Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orket ikke blande meg inn i den sinnsyke tråden om hvilken rase som duger...

Familien her har planer om å overta en voksen schæfer-tispe over jul. Hunden bor nå hos et nært familiemedlem, så vi kjenner den ganske godt. Den er fantastisk med datteren vår, og virker svært omsorgsfull mot både andre dyr og mennesker. Den er masete ja, reiser seg og går etter eieren hver gang hun reiser seg, men etter hva jeg forstår er dette rase-betinget?

Jeg har tidligere vært HELT sikker på at dette er hunden jeg vil ha, men etter å ha lest brøkdeler av den andre tråden har jeg faktisk begynt å bli usikker!!?

Det er nå flere år siden sist jeg hadde hund, men har hatt alt fra blandingshunder til dalmatiner og St.Bernhard, og samboer har drevet med jakthunder. Vi kommer til å skaffe en voksen jakthund litt seinere på våren.

Kjenner ikke schæfer-rasen noe videre utover det jeg har møtt den hunden vi nå skal overta, og ønsker ÆRLIGE tilbakemeldinger på hvordan raser er, både positive og negative egenskaper.

Vi er en aktiv familie, og jeg planlegger å drive agility.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du overtar en voksen hund får du enkelt og greit det du ser selv. Hvordan hunden holdes som den er kan du spørre nåværende eier om og hvis det er noe du vil endre på kan du gå på kurs.Kurs er å anbefale uansett med en slik hund :)

Men har du bare sett den i hjemme/innesituasjoner er det ikke sikkert du har sett hele hunden. Hvordan reagerer det på passerende hunder? Passerende hunder som bjeffer? Joggere? Neger? Etc, etc... Ha den på prøve førs da vet du, så finner du ut mer om hunden :)

Masse lykke til!

Tidligere schæfer eier - nå husky eier.

Skrevet

Løper løs ute, kommer fint på innkalling. Har ikke sett den møte andre hunder i bånd (den bor på landet), og kommer nok ikke til å gå mye i bånd hos oss heller. Er ikke spesielt flink til å gå i bånd, men det er jo absolutt noe som kan jobbes med.

hehe, neger? seriøst??

Takk for innspill :)

Skrevet

Ja seriøst :) En hund kan reagere på så mangt...

Skrevet

Hadde en som reagerte noe helt hinsides på psykisk uviklingshemmede, men det kan jo forklares med det (ofte) litt uvanlige kroppspråket....

Skrevet

heij!

Har hatt en shæfer tispe tidligere å nå har svigerfar en shæferhan.

Synes dette er flotte hunder så lenge de får go å trygg oppdragelse.

Shæfere er store hunder å man bør være veldi flink på å trene lydighet med de. Den hunden svogerfar har nå fikk vi til famillien da den var 1 år. Verdens snilleste hund,kommer med engang på innkalling å har ingen problemer med andre hunder.

Shæferene kan få et ganske så sterkt beskytter innstinkt,så vær obs på det. dettte er jo noe dere ikke vil ha da den kan beskytte så mye at den angriper.

Har ikke noe negativt å si eller.. de røyter himmla mye.. :) men det gjør de fleste hunder :)

Lykke til!

Skrevet

Min morfar sa bestandig: "Man får den hunden man fortjener". Og det er i de fleste tilfeller sant.

Med rett oppdragelse og trening vil man, stort sett, få en bra og god hund uansett rase. Det man må tenke på er hva man skal bruke hunden til, hvor god tid man har til hunden, hvor stor plass man har, om man har barn etc. og så finne en hund som passer til dere og som dere passer til å ha.

Skrevet

Pm sendt! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...