Gå til innhold

Lørdag igjen....gruer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lørdag er veiedag for meg i svangerskapet, og jeg HATER det.

Gruer meg sinnsykt til i morgen, særlig fordi det kan ødelegge så mye av helgen også.

Huff.

Forrige helg var jeg sååååå lykkelig fordi vekta hadde holdt seg en hel uke, men nå føler jeg at jeg sikkert har lagt på meg 2 kg denne uka.

Ikke tull, hadde ikke forundret meg.

For jeg må ærlig si at de kg jeg har lagt på meg til nå ikke er rettferdige.

i morgen er jeg 24 + 5.

Forrige lørdag altså 23 + 5 hadde jeg 11 kg ekstra på kroppen :(

Huff, og huff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor veier du deg så ofte da? 11 kg er vel litt over gjennomsnittet, men så galt er det vel ikke?

Skrevet

ta det helt rolig...dette er helt individuelt fra person til person...noen har lett for å legge på seg og gjør ikke noe annet enn å leve som normalt...andre legger lite på seg osv...dette er ikke noe å tenke på og henge seg oppi og være opptatt av....man trenger noen kilo på kroppen,godt etter fødsel å ha litt å gå på...og før eller seiner så går man av seg kiloenen...ikke la dette med kilo ødelegge helg og svangerskap...kos deg heller over den voksende mage og sps godt med frukt og grønt,er lov med litt sjokolade innimellom også da....her er det 11 kg + oxså...26++ uker,men vet fra de andre svangerskap att de ramler av igjen etter hvert...og etter fødsel....så lenge man vett hva man putter i seg ,att der er sunt og bra så er det bare å ha gooo samvittighet og la vekta ta en pause...go helg og lykke til.....=O)

Skrevet

Enig med de andre her, ingen vits i å veie seg så ofte! Vektøkning er svært inviduelt og så lenge en spiser relativt normalt og ikke propper i seg alt fo rmye søtsaker, så legger kroppen på seg akkurat det den skal.

Selv er jeg 23+0 i dag og har gått opp 10kg. Mulig litt over gjennomsnittet, men må bare slå meg til ro med, som andre har skrevet, at en går det av seg igjen:) Men selvsagt har jeg full forståelse for hvordan du føler deg, ikke lett bestandig når vektpilen peker jevnt og trutt oppover. Tungt for ryggen er det også:)

Skrevet

Jeg selv er i uke 23+0 idag, og har nå lagt på meg 4-5 kg..

bryr meg ikke så mye om vekta i graviditeten.. håper på at jeg vil legge på meg mer...

De 2 første la jeg på meg 8 kg og med nr 3 la jeg ikke på meg mer enn 3 kg...

Skrevet

Uff, kjære deg! Hvis du HATER å veie deg fordi du synes du har gått opp for mange kilo, må du jo ikke gjøre det så ofte! Og iallefall ikke på lørdager, slik at du opplever at hele helga blir ødelagt.

Det er jo helt frivillig å veie seg, er det ikke?

Forrige gang jeg var hos jordmor (var da 22+5) hadde jeg ikke veid meg på 1 mnd kom jeg på. Veide meg hos jordmor, og hadde jammen meg gått opp 7 kilo hittil i svangerskapet. Men det gjorde meg ingen verdens ting. :)

Det er jo naturlig at det kommer mange ekstra kilo på kroppen mens vi er gravide, og det er veldig individuelt hvor mye man legger på seg. Jeg tror du ville hatt mer glede av svangerskapet ditt om du ikke veide deg så ofte. :)

Misliker du kroppen din sånn som den er nå når du ser på den i speiltet da (når du ikke tenker på antall kilo du har gått opp)? Mange gravid-kropper er jo superflotte selv om man har gått opp mye. Du ser sikkert flott ut med gravid-magen, tror nå jeg. :-)

Og husk på at amming etter fødsel ofte gjør susen på de ekstra kiloene. :-) Håper du klarer å nyte den voksende kroppen. :-)

Skrevet

Jeg veier meg ikke hver uke. Veier meg hos lege/jordmor, og det får jammen holde :)

Man SKAL gå opp i svangerskapet, så lenge man lever noenlunde sunt så ser jeg ingen grunn til å stresse med vekta. Å veie seg hver lørdag må jo være veldig deprimerende.

Foreslår at du dropper lørdagsveiing hvis det er noe du gruer deg sånn for :) Dropp vekta og nyt helga i stedet!

God helg!

Skrevet

11 kg er da ikke mye! Og vekten varierer jo veldig fra svangerskap til svangerskap og kvinne til kvinne, så den er umulig å forutse.

Kansje du bør ta det opp med JM at du er redd for å legge på deg? Det er jo ikke hyggelig å gå med sånne bekymringer når en er gravid.

Skrevet

Jeg veier meg hver uke som deg, det er en vane jeg har lagt til meg for lenge siden (ikke ble jeg veid hos legen heller og jeg har ikke vært til mer enn en kontroll nå i uke 16, neste er i uke 18 - jeg regner med å oppgi egenveid vekt da også).

Mitt problem er motsatt. Jeg gikk opp en del i 1. trimester, men nå i 2. trimester har jeg gått ned halvannen kilo i stedet for opp noe. Dette har stresset meg veldig fordi jeg er bekymret for at jeg og/eller babyen skal få i seg for lite mat/at babyen skal få avfallsstoffer fra ufrivilling "slanking" osv.

Jeg endte opp med å sende mail til føden min og fikk et svar som gjelder for deg også: Så lenge du spiser sunt og variert og med passe mellomrom så legger du på deg det som er normalt for akkurat deg. De rådet meg til å fokusere mer på at jeg spiser regelmessig og sunt og glemme hele vekten.

Det beroliget meg, kanskje det kan berolige deg også?

Skrevet

Det virker som om du er over gjennomsnittet opptatt av vekten..?

Kanskje en idé å forsøke å spise rimelig sunt (selvsagt med utseielser nå og da - det trenger alle!) - og slutte å veie deg? Kast vekta!

Jeg veier meg aldri, annet enn hos legen. Har det jeg selv betrakter som en "normal" kropp (ikke tynn, ikke tykk), har lagt på meg mer i dette svangerskapet enn forrige - men så lenge jeg vet at jeg spiser rimelig sunt og godt gidder jeg rett og slett ikke stresse med det.

Når du begynner å amme + gå lange trilleturer hver dag kommer kiloene til å renne av. Forutsatt at man ikke har lagt seg til altfor crazy uvaner.

Slapp av og nyt svangerskapet!

Skrevet

Så lenge du spiser normalt sunt og rører litt på deg hver dag, så synes jeg ikke du skal få panikk. Hvorfor veie seg 1 gang i uken. Jeg veier meg 1 gang i måneden, Har gått opp 7 kg og er bare i uke 18. Slapp helt av! Om du var ekstremt fokusert på vekta di før svangerskapet så er det kanskje på tide at du prater med noen om det.

Skrevet

Jeg tenker det er mange her inne som synes dette med vekt blir et kjempe tema når en er gravid! Jeg synes det er litt leit å høre på! Tenk bare hvor fantastisk heldige vi er jenter som får gå gravide med små i magen:) :) Det er jo ikke en selvfølge dette! Jeg for min del er ei jente som er slank og over middels sporty og er til vanlig aktiv i blandt annet sykkel og løpemiljø/klubber. Men pga komplikasjoner i svangerskapet har jeg ikke kunnet trene, og har måttet ta det masse med ro. Det resulterer også i at jeg har lagt på meg godt allerede i dette svangerskapet! Men det gjør meg ingen verdens ting. Etter en MA og en SA er jeg nå helt avslappet i forhold til den treningen jeg savner, men ikke får lov til å utføre, og helt avslappet i forhold til vekten! Føler at dette er meget sekundært i den korte tiden en går svanger! Håper virkelig du føler mindre på dette etter hvert, og ønsker for deg at svangerskapet skal bli en herlig tid der kroppen din gjør verdens viktigste jobb! Kos deg og se på dette som en begrenset og fantastisk tid i livet, det har barnet ditt godt av også! Snart trilleturer og amming som krever at kroppen din har litt overskudd til overs!!!!Masse lykke til!

Skrevet

Ja, mange fornuftige svar her!

Bare dumt å veie seg så ofte, jeg gjør det også nesten bare en gang i mnd hos legen. Vi har en vekt under skapet på badet, men glemmer ut å veie meg der.

