. Alle disse tingene har en kjølende effekt som kun hjelper en liten stund.. men jeg begynte i går på allergitabl som jeg fikk av legen, og det hjelper allerede.

Det var lurt av deg å få time så du får sjekket det fort, men når det står at det er farlig, så synes jeg de tar litt i. Jeg tror det de mener er at det at det kan bli skadelig for fosteret hvis du går ubehadlet med høye leververdier over tid. Det er derimot ikke farlig hvis du tar tak i det så snart som mulig, noe du har gjort. Jeg har veldig forhøyede lever og gallesyreverdier, som ble oppdaget ved en tilfeldig sjekk.. Har fått diagnosen gallestase, som er den versonen som defineres som farlig.. Men de har satt meg på medisiner som senker verdiene, slik at fosteret ikke tar skade. Det er ikke farlig å ha gallestase så lenge dette blir behandlet.. (..med unntak av at det er 0,5-3,5% større sjanse for fosterdød). Men dersom det er gallestase du har, noe som er veldig sjelden (ca 1% av gravide, oftest førstegangsfødende), så vil du bli godt fulgt opp. Jeg går til kontroll hver uke ved sykehuset, og føler meg trygg på at dette skal gå bra. Ps, ikke vær bekymra, mest sannsynlig har du vanlig svangerskapskløe.. og som sagt så er det minimale sjanser for komplikasjoner selv hvis du har den såkalte 'farlige' typen. Lykke til

Skrevet

Takk for svar yamamama og alle dere andre. Jeg ringte føden men det var ikke så mye dem kunne gjøre. Jeg tok jo blodprøver igår og må nok vente til tirsdag med å få svar. Men jeg ringte som sagt til sykehuset for å høre om det var noe jeg kunne gjøre for å lindre denne kløen. Som du skriver over her så har jeg oså nesten prøvd det meste, men det hjelper kun for en liten periode. Jaja, jeg får bare vente å se hva prøvene sier, og hvis det ikke blir bedre må jeg nok be legen om å gi meg noe på resept:)

Skrevet

Jeg var først hos lege med kløen min. Det begynte på magen, før det spredte seg til hele kroppen bortsett fra ansiktet. Fikk en del utslett som så helt forferdelig ut. Var hos fastlegen og tok blodprøver, men ikke fastende. Fikk medisin som skulle dempe kløen, uten at det ga noe virkning. Ringte derfor føden, og måtte komme fastende for å ta lever og gallesyreprøver. Disse tar det noen dager før man får svar på. Det var ikke samme prøvene som jeg tok hos fastlegen... Fikk også en grundig undersøkelse med UL og CTG når jeg kom på fødeavdelingen.

Jeg fikk beskjed om å bruke eurax - den lindrer ihvertfall en liten stund etter jeg har smurt meg inn. Fødselen min blir satt i gang nå på tirsdag pga dette.

Skrevet

virker ikke som de prøvene hos legen kan vise noen ting da? om man må ta de fastende på sykehuset for å sjekke dette? så det eneste fastlegen kan gjøre er å skrive klø dempende og ikke finne ut om det er den "farlige" versjonen av svangerskapsløe??

Skrevet

Det var ihvertfall ikke samme prøvene som ble tatt til meg, gallesyreprøven skal tas fastende - og den ble sendt til St.Olavs, for det var noe de ikke kunne finne ut av på lokalsykehuset.

Min fastlege ga meg beskjed om at jeg skulle ringe fødeavdelingen hvis det ikke ga seg i løpet av kort tid, istedet for å komme dit igjen. Det er jeg også glad for at jeg gjorde, da jeg ble tatt veldig på alvor og undersøkt ordentlig.

Regner med dette er veldig forskjellig fra lege til lege, og fra sted til sted også da... :)

Skrevet

hvor langt er du på vei BJE? På arket jeg skal ha med meg på sykehuset så står det at dem skal ta prøver på gallesyrer. Tar dem da leverprøver samtidig eller er det samme prøva?

Jeg klør mest på magen men også litt overalt, begynte i natt..

Skrevet

nesten ikke noe vitst å dra til fastlegen for meg på mandag da... vært bedre å ringt føden? bare synd man ikke kan avslyse legetime samme dagen- uten å måtte betale for den.... får reise dit på mandag å høre hva hun sier..

Skrevet

Jeg er 39+2 i dag :)

Det ble tatt samtidig til meg, fikk svar på leverprøven etter noen timer. Gallesyreprøven fikk jeg svar på etter 3-4 dager. Regner med det blir tatt samtidig, men det er vel ikke sikkert det blir tatt leverprøver - da det er gallesyreprøven som er mest vesentlig for om det er "farlig" eller ikke.

Huff, det er rett og slett forferdelig med den kløen! Jeg tror til tider at jeg ikke skal klare å holde ut... Men nå blir fødselen satt i gang på tirsdag, så da håper jeg at det gir seg ganske raskt etter at Lillegull har kommet til verden.

Har du forsøkt noe mot kløen forresten?

Skrevet

lillebie.

Du ringte føden istad?

Ring igjen å si at du har googlet på svangerskapskløe og der står det at 750 av 1000 som får dette så er det fare for barnet og at legen din har tatt en prøve du ikke trengte å være fastende til. Jeg fikk også ul osv før dem ville sende meg hjem.

Lykke til!!

Skrevet

Hei BJE.

Jeg fikk beskjed å ta postafen men dem skal jo ikke taes av gravide så jeg droppet det..

Skrevet

my81 nei jeg har ikke ringt føden, jeg ringte fastlegen i går da jeg fant ut at svangerskapskløe kunne være farlig ( visste ikke det ) da jeg klør og klør på bena spessielt.. fikk beskjed å komme på mandag ..... men fikk ikke beskjed å komme fastende... og når jeg leser at slike prøver må tas fastende så er det vel ikke stort fastlegen kan gjøre?

men nå var jeg på UL pga risikosvangerkskap på torsdag- og alt var bare fint med lillegutt - så er beroliget med det frem til mandag når jeg skal til legen!

Skrevet

jeg ringte føden på Ahus nettop, da jeg har klødd og klødd i natt..og vært veldig bekymret... snakket først med jordmor , hun spurte hvor lenge det hadde pågått.. så sa jeg det startet med den ene foten kanskje 1-2 uker siden, husker ikke , men siste to-tre dager har det blitt ille, inni hender, føtter og nesten hele kroppen. hun sa siden jeg hadde hatt det så lenge som 2 uker så var det ikke farlig...(??).sa igjen at det er de siste dagene jeg har fått kløe som virkelig bekymrer meg..

etter om og men satte hun meg til vakthavende lege , og jeg ble totalt avvist - dette måtte jeg først og fremst ta med fastlegen.... fader til ei sur lege... hun svarte meg med en holdning som om " nå opptar du tid her " liksom... føler virkelig ikke jeg kan ringe å spørre føden om ting jeg altså.... huff kommer til å kvie meg til nestegang jeg trenger å ringe...får håpe det blir til fødsel for å si det sånn.....

så da får jeg ta det med fastlegen i morgen...selv om jeg leser i denne tråden at fastlegen ikke gjør stort med dette her :o( sukk!

Skrevet

Dette syns jeg høres veldig merkelig ut. Helt utrolig at man ikke blir tatt på alvor syns jeg! Det er jo faktisk ekstremt plagsomt, og går utover nattesøvn og mer til.

For min del var det ikke måte på hvor nøye jeg ble undersøkt, og hvor alvorlig de faktisk tok det. Noe som viste seg og være lurt også, da fødselen blir satt i gang pga dette.

Det er tydelig at det er forskjellige prosedyrer fra sykehus til sykehus da, men får håpe fastlegen din henviser deg til fødeavdelingen hvis hun/han ikke kan ta gallesyreprøvene ihvertfall.

Skrevet

det skal sies at ahus har en meget spesiell kvinnelig lege.... på onsdag henviste min jordmor meg til ahus poliklinikken for å fastsette leie da lillegutt har ligget på tvers lenge- og jordmor klarte ikke kjenne hvordan han lå...... så torsdag morgen møter vi opp til timen vi har fått...

det første legen sier : hvorfor er du her i dag egentlig?

jeg: nei altså det er jordmor som ringte da et er usikkert på leie , og at dette ca i uke 37 var noe som skulle sjekkes om babyen lå i tverrleie?.legen hun snakket med ba meg møte opp her på time i dag.

legen: jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du er her ? det er da absolut ikke normal prosedyre!

jeg: ehm nei jeg vet ikke jeg, fikk bare beskjed om at jeg skulle møte opp her jeg...

lege: (skikkelig oppgitt) ja vi får vel sjekke da siden du først er her....

følte meg skikkelig til bry liksom..... og når jeg prøvde å stille spørsmål som : jeg har mye mensmurringer om dagen- er det modningstegn osv

da svarte hun surt feks: ja du skal jo snart føde skal du ikke?

og når jeg spurte om de forskjellige prosedyrene om tverrleie osv så svarer hun brått: ja det værste som kan skje deg er at du må føde med rumpa først og det er vel ikke noe problem?

grøss for en dame!!!

uansett nei ahus høtes ikke ut som tok dette så veldig alvorlig... får håpe fastlegen min tar det mer alvorlig da...om ikke vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...

Skrevet

takk for linken, jeg skal skrive ut denne siden, og ta den med til legen i morgen - og håper hun tar meg seriøst :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...