Gå til innhold

Noen spm om igangsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde termin 29.10.09 og går nå i 42 uke som gravid. Var på Ullevål på fredag for kontroll og det ble satt opp en time til igangsetting onsdag 11.11.09, sånn in case ikke noe har skjedd før den tid.

Tanken på å bli igangsatt skremmer vettet av meg siden jeg bare har hørt grusomme historier om hvor ekstra vondt og hvor lang tid det tar.

Er det noen som har noen erfaringer å dele? Jeg skal møte opp kl.09:00 på onsdag.

Tar jeg med meg fødselbagen da, blir jeg sendt hjem for å vente og hva med mannen min, er det vanlig at han er der og venter med meg hele dagen/natta/dagen?

Uff.... Det er ikke sånn her det skjer på film :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med bagg i tilfelle det skulle skje noe.

Du skal bli satt igang med stikkpiller i sjedel regner jeg med. Du vil da få den første (settes 2 stk om gangen) kl. 12.00 regner jeg med. Etter det må du ligge i seng i ca. 2 timer før du kan gå opp. Tror neppe du får reise hjem, men det skal jeg ikke si for sikkert. Så om det ikke har skjedd noe etter 6 timer, får du dose nr. 2 ca. kl. 18.00 Samme prosedyre igjen. Det er veldig forskjell fra person til person hvor fort riene setter i gang etter en igangsetting på den måten. Ble selv satt igang slik etter spontan vannavgang uten at det kom rier (fødte i uke 35). Skjedde ingenting ved første dose. Begynte med rier i 22-23 tiden etter andre dose. Fikk kjempe kraftige rier uten åpning. Fødte 04.55 etter masse kraftige rier og full åpning på 20 min.

Var ei annen jeg lå inne sammen med som også ble satt igang på den måten, men med hun så gikk det ikke like fort. Ble satt igang dagen før meg, fikk rier, men så forsvant de. Det samme igjen samme dag som meg. Så dagen etter meg på nytt og hun fødte dagen etter det.

Vi lå begge inne hele tiden, men så fødte vi begge prematur, så vet ikke sikkert med de som går overtid. Det er vel ofte litt verre med de på overtid og tror ikke de slipper ut folk som blir satt igang medisinsk uansett.

Mannen kan fint være dere hele tiden, men dette er/blir også et valg som er opp til dere. Har du født før og gikk det fort, så kan dette gå veldig fort. Mye usikkerhet ved det. Vi valgte å la mannen dra hjem og være der med barna, synes ikke det var nødvendig at han skulle sitte der i mange timer om det ikke skjedde noe. Ringte han da riene startet for fult og han kom da inn.

Ønsker dere uansett masse lykke til med forestående fødsel ;o) Kos dere siste tiden med magen ;o)

Mange klemmer fra meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...