Vi skal vokse nå, så ikke vær så opptatt av antall kg. Spis næringsrikt og sunt, prøv å kutte ned på sukker og vær passelig i bevegelse - og legg på deg med god samvittighet :-)

Skrevet

Merker at folk er utrolig opptatt av vekt her. Jeg veide meg hos legen når jeg var ca 10 uker på vei. Har ikke peiling på hva jeg veide i utgangspunktet og veit ikke hva jeg veier nå (18 uker). Ærlig talt bryr jeg meg ikke. Så lenge jeg føler meg i fin form er vell det det viktigste.

Skrevet

Synes også det virker som om du er litt over gjennomsnittelig opptatt av vekten?

Selv har jeg spiseforstyrrelse men nå når jeg er gravid så er det til pokker med slanking og tanker omkring kropp og vekt.. Jeg har dager jeg ikke føler meg så veldig fresh, men det hører vel med når man er gravid og kroppen, og ikke minst humøret, forandrer seg.

Jeg offrer ikke vekta en eneste liten tanke! Veier meg kun på kontroll. Da jeg var på min andre kontroll i uke 20 (om jeg ikke tar helt feil) hadde jeg lagt på meg 5 kg, noe jeg synes er kjempe flott. På første kontroll i uke 12 hadde jeg ikke lagt på meg noe, til tross for at jeg spiste godt og ikke kastet opp.

Man skal legge på seg, og om man kanskje legger på seg litt mer enn det som er gjennomsnittelig så gjør vel ikke det noe egentlig? Man legger på seg de kiloene kroppen behøver, tror nå jeg :) Det viktigste er å spise sunt, godt, variert og kose seg med noe ekstra godt av og til :)

Slapp av, kooooos deg!

Skrevet

Hei hei.

Må si jeg måtte lese dette innlegget flere ganger for å være sikker på at jeg leste rett. Greit nok at man tenker fornuftig ved matinntak, men at man veier seg slik er ett tegn på at man har ett problem med vekten. Da er det på sin rette plass at man snakker med noen om dette, for nå er ikke tiden for å tenke på vekten. Tenker ikke så mye på den som ligger i magen, som skal vokse seg til en normalvektig baby, når man går slik.

En bekjent av meg, hun gikk og skrytet av at hun hadde spist bare ett rundstykke den dagen og det og det andre dager. Hun mistet i uke 27, det ble ikke nok næring til babyen. Hun hadde nok på kroppen selv ja, men det var tydeligvis ikke nok.

Synes det er horibelt av at man skal gå å tenke på vekten når man går slik, det er tross alt bare i 9 mnd babyen trenger for å bli slik den skal bli. Du har resten av livet ditt til å tenke på kroppen etterpå.

Skrevet

Vil vel begynne med å si positivt med mange svar og synspunkter, takker.

Jeg tror ikke jeg tenker for mye over vekta og ble faktisk rådet av jordmor/lege til å veie meg en gang i uken.

Jeg ble presentert for "badevekta" på kontroll og hadde i utgangspunktet tenkt til å gi blaffen i vekt, men det er jo umulig når lege skal veie deg og føre det opp på helsekortet.

Hun foreslo en gang i uken fordi da hadde man litt kontroll på hvor stor økning det hadde vært innenfor en kortere periode. Er jo perioder en kan stå stille også.

Dette var vel også med tanke på at jeg har hatt svingende blodtrykk og de tenker vel da at om vekten øker fort så klan det være snakk om vann muligens.

Uansett så syns jeg det er vanskelig ja at kroppen forandrer seg så mye og det er jeg da for all del ikke alene om. Jeg har vært gravid to ganger før og vet at det kan gå fort tilbake til "matchvekt" og SAAAAKTE (uten at det har bekymret meg)

Jeg tror det store problemet mitt er at jeg vet hvor fæl jeg så ut sist svangerskap da jeg la på meg 20 kg. Jeg tenker vel mer over hvordan jeg fremstår for mannen min. (Jeg vet han elsker meg, men jeg har liten tro på at jeg er særlig atraktiv for tiden. )

Jeg er evig taknemmelig for livet jeg bærer i magen og det er verdt alle kg mm. Men at hormoner spiller inn og lager problemer for enkelte gravide er ikke til å skyve under en stol.

Håper dere som ikke sliter på noen som helst måte i svangerskapet og kun svever på en sky vet hvor heldige dere er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...