:-)))) Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 Har to små som snakker greit norsk, men de klarer ikke å si "R". Det blir bare "J", ganske sjarmerende som små men kanskje greit å få lært seg det ordentlig. Da vi bor i Frankrike så er det ingen logepeder som kan dette her eller som interesserer seg for det, så jeg lurte på om noen hadde noen øvelser eller visste om noe lurt for å lære dette! Takk for hjelpen
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Har en kamerat som er over 30 som sier j istedenfor r. Sorry, ikke det du lurte på, men jeg dytter den opp for deg!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Hei jeg sier j og ikke r. de logopedene alltid har sakt til meg er at jeg må si D i stedet. altså om dere sier "ed" i stedet for "er" osv. så lærer dere barna og sette tungen på riktig sted i munn. da lærer de det etter vært. jeg har aldri engasjert meg nok til å prøve
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 Så du er da kajismatisk autojitet? Til HI: Har heller ingen gode råd, men klarer barna dine å si R helt fint på fransk, men ikke på norsk?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Jeg måtte ha hjelp av logoped da jeg begynte på skolen og jeg lærte det greit i løpet av første skoleår. Jeg husker at jeg ble ertet som barn før jeg lærte meg det, og at jeg var veldig stolt da jeg hadde lært å si r, men dessverre husker jeg ikke nøyaktige øvelser annet enn at logopeden ba meg alltid spørre voksne om hjelp hvis jeg var usikker på hvordan jeg skulle si ting. Så ja, det finnes hjelp å få, og ja det er greit å kunne før skolestart. Men angående logopeder, har du prøvd å sjekke om det tilfeldigvis er logopeder som går hjemme fordi de er med mannen i forbindelse med jobben hans og kanskje ønsker seg noe å holde på med? Det er verdt et forsøk Jeg kjenner jo noen nordmenn i Frankrike, men det kan jo være en helt annen del av landet da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå