:-)))) Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Har to små som snakker greit norsk, men de klarer ikke å si "R". Det blir bare "J", ganske sjarmerende som små men kanskje greit å få lært seg det ordentlig. Da vi bor i Frankrike så er det ingen logepeder som kan dette her eller som interesserer seg for det, så jeg lurte på om noen hadde noen øvelser eller visste om noe lurt for å lære dette! Takk for hjelpen
Gjest Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Dette pleier jo å ordne seg etterhvert av seg selv, men hvis de ikke snakker norsk til daglig, må du jo gi dem litt tid. Ikke stress med det, det er jo ikke en talefeil hvis de er under fem ihvertfall.
:-)))) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2009 De har stort sett snakket 70 % norsk og 30 % fransk fram til nå, og prater best norsk. Men r'en henger ikke med... Ene blir 5 om en mnd......stresser ikke med det, men lurer på om jeg kan hjelpe dem med det.
lille sprelle Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 ikke noe å stresse med før de nærmer seg skolealder tenker jeg. øvelse er å la dem si ord som har tr i seg, men bytte ut til td (tdapp (trapp), tdine(trine)). Da skal visst tunga komme i rett posisjon.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 snuppa gjorde også dette, men plutselig en dag sa hun riktig. Nå bor hun i Norge og hører norsk hver dag, men likevel.. Det løsner nok skal du se. Har også hørt at barn som er 2 språklige snakker senere reint enn de som bare trenger å konsentrere seg om et språk
dolsi Skrevet 7. november 2009 #7 Skrevet 7. november 2009 Jeg ville ikke stresset for mye med dette, men han på 5 ville jeg kanskje ha sjekket hørselen på bare for å utelukke dette. Han begynner på skolen til neste år og da er det kanskje greit å ha jobbet med å rette dette.Nå vet ikke jeg vilken tilbud som finnes i Frankrike, men det finnes vel en form for helsestasjon som kan gi råd. Som sakt så retter sikkert dette seg selv, men ville jobbet med 5 åringen for han skulle vel hatt dette på plass snart. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå