Gå til innhold

Noen andre med barn som plages veldig med hoste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 6 hoster så og si konstant hele året. Hun blir noe bedre i sommerhalvåret, men på vinteren er det påan igjen.

Dette er andre året hun er plaget med dette. I fjord startet det med vanlig forkjølelse, men hosten ville ikke gi seg.

Vi tok henne med til legen og han fant ut at hun hadde litt for store mandler, noe han mente vi kunne vurdere å fjerne om noen år.

Dette sliter på henne, hun får ikke skikkelig søvn siden hosten er verst om natten, hun kan være så tett i brystet at det piper av henne når hun sover og hun puster tungt.

Vi har vært til legen (vanlig fastlege igjen) og han skriver ut forskjellige hostesafter, noe som ikke fungerer.

Dette resulterer i at vi må holde henne ofte hjemme fra skolen grunnet stygg hoste og dårlig nattesøvn.

Jeg vil gjerne til spessialist med henne og få henne skikkelig utredet, men fastlegen mener det er unødvendig. I fjord hadde vi en annen lege og følte han tok oss mer på alvor. Siden det ble tatt pusteprøver av henne. De visste at hun hadde for store mandler.

Dere som har hatt barn som har vært plaget med det samme, hva hjalp deres barn? Fikk dere skikkelig utredning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste sønnen min var helt ekstrem, virket noenganger som at det holdt at naboungen var forkjølet for at min sønn skulle hoste døgnet rundt i 3 uker. Det var virkelig plagsomt for han, værst på natten selvfølgelig, men også tempraturforskjeller (utenfra og inn), anstrengelser osv fikk han til å hoste. Han fikk også lett infeksjoner og var stadig forkjølet, alltid med hoste.

Fastlegen vår mente også at dette var helt normalt, noen unger hoster mer enn andre osv. Jeg ble så lei til slutt at jeg ringte til en spesialist selv, der fikk vi komme inn på en akutt-time, det var en måte å unngå henvisning på, de fleste barneleger tar visst imot akutt syke. Etter å ha hørt historien vår og lyttet på barnet var han helt sikker på at han hadde infeksjonsutløst astma(bronkitt). Han skrev ut to typer medisiner, en forebyggende og en vi skulle ta ved forkjølelse/infeksjon. Han mente det ikke ville virke om det ikke var astma, men var det astma ville vi merke stor forskjell...

Vi merket STOOOOOR forskjell, det var som å få et helt nytt barn. Plutselig kunne han gå gjennom en hel vinter uten å være konstant syk, og når han fikk en vanlig forkjølelse kunne han være snufsete noen dager UTEN å hoste. Det var helt vidunderlig for oss alle sammen og ikke minst for han.

Var jeg deg ville jeg sørget for å komme til spesialist, pusteprøver blir ikke helt riktig på såpass små barn, de vil helst de skal være over 8 år så de mestrer det skikkelig. Yngre barn stiller de diagnose på ved å høre på foreldrenes erfaringer og ved å lytte på lungene. Om fastlegen fremdeles er vrang kan du bestille time på en privatklinikk, hvis de er enig med deg kan de henvise dere til spesialist også blir resten av behandlingen "gratis"

Lykke til!

Skrevet

Tusen tusen takk for et flott og langt svar.

Mange ganger høres hun fin ut på dagen og vi får et lite håp, men så kommer natten og hosten er i gang. Er hjerteskjærende å høre på henne. Syns det er forkastelig at det skal gå så lang tid før hun skal få hjelp. Etter å ha prøvd nesten alt som er av hostesafter syns jeg det er på tide å prøve noe annet.

Blir å kontakte spesialist på mandag og skal spørre etter akutt time, tidligere har vi fått beskjed om at vi trenger henvisning fra legen.

Nå har hun hostet i to mnd i strekk. Hun hadde et opphold på litt over 1 mnd i sommer.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...